arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

در مورد اظهارات اخیر آیت الله موسوی خوئینی ها

سید محسن امامی فر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخیرا حضرت آیت الله موسوی خوئینی ها از السابقون مبارزه و انقلاب، انتقادی به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و خاطرات ایشان ایراد کردند.

آیت الله موسوی خوئینی ها گفته اند:

"خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را؛ با همۀ زحمت‌هایی که برای پیروزی انقلاب و پس از آن برای کشور و نظام کشید، و با همۀ رنج‌هایی که در این راه متحمل شد، یک چیزهایی هم داشت که البته منحصر به او هم نبود، همه کم‌وبیش دارند که گفته‌اند گل بی‌خار خداست.
 
ایشان در خاطراتش نوشته است: «... به جلسۀ رسمی برای تحلیف رفتیم. آقای موسوی اردبیلی و موسوی خوئینی‌ها هم بودند. به نظر می‌رسد از جایگزینیِ آقای یزدی ناراحت‌اند...» (هاشمی رفسنجانی: کارنامه و خاطرات 1368: بازسازی و سازندگی، به اهتمام علی لاهوتی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، 1391. ص 271)
 
و در جای دیگر نوشته‌اند: «آقای موسوی خوئینی‌ها آمد؛ خودم ایشان را خواستم ... از رهبری رنجیده، به خاطر اینکه ایشان را رئیس قوۀ قضائیه نکرده است» (همان، ص 280)

در هر دو مورد، ایشان را تخطئه می‌کنم. اگرچه توصیه شده است که «أُذکروا موتاکم بالخیر» (از مرده‌هایتان به نیکی یاد کنید)، همین اندازه می‌گویم که اگر دیگر خاطرات ایشان تا این اندازه بی‌دقت باشد، در استفاده از آن‌ها همواره باید جانب احتیاط را در پیش گرفت.
 
من شواهد دیگری هم دارم که نشان دهم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نقل این خاطره‌ها راه خطا رفته است، اما به همان اندازه هم که اشاره کردم مایل نبودم حرمت آن بزرگ شکسته شود." (پایان مطلب آقای موسوی خوئینی ها)

سه سوال اساسی در این باب از حضور ایشان پیش می آید  که امیدوارم پاسخ صریح ارائه بفرمایند.

حضرت آیت الله موسوی خوئینی ها

۱- کتاب خاطرات سال ۶۸ آقای هاشمی رفسنجانی حدودا پنج سال پیش منتشر شده است، چرا در پنج سال اخیر به این خاطره خاص واکنش نشان ندادید و آن را تکذیب نفرمودید؟

۲- آیا مصلحت و یا دلیل خاصی وجود داشت که پس از ارتحال آقای هاشمی و در نبود ایشان نسبت به این خاطره موضع گیری نمودید؟

۳- آیا بد گمان کردن مردم به خاطرات آقای هاشمی که تا به حال از سوی کسی تکذیب هم نشده و یک منبع تاریخی رویدادهای پس از انقلاب است، حرکت در جهت تشویش اذهان عمومی و ضربه به وجهه جریان اعتدال و اصلاحات و البته نظام نیست؟

استدعا دارم جهت تنویر افکار عمومی پاسخ های مستدل خود را ارائه بفرمایید.


*روزنامه نگار
نظرات بینندگان