arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

رئیس سازمان غذا و دارو: آمارنامه دارویی دقیق نیست/ سرانه مصرف دارویی در کشورهای حاشیه خلیج فارس 4 برابر ایران است

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مصرف دارو در ایران کنترل شده است گفت: تنها سرانه دارویی ما از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند بیشتر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مصرف دارو در ایران کنترل شده است گفت: تنها سرانه دارویی ما از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند بیشتر است.

به گزارش انتخاب، رسول دیناروند در نشست خبری اظهار داشت: زمانی صدها قلم دارو در کشور کمبود داشتیم و هزینه دارو برای بیماران صعب‌العلاج سرسام‌آور شده بود و به دلیل تحریم افزایش نرخ ارز و ... با بحران مواجه شده بودیم.

وی افزود:‌خوشبختانه با تدبیر و زحمات انجام گرفته مشکلات رفع شد و به آرامش دارویی در کشور دست یافتیم. خوشبختانه اکنون در حوزه دارویی مشکل لاینحل نداریم و کمبودهایی که وجود دارد بسیار ناچیز بوده و قابل جبران است.

وی گفت: برخی از مشکلات نیز به دلیل این بوده که گاهی پزشکان داروهای غیر از فهرست می‌نویسند و تجویز می‌کنند که تهیه آن مشکل‌تر است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اخیراً ادعاهایی علیه سازمان غذا و دارو مطرح شده که هیچ پایه و اساسی ندارد و گفته می‌شود غذا و دارو طرفدار واردات برای شرکت‌هایی خاص است که همه این مسائل بنا بر آمارنامه دارویی اعلام شده که دقیق نیست و ایراداتی به همراه دارد.

دیناروند گفت: واردات دارو از مسیر گمرک و آمارهای بانک مرکزی به طور کامل مشخص است و نمی‌توان به آمارنامه دارویی استناد کرد، لذا استناد ما به واردات دارویی از طریق گمرک بوده و مجوزهایی که در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: سیاست‌های منطقی در سازمان غذا و دارو اجرا شده و آمار واردات دارو بر اساس استناد آمارنامه دارویی دقیق نیست. همچنین از طریق سامانه فناوری ما در غذا و دارو می‌توان ایراداتی که این آمارنامه دارد را به سرعت تشخیص داد.

رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط با میزان فروش دارو و سرانه مصرف دارویی در کشور، اظهار داشت: سرانه مصرف دارویی در ایران اکنون 54 دلار است و این رقم در دهه 70، 15 دلار بوده است که برخی می‌گویند باید این سرانه مصرف تغییر نمی‌کرده در حالی که علت پایین این سرانه مصرف عدم دسترسی مردم به دارو بوده است.

دیناروند ادامه داد: سرانه مصرف دارو در افغانستان 30 دلار بوده و در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز 4 برابر ایران است و سرانه مصرف دارو در ایران تنها از کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان و هند بالاتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از طرفی امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده و از حدود 56 سال به 78 سال رسیده است و با این وجود مشخص است که مصرف دارو افزایش می‌‌یابد چرا که با بیشتر شدن سالمندی بیماری‌های مختلفی همچون سرطان‌ها نیز افزایش می‌یابد.

دیناروند گفت:‌ طی 4 سال سرانه مصرف دارو از 51 دلار به 54 دلار رسیده و ادعاهای مطرح شده در این زمینه مورد تأیید نیست.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود قیمت داروهای وارداتی در ایران نسبت به کشورهای دیگر گران‌تر است،‌گفت: این سؤال اکنون مطرح بوده که آیا این داروهای وارداتی در دوره‌های قبلی ما نیز گران نبوده است!‌ باید توجه داشت که ما با تدبیر قیمت‌ها را به طور کلی کاهش داده‌آیم همچنین قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی را 35 درصد کمتر کرده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد مطالب مطرح شده برای همسر و خودش گفت: بنده قبل از اینکه در سازمان غذا و دارو فعالیت کنم محقق و استاد دانشگاه بوده همسر بنده دانشمند یک درصد جهانی بوده و ده‌ها اختراع داخلی و خارجی داشته است و ما همواره در چارچوب سیاست‌های کلی کشور حرکت کرده‌ایم.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود بنده و همسرم به دلیل منافع از برخی شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت بیشتر می‌کنیم،‌گفت: بنده هیچ سهمی در این شرکت‌ها نداشته و همسرم عضو هیأت مدیره آنجا نبوده است از طرفی باید افتخار کنیم که یک شرکت دانش‌بنیان دارویی به جایگاهی رسیده که دارویی که قرار بوده وارد کنیم را اکنون تولید می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود واردات دارو تنها دست برخی از شرکت‌های خاص است، گفت: قبلا هم واردات دارو دست شرکت‌های بزرگ بوده و در عرصه رقابت همه با هم مساوی نیستند.

دیناروند عنوان کرد: سازمان غذا و دارو جزء بالاترین شاخص‌ها در حوزه رضایت‌مندی مردم بوده و این مسئله موفقیت بزرگی بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو به موضوع پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو برای بیماران صعب‌‌العلاج اشاره کرد و گفت: قبل از اجرای طرح تحول اجرای پرداخت از جیب مردم 45 درصد بوده و در سال 95 به 11 درصد رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیگیری سازمان غذا و دارو در مورد داروی اوستین که سبب نابینایی افراد مصرف‌کننده شد به چه صورت بوده است،‌گفت: این دارو ثابت شد که از راه قاچاق وارد شده و داروی اصلی نبوده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان