arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

رای الیوم: امروز هیچ کس در مورد حمایت عربستان از تروریست‌ها صحبت نمی‌کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای در تحلیلی به تشابه بحران عربستان با ایران و قطر پرداخت و نوشت که این دو بحران وجه تشابه‌های زیادی با هم دارند.

به گزارش انتخاب، روزنامه رای الیوم در تحلیلی به قلم صالح سید باقر نوشت: در ظاهر هیچ تشابهی میان بحران عربستان با ایران و قطر وجود ندارد اما اگر کمی تامل کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که میان این دو بحران تشابهات زیادی وجود دارد که یکی از این تشابهات اصلی است و بقیه ثانونی هستند.

از میان تشابهات ثانوی این است که عربستان مدعی شد که ایران و قطر با حمایت از تروریست‌ها امنیت عربستان و کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند و منظور عربستان از تروریست‌ها مخالفان و معارضان است و به دلیل اینکه مخالفان عربستان هم اهل تسنن و هم شیعه هستند، به این فکر افتادند که بهترین راه برای بدنام کردن این مخالفان این است که بگوییم مخالفان شیعه با ایران ارتباط دارند و مخالفان سنی با قطر در ارتباطند.

از دیگر تشابهات این دو بحران این است که عربستان اعلام کرد که اگر ایران و قطر تمام مطالبات و شروطشان را نپذیرند روابطشان با این دو کشور عادی نخواهد شد و اگر با دقت به شروط عربستان برای از سرگیری روابط با ایران و قطر توجه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که عربستان از این شروط به دنبال تحقق اهدافی دیگر است، زیرا اگر می‌خواست روابطش با این دو کشور عادی شود مطالبات و شروط سختی در مقابل آن نمی‌گذاشت.

عربستان برای عادی سازی روابط از ایران می‌خواهد که بر تمام اصول و اهدافی که در قانون اساسی ایران آمده است و دولت ایران به آن‌ها پایبند است پا بگذارد. همچنین از قطر می‌خواهد که بر تمام دستاوردهایی که در طول سال‌های گذشته به دست آورده است پا بگذارد و در منطقه و جهان نقشی نداشته باشد و مانند بحرین و دیگر کشورها تنها تبعه عربستان باشد تا روابطش را با آن عادی کند. اصرار و پافشاری عربستان برای قبول شروط بسیار سخت از سوی ایران و قطر ما را به این نتیجه می‌رساند که این دو بحران تشابه اصلی و اساسی دارند و عربستان می‌خواهد که این بحران به پایان نرسد تا هدف دیگری را محقق سازد.

در رابطه با ایران همه می‌دانند که پس از حمله به سفارت عربستان و به آتش کشیدن کنسولگری آن‌ها در مشهد عربستان تصمیم گرفت که روابطش با ایران را قطع کند و این دو اتفاق پس از صدور حکم اعدام شدن آیت‌الله شیخ نمر توسط مقامات سعودی رخ داد و عربستان به بهترین شکل از این فرصت بهره برد، زیرا حمله‌های کلامی زیادی علیه ایران داشتند و حتی رسانه‌ها، اخباری در رابطه با حمله نظامی عربستان علیه ایران برای انتقام‌گیری منتشر کردند. هم‌چنین بیشتر کشورهای دنیا حمله به سفارت عربستان را محکوم و با سعودی‌ها همدردی کردند و در میان این هیاهوی رسانه‌ای، کشورهای جهان و سازمان‌های حقوق بشر قضیه شیخ نمر و اعدام وی توسط مقامات عربستانی را تنها به خاطر اینکه از پادشاهی عربستان انتقاد کرد را نادیده گرفتند. ریاض با یک تیر دو نشان زد، زیرا هم آیت‌الله شیخ نمر را به شهادت رساند و هم بیشتر کشورهای جهان حمله به سفارت‌شان در تهران را محکوم کردند.

در رابطه با قطر نیز عربستان از این بحران هدفی اساسی دارد، اگر کمی به عقب بازگردیم خواهیم دید که بحران میان عربستان و قطر پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و دیدار وی با سران کشورهای عربی صورت گرفت و روایت‌های رسانه‌های سعودی با رسانه‌های قطری در رابطه با آن چیزی که در اجلاس ریاض اتفاق افتاد متفاوت است، زیرا رسانه‌های سعودی می‌گویند که در این اجلاس ترامپ قطر را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد، در حالی که رسانه‌های قطری می‌گویند ترامپ هم قطر و هم عربستان را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد و به نظر می‌رسد که روایت قطری‌ها از اجلاس ریاض به واقعیت نزدیک‌تر است، اما هیاهویی که در جهان پیچیده این است که تنها یک حامی تروریست وجود دارد و آن قطر است و این مساله دقیقا همان هدف اصلی عربستان از ایجاد بحران و تنش با قطر است.

تمام دنیا می‌داند که عربستان در برخی کشورها مانند سوریه از تروریست‌ها به طور علنی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و در بیشتر کشورهای جهان از تروریست‌ها به طور غیرعلنی حمایت معنوی و فکری می‌کند و تمام تروریست‌های جهان اندیشه افراط‌گرایی خود را از عربستان می‌گیرد.

عربستان با ایجاد بحران با قطر تلاش می‌کند تا اتهامات را از خود دور کند و امروز می‌بینیم که هیچ کس در مورد حمایت عربستان از تروریست‌ها صحبت نمی‌کند بلکه همه چشم‌ها به قطر دوخته شده است و تا زمانی که بحران وجود داشته باشد، چشم‌ها به دور از عربستان خواهد ماند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان