arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

مصالحه بعد از دو سال/ عاقبت شکایت رئیس و سخنگوی شورای شهر اصفهان به صلح رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرایطی که از دو سال پیش موضوع شکایت رئیس و سخنگوی شورای شهر اصفهان از روزنامه نصف‌جهان مطرح شده بود، سرانجام این موضوع امروز به مصالحه ختم شد.

به گزارش انتخاب به نقل از تسنیم، جلسه علنی دادگاه شکایت رئیس و سخنگوی شورای شهر اصفهان از روزنامه نصف جهان به دلیل انتشار چند یادداشت و مقاله در این روزنامه صبح روز شنبه با حضور طرفین دعوی در شعبه اول کیفری یک دادگستری اصفهان برگزار شد.

این جلسه قرار بود از ساعت 9 صبح شنبه در این محل برگزار شود و ندا واشیانی‌پور، سخنگوی شورای شهر اصفهان از ساعت مقرر در محل حضور داشت.

رئیس و سخنگوی شورای شهر اصفهان، شاکی مطالب روزنامه نصف‌جهان

جلسه با تأخیر نزدیک به نیم‌ساعته و در شرایطی برگزار شد که امینی در ابتدای آن حضور نداشت اما باگذشت دقایقی، رئیس شورای شهر اصفهان نیز پس از نطق امروز خود در جلسه علنی شورای شهر پیرامون "عدالت اجتماعی" به محل جلسه رسید.

در شرایطی که اعلام شده بود که جلسه به صورت علنی برگزار می‌شود، پس از گذشت دقایقی، رئیس دادگاه اعلام کرد که امکان حضور اهالی رسانه در این جلسه وجود ندارد.

ندا واشیانی‌پور، سخنگوی شورای شهر اصفهان پیش از آغاز جلسه، از ارائه توضیحات درباره دلیل شکایت و اینکه چرا در آستانه روز خبرنگار این دادگاه برگزار شده، خودداری کرده و همه توضیحات را به بعد از زمان برگزاری جلسه موکول کرد.

از چهره‌های مطبوعاتی و مسئولان اصفهان، افرادی نظیر حبیب رضا ارزانی، مهدی اژه‌ای، منصور گلناری، عباس مقتدایی، محمد قطبی و... در جلسه حضور داشتند.

این دادگاه در فاصله دو سال از چاپ مطالب انتقادی در روزنامه نصف جهان در سال 93 با عنوان "راز عدد 11 در انتخابات شورای شهر" و "ظن رئیس شورا و دری‌وری‌های مطبوعات" و ... و با حضور هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.

انتقاداتی که باعث ناراحتی شورای شهر اصفهان شد

ایرج ناظمی، مدیرمسئول روزنامه نصف جهان، پیش از برگزاری این جلسه علنی، در گفت‌وگو با تسنیم از دلایل انتقادات خود سخن گفت. وی که همواره انتقادات خاصی از موضوعات مختلف مطرح می‌کند، به عنوان یکی از چهره‌های منتقد شهر اصفهان شناخته می‌شود.

یکی از پرسنل دادگستری اصفهان بعد از دقایقی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا از حضور خبرنگاران در جلسه ممانعت به عمل آمد، گفت: قاضی دادگاه عنوان کرد که به دلایل مختلفی خبرنگاران تنها می‌توانند به عنوان تماشاگر در جلسه حضور داشته باشند.

خبری که مدیرکل ارشاد آن را رسانه‌ای کرد

پس از گذشت نزدیک به نیم ساعت از برگزاری جلسه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از جلسه بیرون آمد و توضیحاتی درباره آنچه درون جلسه در حال وقوع بود، داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پاسخ به اینکه چرا اهالی رسانه از حضور در جلسه خارج شدند، گفت: جلسه رسمی تشکیل نشد زیرا پیشنهادی درباره مصالحه در این جلسه مطرح شد و در نهایت این جلسه به مصالحه ختم شد و بر اساس مصالحه، جلسه مطرح شد.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی افزود: پیشنهاد ما خطاب به قاضی جلسه و رئیس‌کل دادگستری مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت. این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است که در قانون دیده نشده است.

