arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۶

درخواست ناتو از ترکیه و آلمان برای حل و فصل اختلافات بر سر پایگاه هوایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کل ناتو از وزرای خارجه ترکیه و آلمان خواسته است تا اختلافات مربوط به بازدید از پایگاه‌های هوایی ترکیه را حل و فصل کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، در حالی که اختلافات بر سر بازدید نمایندگان آلمانی از پایگاه های هوایی ترکیه که سربازان آلمانی در حال خدمت در آنها هستند موجب تشدید تنش بین آنکارا و برلین شده است، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو از وزرای خارجه آلمان و ترکیه خواسته است تا این اختلافات را حل و فصل کنند.

بر اساس این گزارش، آلمان با استرداد پناهجویان ترک تبار که متهم به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام سال گذشته هستند، مخالفت کرده است، برلین خواستار آزادی یک روزنامه ترک تبار آلمانی شده و آنکارا نیز با درخواست نمایندگان آلمانی برای بازدید از سربازان این کشور که در 2 پایگاه هوایی ترکیه فعالیت می کنند، مخالفت کرده است.

سربازان آلمانی در پایگاه هوایی کونیا واقع در 250 کیلومتری جنوب شهر آنکارا مستقر شده اند تا در ماموریت شناسایی هوایی ناتو مشارکت کنند. تعداد دیگری از سربازان آلمانی نیز در پایگاه هوایی اینجرلیک مستقر شده بودند ولی به علت اختلاف با ترکیه، این سربازان به اردن منتقل شده اند.

دبیر کل ناتو از سیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان و مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه خواسته است تا این مناقشه را حل و فصل کنند.

استولتنبرگ تاکید کرد: امیدوارم آلمان و ترکیه بتوانند یک تاریخ مورد قبول برای انجام یک دیدار مشترک را پیدا کنند.

نیروهای مسلح آلمان تحت کنترل و نظارت پارلمان قرار دارد و برلین می گوید نمایندگان پارلمان باید امکان دسترسی و دیدار با سربازان در این پایگاه هوایی را داشته باشند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز روز یکشنبه در مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که نمایندگان آلمانی باید احازه دیدار با سربازان ارتش آلمان در پایگاه هوایی ناتو در استان کونیا را داشته باشند.

مرکل تصریح کرد: کل این مساله تاسف بار است، بسیار تاسف بار است. مذاکرات بیشتری برای یافتن یک راهکار لازم است، البته با کمک ناتو.

مرکل در پاسخ به این سئوال که " آیا برلین پناهجویان ترک تبار را در ازای بازدید نمایندگان آلمانی از پایگاه هوایی، به ترکیه مسترد خواهد کرد"، گفت: من از چنین درخواستی اطلاع ندارم. اگر چنین درخواستی مطرح شده باشد ما به طور کلی با آن مخالفت خواهیم کرد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان