arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۱۰۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۶

غرویان: شخصیتی اعتدالی محور گفت‎وگوی ملی شود/ترقی: یک جناح آداب تعامل را بلد نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک استاد حوزه علمیه قم گفت: باید شخصیت یا شخصیت‌های محوری با اندیشه‌های اعتدالی که مرضی‌الطرفین هستند، به این اتحاد و گفت‌و‌گوی ملی ورود کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از جماران، حجت الاسلام محسن غرویان با اشاره به لزوم گفت و گو میان احزاب و گروه ها گفت: چه بخواهیم یا نخواهیم، فضای سیاسی و فرهنگی کشورما وابسته به شخصیت هاست. در این شرایط شخصیت هایی مانند آقای ناطق نوری، آقای سیدحسن خمینی، حتی خود آقای روحانی، میتوانند تاثیرگذاری زیای داشته باشند. در جناح اصولگرایان نیز شخصیت های معتدلی هستند که میتوانند در این زمینه راهگشا باشند.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به برخی منافع جناحی در تقابل با منافع ملی گفت: در این مسئله باید به افکار عمومی نگاه کرد. پشتوانه حکومت و دولت، ملت هستند. وقتی گروه های اقلیت در برابر افکار عمومی قرار بگیرند، نمیتوانند مقاومت زیادی کنند. نکته اصلی به دست گرفتن افکار عمومی مردم است که باید بر اساس صداقت باشد، که البته نتیجه این امر هم در انتخابات اخیر دیده ایم. برای مقابله با منافع جناحی که در تضاد با منافع ملی هستند، افکار عمومی باید فضای واقعی را درک کنند و بدانند کدام حزب، گروه، تصمیم یا قرارداد به نفع ملت است.

او همچنین در باره امکان رسیدن به فضای تعامل گفت: باید امیدوار باشیم و برای ایجاد بستر مناسب تلاش کنیم. با پاشیدن بذر یاس هیچوقت اتفاق مثبتی نمی افتد. مهم این است که دست از فعالیت و تلاش برنداریم. جایی برای ناامیدی نیست و باید تلاشمان را برای ایجاد فضا به کار بریم.

اما حمیدرضا ترقی هم با بیان اینکه چندین بار آقای رئیس جمهور دو جناح را به مناسبت های مختلف دور هم جمع کردند، اما متاسفانه یک جناح آداب تعامل را بلد نیست، گفت: وقتی در چنین جلساتی خط قرمز نظام زیر سوال می رود، نمی توان به نتیجه بخش بودن گفت و گوی ملی امیدوار بود.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن بیان این مطلب ادامه داد: طبیعتا اگر اصولی مانند ولایت مطلقه فقیه، ضدیت با استکبار و این مسائل همچنان مورد شک و تردید باشد، نمی توان درمورد گفت و گوی ملی سخن گفت. در شرایط فعلی، همچنان در مورد مسائلی مانند ضدیت با استکبار و حکومت دینی اختلاف نظر وجود دارد.

ترقی از انتقاد ناپذیری برخی مسئولان ادامه داد: کسانی که در مصدر قدرت هستند باید به انتقادات اهمیت دهند. اگر با منتقدین برخورد چکشی صورت گیرد و با الفاظ تحقیر کننده خطاب شوند، نمی توان از گفت و گوی ملی سخن گفت. باید از منتقدان منصف و خیرخواه دعوت به عمل آید و نظر آنها را شنید. در این صورت می توان به راهگشایی گفت و گوی ملی امیدوار بود. چندین بار هم آقای رئیس جمهور دو جناح را به مناسبت های مختلف دور هم جمع کردند، اما متاسفانه یک جناح آداب تعامل را بلد نیست. وقتی در چنین جلساتی خط قرمز نظام زیر سوال می رود، نمی توان به نتیجه بخش بودن گفت و گوی ملی امیدوار بود. خط قرمز ها را که گروه ها نباید تعیین کنند، این مسائل باید از جانب رهبری و نظام مشخص شود. گروه های سیاسی کاره ای نیستند که از خودشان خط قرمز در بیاورند.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درمورد تعارض منافع گروه ها با منافع ملی گفت: مشخصا باید همه گروه ها منافع ملی را سرلوحه خود قرار دهند، اما مسئله این است که این منافع را مگر کسی جز رهبر باید تعریف کند. مقام رهبری هم منافع ملی را تعریف کرده اند، اگر گروه ها تعاریف رهبری را در نظر بگیرند؛ امکان تعامل مهیا خواهد شد.
نظرات بینندگان