arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۶

افزایش 9 درصدی تاییدصلاحیت‌شدگان انتخابات نظام پزشکی/ 31 نفر احراز صلاحیت نشدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت ویژه این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی به دلیل اقدامات انجام شده در حوزه سلامت کشور از کاهش انجام تخلفات احتمالی در این دوره از انتخابات خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمدحسین قربانی در نشست خبری هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه این دوره از انتخابات به دلیل اقدامات بزرگی که در قالب طرح تحول نظام سلامت اتفاق افتاد از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: نظام پزشکی به عنوان یک اهرم بسیار قوی در کنار متولیان سلامت کشور بسیار اثرگذار است. بنابراین برای پیشبرد طرح تحول نظام سلامت نیازمند یک نظام پزشکی قدرتمند و میدانی هستیم.

وی با بیان اینکه هیات نظارت مرکزی متشکل از سه نماینده مجلس، دو نفر از مجموعه وزارت بهداشت، یک نفر از قوه قضاییه و یک نفر از وزارت کشور است، افزود: بر اساس قانون هیات نظارت در همان ابتدای کار تشکیل شد و توانستیم در تمام شهرهای واجد شرایط هیات نظارت تشکیل دهیم. بر این اساس در 208 شهر اطلاعات لازم را دریافت کردیم و هیات نظارت را تشکیل دادیم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه با همه تمهیداتی که اندیشیده شده بود نزدیک به چهار تا پنج میلیون نفر نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند و این فضای خوبی برای کشور نبود. به همین دلیل ما از هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی خواستیم که از همه ظرفیت‌ها در این انتخابات استفاده کند و بر همین اساس برای اولین بار می‌توانیم یک انتخابات الکترونیک را در سطح ملی برگزار کنیم. البته ممکن است نقدهایی درباره انتخابات الکترونیک وجود داشته باشد اما بالاخره باید از یک جایی این کار را شروع کنیم.

قربانی ادامه داد: تلاش کردیم که ضعف‌هایمان را به حداقل برسانیم و جلساتی متعددی در این زمینه برگزار شد و چالش‌ها مطرح شد. دست اندرکاران اجرایی هم این بسته را ایجاد کردند تا این نوع انتخابات برگزار شود و تجربه‌ای برای سایر انتخابات‌های ملی در سطح مجلس، ریاست جمهوری، شوراها و ... باشد.

وی با بیان اینکه باور داریم انتخابات الکترونیک میزان مشارکت را به حداکثر رسانده و ضعف‌های انتخابات حضوری را به حداقل می‌رساند گفت: در بحث احراز صلاحیت‌ها بر اساس حفظ منزلت جامعه پزشکی گام برداشتیم و طبق قانون از چهار مرجع رسمی استعلام کردیم. خوشبختانه در این دوره میزان رد صلاحیت‌های ما کاهش یافت و نگاهمان این بود که بر اساس قانون رفتار کنیم. بر این اساس صلاحیت‌ها را به دور از فضای سیاسی و اجتماعی خاص بررسی کردیم به طوری که شاهد رشد 9 درصدی تایید صلاحیت‌ها در این دوره نسبت به دوره قبل بودیم. در روند بررسی صلاحیت‌ها تنها با یک استعلام مثبت یا منفی به نتیجه نرسیدیم بلکه آیتم‌های دیگری را هم در این زمینه بررسی کردیم و قطعا بحث تخلفات پزشکی که منجر به صدور حکم شده بود در تایید صلاحیت‌ها نقش داشته است.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه تعداد کل ثبت نام کنندگان هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی 5447 نفر بود، گفت: از این تعداد 270 نفر انصراف دادند و 31 نفر صلاحیت‌شان تایید نشد. بر این اساس 5176 نفر احراز صلاحیت شدند که در این میان 74 درصد نامزدها را آقایان و 25.3 درصد نامزدها را زنان تشکیل می‌دهند. این آمار نشان دهنده افزایش مشارکت زنان بوده است.

قربانی تاکید کرد: طبق قانون هیات نظارت تنها برای برگزاری انتخابات اقدام نمی‌کند بلکه در طول چهار سال در کار نظام پزشکی و به ویژه مجمع عمومی و انتخاب رئیس کل نظارت دارد. ما نظارت کردیم تا تبلیغات در چهارچوب قانون انجام شود و تذکرهایی هم در این رابطه داده‌ایم.

