arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

واکنش ها به خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی؛ از پیام تسلیت روحانی و ظریف تا باهنر و حداد / نوری که به تاریکی گرائید

در پی درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دان ایرانی بعضی شخصیت ها وقوع این ضایعه را در عرصه علم ایران را تسلیت گفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 واکنش ها به خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی؛ نوری به تاریکی گرائید
 
در پی درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی دان ایرانی بعضی شخصیت ها وقوع این ضایعه را در عرصه علم ایران را تسلیت گفتند.

به گزارش «انتخاب»؛ رییس جمهور در پیامی درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان را تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.
 
متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.

درخشش بی ‏نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی بود.

این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

 حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران»
 
ظریف: درگذشت نابغه جوان، موجب تاسف شدید همه ایرانیانی که به مفاخر علمی کشورمان می بالند گردید
 
ظریف نوشت: خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید اینجانب و همه ایرانیانی که به مفاخر علمی کشورمان می بالند گردید، اینجانب درگذشت این بانوی دانشمند را به همه ایرانیان در سراسر جهان خانواده محترم و داغدار ایشان و همه جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می کنم 
 
وزیر بهداشت:امروز ناباورانه چراغی در جهان دانش خاموش شد...
 
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پیامی درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی؛ نابغه ریاضی ایران و جهان را به جامعه جهانی، ملت شریف ایران و خانواده ارجمند وی تسلیت گفت
 
در این پیام آمده است :خبرها گاه آن‌قدر تلخ و ناگوارند که می‌شنویم اما باورشان نمی‌کنیم؛ و آن‌قدر دردناک، که جراحتی جانسوز بر دل و روح آدمی می‌نشانند؛ بغض را در گلو می‌شکنند و در بهت و حیرت، اشک را بی‌صدا و آرام آرام برگونه روان می‌کنند.خبر درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران و جهان، از این دست است.باورش سخت و داغش تا عمق جان را می‌سوزاند.
 
امروز ناباورانه چراغی در جهان دانش خاموش شد که به شرافت انسانی، اخلاق نیکو، سادگی و رأفت و معرفت شهره بود و از همه مهم‌تر، نماد یک زن ایرانی که جهان به او افتخار می‌کند.
 
اینجانب به سهم خود فقدان آن اندیشمند گرانقدر را که برای همیشه افتخار ایران و ایرانی خواهد بود به جامعه جهانی، ملت شریف ایران و خانواده ارجمندش تسلیت می‌گویم و از خدای مهربان می‌خواهم به پاس خدمت، تلاش، مهربانی و خلق نیکش، لباس مغفرت بر روح بلندش بپوشاند و در بهشت برینش مأوا دهد.
 
ابوالفضل فاتح: فقدان نابغه مسلمان و جوان ایرانی اندوهی گزنده برای ایرانیان و جامعه علمی جهان است

در پی درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی، ابوالفضل فاتح پیام تسلیتی صادر کرد.

بسمه تعالی

بارها برای شهیدانمان گریسته ام. برای علمای دردآشنا و نخبگان دلسوز و دانشمندان غریب و  مردمان سرآمدمان  نیز گریسته ام. فقدان  نابغه مسلمان و جوان ایرانی خانم دکتر مریم میرزاخانی نیز حسرتی عميق و بسيار تلخ را دامن می زند و  اندوهی گزنده برای ایرانیان و جامعه علمی جهان است. او  در آغاز راه بسیار درخشید، بالاترین مقامات و جوایز علمی را کسب و می توانست  نقطه عطفی  در علم ریاضیات جهان باشد.  ایران عزیز مهد استعداد های برجسته ایست که در  طی تاریخ و در گوشه گوشه جهان چون مرواریدی درخشیده اند.
 
اینان از جمله سرمایه های اصلی ایران عزیز  برای درخشش در امروز و  آینده اند و ایران و جهان به آنان نازیده اند. اگر قدردان استعدادهایمان باشیم و پیش از مرگ نیز نام و اقدامات آنان را بزرگ بشماریم و فرصت حضورشان را تنگ نکنیم، ایرانی، سربلندتر، مستحکم تر و افتخار آمیزتر خواهیم داشت. خدایش رحمت کند و او را که قدر دان یکی از والاترین موهبت های خداوند  یعنی استعداد انسانی بود را مشمول رحمت واسعه خود گردانیده و در نزد خود آرامش ابدی  ارزانی فرماید.

ابوالفضل فاتح
24 تیرماه 1396

یادش همیشه زنده و نامش هماره بلند

افزون بر این، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در واکنش به درگذشت مریم میرزاخانی ریاضی دان نابغه ایرانی تاکید کرد: خبر درگذشت خانم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی تکان‌دهنده و تاسف‌آور بود.
 
غلامعلی حداد عادل در صفحه توئیتر خود ضمن انتشار تصویر دیدار رئیس جهمور وقت با نخبگان دانشگاهی، تصویر آیت الله هاشمی را برید و نوشت: خبر درگذشت خانم مریم میزراخانی ریاضی دان برجسته ایرانی برای اینجانب و همه کسانی که ایشان راه می شناختند تکان دهنده و تاسف آور بود. استعداد خانم میرزاخانی در ریاضی از زمان دانش آموزی وی در جریان مسابقات داخلی و جهانی المپیاد ریاضی آشگار گردید و نبوغ وی آینده ای روش را نوید می داد.
 
وی افزود: او در المپیادهای جهانی ریاضی برای ایران افتخار فراوان آفرید و نمونه ای از استعداد و پشتکار زن ایرانی در عرصه علم به شمار می رفت. خاموشی زودهنگام این ستاره خوش درخشیده را به خانواده دغدیده و استادان و دوستانش تسلیت می گویم. امیدوارم جوانان کشور و خصوصا دختران جوان یاد وخاطره او را همچون الگویی درخشان در دل و جان خود گرامی بدارند.

پیام تسلیت دکتر علی اکبر صالحی به مناسبت درگذشت نابهنگام پروفسور مریم میرزاخانی
 
همچنین دکترعلی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درگذشت ملکه ایرانی سرزمین اعداد را تسلیت گفت.
 
در این پیام آمده است:
با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که چهرۀ درخشان جامعۀ علمی و دانشگاهی کشور و نماد و نمایندۀ شایستۀ فرهنگ و تمدّن ایرانی - اسلامی در مجامع و محافل بین المللی، سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی، جامه از این خاکدان برگرفته و به جاودانگی پیوسته است.
آن نادرۀ دوران و فرزند برومندِ ایران، یکی از پرورش یافتگان مکتبِ علمی دانشگاه صنعتی شریف بود که بواسطۀ بهره مندی از توانمندیهای ذاتی خویش و در پرتو مجاهدتی خستگی ناپذیر، بر فلکِ سروری عروج نمود و بعنوان ریاضی دان و پژوهشگری ژرف اندیش، نشان جهانی فیلدز را به خود اختصاص داد.
 
اینجانب به نمایندگی از سوی خانوادۀ بزرگ و افتخارآفرینِ صنعت هسته ای کشور، درگذشتِ نابهنگام و تألم بار آن عزیز را به پیشگاه ملّت شریف ایران بویژه خانوادۀ معزّز و مکرّم ایشان و تمام دانش پژوهان و فرهیختگان ایرانی در سر تا سر جهان تسلیت عرض نموده و از درگاه یگانۀ هستی بخش برای آن بانوی بزرگوار غفران و رضوان الهی مسئلت می نمایم.
اگر چه فائق آمدن بر غمِ فقدان و هجران چنین گوهری جهان تاب و بی مثال، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود امّا باید به حکم تقدیر ایزدی گردن نهاد و آتش سینه را به آب لطف و عنایت الهی و تسلیم مؤمنانه در برابر حکمت و مشیّت آسمانی فرو نشاند. باشد تا ذاتِ اقدس خداوندی بر بندگان خویش رحمت آورد و به فیض و کَرََمش به داغداران و دلسوختگانِ این ضایعۀ جانکاه، آرامش بخشد.
نشاید پاره کردن جامه و روی که مردم تحتِ امرِ کردگارند
ولیکن با چنین داغِ جگرسوز نمی شاید که فریادی ندارند

حمید ابوطالبی: مریم افتخار آفرین ایران از میان ما رخت کشید
 
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری نیز در پیامی درگذشت این نابغه ریاضی ایران و جهان را تسلیت گفت.
 
وی در این پیام آورده است:مریم افتخار آفرین ایران از میان ما رخت کشید؛ دختر دانشگاه شریف از مرزهای دانش گذشت و در اندیشیدن نظام مند به هستی در اوج ریاضیات ایستاد؛ روحش بلند باد.

باهنر: باید قدر استعدادهای ایران عزیزر ا بدانیم
 
محمد رضا باهنردبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز در پیامی گفت، درگذشت خانم دکترمریم میرزاخانی باعث تاثروتاسف فراوان است.امیدوارم خانواده ایشان تسلیت مراپذیراباشند.شایدسالها بایدبگذرد تا چنین نوابغی درکشوربه عرصه برسند.
بایدقدراستعدادهای ایران عزیزرا بدانیم.
 
 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در پیامی درگذشت پروفسور میرزاخانی را به خانواده ی محترم ایشان و عموم دانشگاهیان تسلیت گفت.
 
دکتر محمود فتوحی فیروزآباد در این پیام آورده است:درگذشت نابغه ریاضی جهان و دانشمندی بزرگ و فروتن، سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی (دانش آموخته دانشکده ریاضی)، ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای جامعه علمی جهانی است و مطمئناً جامعه علمی کشورمان و به ویژه خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف، بیش از همه داغدار از دست دادن این جواهر بی نظیر علمی است.
 
ایشان در زمینه های علمی و تحقیقاتی به دستاوردها و موفقیت هایی دست یافتند که در جایگاه خود بی نظیر بود و پیشرفت هایی به مراتب بالاتر از ایشان امید می رفت که متأسفانه فرصت تحقق رویاهایی بزرگتر از مریم میرزاخانی سلب شد.
 
ایشان یکی از پرکارترین و اثرگذارترین استادانی بود که به گفته همکارانش، تا واپسین روزهای عمر پر بار خود، ضمن تلاش در عرصه تدریس و تحقیق، نقش بسیار مؤثری در پیشبرد مرزهای علم داشته اند.
 
پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان و برنده مدال فیلدز و استاد ریاضی دانشگاه استانفورد آمریکا امروز (شنبه) درگذشت.
 
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران است.
 
وی در سال‌های 1373 و 1374در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
 
میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی در سال 1999میلادی زمانی که در دانشگاه پرینستون به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.
 
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
 
وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است. میرزا خانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود.
 
شاید نخستین واکنش ها به این موضوع مربوط به «فیروز نادری» معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی بود که در توئیتی اعلام کرد: امروز نوری به تاریکی گرائید، بسیار زود ... بسیار زود ... دلم شکست.

وی درتوئیت دومی که به منظور بزرگداشت این بانوی دانشمند ایرانی منتشر کرد، آورد:«همچنین یک نابغه، یک دختر، مادر و همسر.»

به دنبال انتشار این خبر در فضای مجازی، «گری لوئیس» هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران با ابراز تاسف از درگذشت مریم میرزاخانی برای آرامش ابدی روح این نابغه ایرانی دعا کرد.

در همین چارچوب لوئیس در حساب توئیتری و همچنین صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشت: از خبر درگذشت مریم میرزاخانی بسیار غمگین شدم - دختر نابغه ایرانی، همسر، مادر، استاد. روح ابدی او در آرامش باشد. 
نظرات بینندگان