وی گفت: قرار است درباره مسائل رسانه‌ای هر شکایتی که به قوه قضاییه می‌رسد، در اداره کل ارشاد از سوی متخصصان فن موردبررسی قرار گیرد و پس از بررسی توسط کسانی که اهل‌فن هستند، درصورتی‌که کار به نتیجه نرسید، به دادگاه بازگردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه به نظرم این پیشنهاد، اتفاق خوبی است و با توجه به اینکه در اصفهان تعداد شکایت‌ها بسیار کم است، اتفاق خوبی به شمار می‌رود، اضافه کرد: اگر این مدل پسندیده شود و اگر شکایتی مطرح شد، پیش از اینکه در دادگاه بررسی شود، در اداره کل ارشاد مطرح شده و درصورتی‌که ختم به خیر نشد، در دادگاه موردبررسی قرار گیرد.

وقفه‌ای طولانی و اعلام خبر مصالحه از قول یکی از طرفین دعوا

پس از گذشت نزدیک به 1.5 ساعت از آغاز جلسه علنی، اعضای جلسه از آن بیرون آمدند و به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداختند. رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان که در کنار ندا واشیانی‌پور، سخنگوی شورا شاکی مطالب چاپ شده در روزنامه نصف‌جهان بودند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم درباره شکایت شورای شهر اصفهان از روزنامه نصف جهان اظهار داشت: مطالب خلاف واقعی در برخی مواقع در رسانه‌ها چاپ می‌شود که باید درباره آنها تذکر داده شود. برخی مواقع کلمات و اعتبارات رنگ و بوی توهین، دروغ و تهمت پیدا می‌کند و در برخی مواقع صراحتاً توهین، افترا و تشویش اذهان عمومی است و مسیر اقدامات قانونی نهادی مانند شورای شهر را مختل می‌کند بنابراین آنجا دیگر از 2 جهت حقوقی شخصی و فردی و حقوق عمومی شورا باید مسیر قانونی پیگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر رسانه‌ای هر روز درباره شورای شهر اصفهان نقد منصفانه داشته باشد ما مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: امیدوار هستم که همه رسانه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند.

نیاز به سازش‌ها در عرصه مطبوعات

عباس مقتدایی عضو هیئت منصفه مطبوعات اصفهان درباره نتیجه جلسه دادگاه امروز تصریح کرد: یکی از گام‌های خوبی که هیئت منصفه مطبوعات اصفهان ایجاد می کند ایجاد سازش میان افرادی است که در عرصه مطبوعاتی از یکدیگر تکدر خاطر پیدا کردند. جلسه امروز که شکایت شورای شهر و سخنگوی آن از روزنامه نصف جهان بود، با حسن نیت هر 2 طرف برای حل مشکل به سازش منتهی شد.

وی با بیان اینکه موضوع آزادگی مطبوعات باید در بالاترین سطح شناخته شود، تصریح کرد: در واقع به نظرم همه باید تلاش کنند موضوع هویت مطبوعات حفظ شود و در عین حال مطبوعات شئونات را رعایت کنند.

اتفاق خاصی نیفتاد!

موضع جالب سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه نیز، نکته قابل توجهی بود.

ندا واشیانی‌پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره اینکه چرا زمان صلح میان طرفین حدود 2 سال طول کشید، گفت: خوشبختانه در جلسه امروز مصالحه شد و در ارتباط با اینکه چرا این پرونده 2 سال زمان برد باید گفت این مسئله به روش‌هایی که افراد برای رضایت طرف مقابل انتخاب می‌کنند بستگی دارد و نمی‌توان گفت این پرونده مسئله خاصی بوده و اتفاق خاصی نیفتاد.

جلسه رسیدگی به شکایت رئیس و سخنگوی شورای شهر اصفهان از روزنامه نصف جهان به مصالحه ختم شد. موضوعی که دو سال از آغاز آن می‌گذرد و سرانجام با کشیده شدن پای اهالی رسانه به دادگاه، به مصالحه انجامید.

در اینکه چرا این اتفاق در چنین محل و شرایطی صورت گرفت، حرف و نقل‌های مختلفی وجود دارد اما به نظر می‌رسد اگر این موضوعات در جایی به جز دادگاه به مصالحه و ختم به خیر شدن منتج می‌شد، آینده بهتری در انتظار مطبوعات نصف جهان بود.
نظرات بینندگان