وی با بیان اینکه با الکترونیکی برگزار کردن انتخابات امکان بسیاری از تخلفات کاهش یافته است گفت: به عنوان مثال موضوع رای دادن یک نفر در دو یا چند حوزه کاملا از بین رفته است و باور داریم که در این دوره احتمال تخلف و رای دادن مجدد به صفر رسیده است. تخلفاتی مانند فضاسازی‌های سیاسی را هم به حداقل رساندیم و امنیت انتخابات هم به خوبی تضمین شده است. یکی از بحث‌هایی که می‌تواند در انتخابات الکترونیک چالش ایجاد کند در حوزه فضای اینترنت و سایبر است به همین دلیل ما در کنار انتخابات الکترونیک انتخابات حضوری را هم قرار دادیم تا اگر یک درصد نتوانستیم در برخی حوزه‌ها انتخابات الکترونیک را برگزار کنیم افراد به صورت حضوری رای دهند.

قربانی با اشاره به کم بودن مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات نظام پزشکی در دوره‌های گذشته گفت: در دوره قبل شاهد مشارکت 33 درصدی جامعه پزشکی بودیم و در تهران نیز میزان مشارکت 11 درصد بوده است. این در حالیست که باور داریم در این دوره میزان مشارکت بالای 50 درصد خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظام پزشکی در دوره گذشته وظیفه خود را به درستی انجام داده است یا خیر؟ گفت: نظام پزشکی دو وظیفه عمده یعنی دفاع از شأن و حقوق جامعه پزشکی و دفاع از حقوق گیرندگان خدمت را بر عهده دارد و سایر وظایفش در ذیل این دو وظیفه قرار می‌گیرند. از طرفی فضای امروز کشور با اجرای طرح تحول سلامت به یک نظام پزشکی قدرتمند نیاز دارد و نظام پزشکی هفتم باید توانمندتر عمل کند. تصور من این است که نظام پزشکی ششم نتوانست به این اهداف برسد.

امنیت انتخابات الکترونیک تضمین است

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر تارا رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: تا کنون حدود 47 هزار نفر از سامانه الکترونیک ما تاییدیه قطعی گرفتند و 3000 نفر هم در حال انجام فرآیند هستند. به طور کلی تا کنون 2500 نفر در ارائه مدارک یا کد ملی‌شان در سامانه دچار مشکل شده‌اند، البته به افراد تا سه بار اجازه خطا داده می‌شود اما بعد از سه بار نمی‌توانیم اجازه دهیم که در انتخابات الکترونیک شرکت کنند.

وی درباره محدودیت‌های انیترنت در کشور نیز گفت: کل انتخابات نظام پزشکی بر روی انیترانت ملی برگزار می‌شود و کل فرآیند انتخابات نیز یک تا سه دقیقه زمان می‌برد. بنابراین حتی اگر شبکه اینترانت ملی قطع شود باز هم افراد می‌توانند این میزان زمان را برای رای داده پیدا کند. در حال حاضر مرکز ماهر که برای مقابله با تهدیدات سایبریست در حال امن سازی سامانه رای دهی انتخابات نظام پزشکی هستند. سازمان پدافند غیرعامل نیز امنیت سازمانه را بر عهده دارد.

تارا با بیان اینکه آغاز انتخابات الکترونیک با ارسال کد ملی 10 رقمی به سامانه 200190 است گفت: سپس افراد یک کد 12 رقمی دریافت می‌کنند که این کد تنها یک ساعت اعتبار دارد و باید در همان یک ساعت اقدام به رای دهی کند. همچنین افراد فقط دو بار می‌توانند این کد را دریافت کنند و اگر به هر دلیل خواستند به صورت حضوری رای دهند تا زمانی که کد رمز اعتبار دارد نمی‌توانند این کار را انجام دهند یعنی باید صبر کنند تا بعد از یک ساعت به صورت حضوری در انتخابات شرکت کنند.

وی همچنین گفت: در پایان رای دهی به افراد یک کد رهگیری داده می‌شود و افراد باید آن را ذخیره کنند تا در صورت نیاز و اگر شکایتی داشتند بتوانند برای پیگیری رای‌شان از طریق هیات نظارت اقدام کنند.
نظرات بینندگان