arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

تیتر ساختگی و دستکاری مصاحبه رتبه 3 کشوری رشته ریاضی توسط یک مؤسسه کنکور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رتبه 3 کشوری رشته ریاضی سال 94 ، با بیان این مطلب که من هیچگاه آزمون های آزمایشی این مؤسسه را تأیید نکرده ام، چگونگی سوء استفاده این ناشر کتابهای کنکور از متن مصاحبه خود را تشریح کرد. همه ساله پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، مصاحبه های نفرات برتر کنکور با موسسات مختلف در مجلات و یا سایت این موسسات منتشر میشود. کافی است این رتبه های برتر حتی در یکی از آزمون های آزمایشی آنها شرکت کرده باشند تا این بهانه ای برای مصاحبه های جهت دار شود.

وحید بالازاده رتبه 3 کشوری رشته ریاضی در آزمون سراسری 94 در گفتگو با «انتخاب» گفت: در عمل این آزمونها نیستند که باعث موفقیت رتبه های برتر در آزمون سراسری می شوند، بلکه برعکس شرکت دانش آموزان نخبه و رتبه آور در این آزمون ها باعث مطرح شدن آزمون های آزمایشی این موسسات کنکور می شود که خود این موضوع نیز نوعی استفاده ابزاری از دانش آموز محسوب میشود.

این دانشجوی نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف و عضو گروه درس زندگی دات کام افزود: به نظر بنده اصل  مصاحبه مشکلی ندارد و در مواردی که باعث روشنگری شود بسیار با ارزش هم خواهد بود، اما در اکثر مواقع دیده شده که موسسات کنکور با استفاده از پرسشهای جهت دار که پاسخهایی مبهم و یا چندپهلو دارد، به دنبال سوء استفاده از رتبه های برتر و تبلیغ محصولات آموزشی خود هستند.

این رتبه برتر کنکور که مورد سوء استفاده یکی از مؤسسات مطرح چاپ کتابهای کنکور قرار گرفته است ، گفت: عده ای از اینها پا را فراتر گذاشته و تنها قسمتی از پاسخهای آن رتبه برتر را  بنابر سلیقه و میل خود منتشر می کنند و یا در بعضی از موارد کلمات خودشان را جایگزین کلمات آن رتبه برتر می نمایند.

معمولا این موضوعات در نگاه اول برای رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور واضح نیست و شاید هم به آن توجهی نکنند ، بخصوص که مصاحبه ها در روزهای اولیه اعلام نتایج کنکور سراسری انجام میشود و معمولا در این شرایط کمتر رتبه برتری به متن مصاحبه هایش توجه می کند. البته در این جا لازم است به این موضوع اشاره کنم که رتبه های برتری هم هستند که خودشان را درگیر این موضوعات نمی کنند و نمی گذارند از آنها سوء استفاده ابزاری شود ولی تعداد آنها بسیار اندک است.

وحید بالازاده در ادامه به بیان ماجرای سوء استفاده یکی از ناشرین کتابهای کنکور از مصاحبه با وی پرداخت و گفت: یک نمونه از این سوء استفاده های رسانه ای و تبلیغاتی که برای خود بنده هم پیش آمده است، این بود که تقریبا چند هفته بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، یکی از موسسات معروف نشر کتب کنکور از بنده درخواست مصاحبه داشت. در آن زمان با توجه به اینکه شناخت کافی نسبت به اهداف تبلیغاتی این موسسه نداشتم و بیشتر به این موضوع فکر میکردم که قرار است این گفتگوی من راهگشای عده ای از دانش آموزان کنکوری باشد، این درخواست را پذیرفتم، حتی هیچ پیشنهاد مالی هم به بنده در این رابطه نشده بود . در طول مصاحبه هم به فضای سوالات و جهت دار بودن آنها توجهی نداشتم.

اما چند وقت پیش از طریق یکی از دوستانم متوجه شدم مطلب بنده با یک تیتر جدید و دروغین در مجله آن موسسه منتشر شده  و طوری نشان داده شده که انگار مصاحبه به تازگی انجام گرفته است ، تازه متوجه شدم هدف این موسسه جز سوءاستفاده تبلیغاتی و فروش بیشتر محصولات خود چیز دیگری نبوده است. به عنوان مثال در قسمتی از آن گفتگو از من در رابطه با دوران جمع بندی کنکور سوال شد ، بنده هم در پاسخ به این نکته اشاره کرده بودم که در این دوران با توجه به ازدیاد وقت از آزمونهای آزمایشی موسسات مختلف هم استفاده کردم. جالب است بدانید که این موسسه عبارت « موسسات مختلف » را به عبارت « موسسه خود » تغییر داده بود و این ذهنیت را در خواننده ایجاد کرده بود که شخص من یعنی وحیدبالازاده آزمون های این مؤسسه را قبول دارد و آنرا عامل اصلی کسب رتبه تک رقمی در آزمون سراسری می داند.  

آقای بالازاده در انتها افزود: توصیه بنده به تمامی رتبه های برتر کنکور در گذشته و آینده این است که بیشتر متوجه متن مصاحبه های خود باشند و با توجه به اینکه اکثر این موسسات به دنبال اهداف تبلیغاتی خودشان هستند مصاحبه نکردن با چنین موسساتی راهکار مطمئن تری خواهد بود.
نظرات بینندگان