arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

نهایی شدن مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان حداکثر تا 2 ماه آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت : مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان به دلیل افزایش خشکسالی ها و کمبود آب در بسیاری از مناطق شهر و روستایی این استان حداکثر تا 2 ماه آینده نهایی شود.

به گزارش انتخاب، ابوالفضل حسن بیگی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان مربوط برای انتقال آب دریای خزر به سمنان تاکنون تلاش های زیادی انجام داده اند و براساس برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم اجرای این طرح مهم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود.

وی اظهارداشت : با توجه به این که تغییر اقلیم سمنان و شرایط خشکسالی رو به شدیدترشدن است، راهی جز انتقال آب دریای خزر نداریم و همه باید در این خصوص به جمع بندی نهایی برسیم.

حسن بیگی خاطرنشان کرد : انتقال آب دریای خزر به سمنان برای ریشه کنی روند خشکسالی در استان ضروری است و مسوولان استانی و برای عملیاتی شدن این طرح همصدا شوند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی سهم آب بخش صنعتی از کل آب استان را حدود چهار درصد اعلام کرد و گفت : به ازای هر لیتر آب تخصیصی به صنعت، زمینه اشتغال برای 70 نفر فراهم شده است که در صورت تامین آب برای بخش صنعت حداقل به میزان یک تا 2 درصد، ایجاد اشتغال بسیار بالاتری را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد : اکنون حفر حدود 18 حلقه چاه با آب دهی حدود 340 لیتر بر ثانیه برای تامین نیاز آب واحدهای صنعتی اقدام شده است که برای واحدهای بزرگ صنعتی استان سمنان در شهرک صنعتی دامغان، گرمسار و سمنان نیاز به تامین 60 لیتر آب در ثانیه هستیم.

حسن بیگی در رابطه با سیاست مسوولان استانی در زمینه مقابله با برداشت بی رویه و سوء استفاده از منابع آبی، افزود : اعمال مدیریت و نظارت دقیق، صحیح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگیری از قانون شکنی برخی افراد ناآگاه و سودجو برای اجرای سیاست ها و اهداف راهبردی نظام و احقاق حقوق عموم مردم نیازمند هم افزایی همکاری و هماهنگی مسئولان قضایی با ماموران و کارکنان مربوط در صنعت آب کشور و استان است.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف و صرفه جویی آب در بخش های مختلف به خصوص بخش کشاورزی، پیگیری مسئولان جهاد کشاورزی برای تجهیز باغات و مزارع به سامانه آبیاری نوین خواستار شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که هر ساله باید چهار درصد شبکه‌های آبرسانی اصلاح شود، ادامه داد: با اصلاح سالانه چهار صد از شبکه آبرسانی استان سمنان، اصلاح و بهسازی کامل این بخش 25 سال زمان نیاز دارد.

میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.

نظرات بینندگان