arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

گری سیک: تغییر نظام در ایران خطرناک است/ دولت ترامپ مایل به توافق با ایران نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر در یک گفت‌وگو با انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ تصریح کرد: برخی افراد در دولت ترامپ خواهان تغییر نظام در ایران هستند و این بسیار خطرناک است.

به گزارش انتخاب، گری سیک مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران جیمی کارتر، رئیس‌جمهور این کشور در سال‌های 1977 تا 1981 در گفت‌وگو با نشریه "ایرانیست" به تشریح دیدگاه‌های خود درباره برخی نظریه‌ها در خصوص جمهوری اسلامی و سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران پرداخت.

گری سیک در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها مبنی بر این‌که دولت کارتر از امام خمینی (ره) حمایت می‌کرده است، آن را یک نظریه احمقانه و تمسخرآمیز توصیف کرد و گفت: هیچ کس در آن زمان نمی‌گفت و پیش‌بینی نمی‌کرد که قرار است انقلابی به وقوع بپیوندد. همه می‌دانستند که محمدرضا پهلوی، شاه ایران دارای حمایت، سازماندهی، قدرت و پول است اما همه ما اشتباه می‌کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره افشای اسناد دست داشتن آمریکا در کودتای 1953 (28 مرداد) در ایران اظهار داشت: در خصوص کودتای 1953، آن طور که گفته می‌شود موضوعاتی شامل دخالت منابع و روش‌های سازمان سیا مطرح می‌شود. در گذر زمان، به ویژه از زمان حضور آمریکا در تلاش‌ها برای مذاکره با ایران، چه قبل از برجام و چه در دوران این توافق، یک بی‌میلی برای انتشار اطلاعاتی وجود داشت که می‌توانست در این روند اختلال ایجاد کند. نمی‌توانم بگویم درست یا غلط بوده است. بسیاری از تاریخ‌دانان بسیار متاسف بودند که چرا حقیقت این اسناد فاش نشده و سال‌ها محرمانه نگه داشته شده بود. اکنون آنها منتشر شده‌اند و من فکر می‌کنم آنچه می‌بینم همان چیزی است که می‌خواهیم به دست آوریم.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی هم‌چنین درباره نحوه تعامل دولت ترامپ در رابطه با روابط آمریکا و ایران بیان کرد: آنها اساسا با این تفکر که ایران یک دشمن است و روش خود را تغییر نداده روی کار آمدند. آنها مایل به توافق با ایران نیستند. آنها هیچ چیزی که منجر به منافع مثبت که ممکن است از نتیجه همکاری با ایران به دست آید، همچون در افغانستان و دیگر نقاطی که منافع ما مشترک است را نمی خواهند. آنها آمده‌اند تا از هر طریق ممکنی با ایران مخالفت کنند. علاوه بر این، در دولت نیز افراد متعددی هستند که می‌خواهند شاهد تغییر نظام در ایران باشند و این بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: من به هیچ وجه حامی دونالد ترامپ نبودم اما زمانی که پیروز شد، خرسند شدم. او گفت: " بیایید حضورمان در خاورمیانه را کاهش دهیم. ما بیش از حد متهد شده‌ایم و برای آن هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنیم. این ربطی به ما ندارد." از این رو من فکر می‌کنم که ترامپ حق داشت. از نظر من این بسیار سازنده بود و تنها حوزه‌ای به شمار می‌آمد که ممکن بود من از ترامپ واقعا حمایت کنم. به نظر می‌آید که او پس از چند ماه فعالیت، کاملا تغییر کرده است. او اکنون اطراف خود را پر کرده است از ژنرال‌ها و مسوولیت‌هایی را برای افزایش حضور نظامی در این منطقه به آنها داده است. ما در هر نقطه‌ای از خاورمیانه حضور داریم.

سیک با بیان این‌که هیچ یک از وعده‌های ترامپ (در خصوص سیاست خارجی) در زمان رقابت‌های انتخاباتی‌اش تحقق نیافته است، گفت: در حقیقت او به مسیر مخالف رفته است. این مرا آزار می‌دهد چراکه از نظر من چیزهایی ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد، که در حقیقت برای خاورمیانه و آمریکا فاجعه‌آمیز خواهد بود، ممکن است به یک درگیری مسلحانه منجر شود که ما در آن بدون هر گونه نتیجه مثبت، پول بسیار زیادی را صرف کرده‌ایم. ما به دنبال پاسخ‌های نظامی برای تمام مشکلات‌مان هستیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان