arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

عرضه داروی جدید درمان هپاتیت B به زودی/ قمه‌زنی مشترک و اعتیاد تزریقی، راه‌های انتقال در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شبکه هپاتیت ایران از عرضه داروی جدید درمان هپاتیت بی به زودی خبر داد و گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت بی هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، سید موید علویان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی هپاتیت در سازمان انتقال خون برگزاری شد، گفت: آمارها نشان می‌دهد که ایران از نظر شیوع و برنامه‌های کنترل بیماری هپاتیت بی و سی در مقایسه با کشورهای خاورمیانه وضعیت بهتری دارد.

او با اشاره به عوارض این ویروس‌ها گفت: هپاتیت باعث نارسایی کبد، سیروز و سرطان کبد می‌شود.

علویان افزود: سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را به سه سطح کم، متوسط و بالا تقسیم کرده است.

او با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی از ایدز به سمت هپاتیت رفته است، گفت: علی‌رغم اینکه ایدز همچنان اولویت است اما به دلیل اینکه میزان مرگ و میر از طریق ابتلا به هپاتیت در جهان در سال ۲۰۰۶ افزایش داشت، نسبت به این بیماری توجه بیشتری از سوی سازمان‌ بهداشت جهانی صورت گرفته است.

علویان با اشاره به اینکه هپاتیت بی از مادر به نوزاد منتقل می‌شود، گفت: اکثر مبتلایان به هپاتیت بی در دنیا از نوزادی بدون علامت گرفتار این بیماری می‌شوند. اما در ایران از سال ۱۳۷۳ که تزریق واکسن به نوزادان آغاز شد، ابتلا به این بیماری در افراد زیر ۲۳ سال در ایران کاهش داشته است.

او ادامه داد: با این وجود از آنجایی که هپاتیت بی از راه خون و تماس جنسی غیر ایمن نیز به افراد منتقل می‌شود، بیماری هپاتیت بی در افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال در ایران بیشتر دیده می‌شود.

علویان با بیان اینکه راه‌های ابتلا به بیماری هپاتیت بی نسبت به قبل تغییر کرده، افزود: مادران امروز فرزندان خود را در زمان تولد از این بیماری ایمن می‌کنند. از همین رو شیوع بیماری در چند سال گذشته 5 درصد بوده که الان به جز استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان به کمتر از 2 درصد رسیده است. شیوع این بیماری در تهران کمتر از 1.2 درصد است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت بی هستند، گفت: پیشگیری از بیماری هپاتیت در ایران وجود دارد اما ایران با مشکل تشخیص زودهنگام این بیماری مواجه است. تشویق به دادن آزمایش از زبان هنرمندان،  سلبریتی‌ها و افرادی که مردم برای آنها ارزش قائل هستند، می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

علویان درباره راه‌های انتقال این بیماری گفت: خالکوبی غیر بهداشتی، حجامت غیر بهداشتی، آرایشگاه‌های غیر بهداشتی، رفتار غیر حفاظت شده جنسی و اعتیاد تزریقی جامعه ما را تهدید می‌کند و بسیاری از جوانان از این راه‌ها در معرض بیماری هپاتیت بی قرار می‌گیرند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران قمه‌زنی مشترک را یکی از راه‌های ابتلا به هپاتیت بی عنوان کرد و گفت: قمه‌زنی مشترک در محرم ریسک ابتلا به هپاتیت بی را افزایش می‌دهد. این موضوع را همکاران ما در لبنان و عراق نیز تایید کرده‌اند.

علویان به دسترسی بیشتر مردم به واکسیناسیون اشاره کرد و گفت:  واکسن هپاتیت قبلا مخصوص پزشکان، پرستاران و نوزادان بود اما امروز به افرادی که در شهرداری‌ها ارائه خدمت می‌کنند و در معرض خطر هستند و کودکان خیابانی و زندانیان نیز تزریق می‌شود.

او با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از زندانیان تزریق واکسن صورت می‌گیرد، گفت: قرار است از امسال به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون به صورت رایگان واکنس هپاتیت بی ترزیق شود.

علویان همچنین از ورود یک داروی جدید برای درمان هپاتیت بی به بازار خبر داد و گفت: این دارو که TAF نامیده می‌شود از داروهایی که پیشتر از آن برای درمان هپاتیت بی تجویز و مصرف می‌شد قوی‌تر است و عوارض استخوانی ندارد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه هپاتیت سی یکی دیگر از اولویت‌های سازمان انتقال خون است، گفت: ترزیق خون آلوده به افراد تا زمانی که ویروس آن کشف نشده بود یکی از راه‌های انتقال این بیماری به افراد بود. فرهاد مهرداد خواننده محبوب ایرانی از راه تزریق خون آلوده به هپاتیت سی مبتلا شد که سبب مرگ او شد. اما از سال ۱۳۷۵ که تمام خون‌ها چک می‌شوند این بیماری از طریق انتقال خون منتقل نمی‌شود و سلامت خون‌ ایران افتخار بزرگی برای ماست.

رئیس شبکه هپاتیت ایران به آمار ابتلای بیماری هپاتیت سی در کشورهای منقطه اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری هپاتیت سی در ایران زیر نیم درصد، آذربایجان ۷،۳۰ درصد و تاجیکستان و کویت بین ۳ تا ۵ درصد است. از میزان شیوع این بیماری در کشور عراق نیز آماری در دست نیست ولی پیش بینی می‌شود که این بیماری بیش از سایر کشورهای منطقه باشد.

علویان با بیان اینکه هپاتیت در ایران از جنس اروپایی است، گفت: بعد از ترزیق خون که این مشکل در ایران برطرف شده است، اعتیاد تزریقی یکی از عوامل انتقال این بیماری است که متاسفانه ۴۰ درصد ریسک ابتلا را بالا می‌برد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: ۱۴ سال بیشتر وقت نداریم که هپاتیت را در ایران ریشه کن کنیم. همچنین ما باید ابتلا به این بیماری را در میان افراد مبتلا به تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی تا ۱۴۰۰ از بین ببریم.

او با بیان اینکه تعداد بیماران هموفیلی و تلاسمی که به هپاتیت مبتلا شده‌اند ۶۰۰ نفر بوده است، گفت: ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر بیمار دیالیزی به هپاتیت مبتلا هستند.

علویان با بیان اینکه هزینه خرید دارو هپاتیت در ایران ۷۰ میلیون تومان بوده است، گفت: در گذشته درمان بیماری هپاتیت تحت پوشش بیمه نبوده اما اکنون در ایران ۵ شرکت دارویی، داروهای این بیماری را ارائه می‌کنند که این داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه در ۸ استان درمان هپاتیت به صورت رایگان ارائه می‌شود، گفت: همچنین با هماهنگی مسئولان و متولیان بهداشتی کشور تعدادی از آزمایشگاه‌ها آزمایش هپاتینت سی با دفترچه بیمه به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین بیمارانی که دفترچه بیمه ندارند می‌توانند با مراجعه به بیمارستان شریعتی این خدمات را به صورت رایگان دریافت کنند.

او گفت: کشور مصر بالاترین شیوع هپاتیت سی را دارد. آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت سی در این کشور ۴ تا ۵ میلیون نفر است که در سال گذشته توانسته ۲۰۰ هزار نفر آنها را درمان کند.

 مرحله اول واکسیناسیون هپاتیت B اهداکنندگان مستمر خون تا پایان سال جاری آغاز می شود

همچنین مدیرکل دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون در ادامه این نشست گفت: مرحله اول واکسیناسیون هپاتیت B تا پایان سال جاری در کشور برای اهداکنندگان مستمر خون آغاز خواهد شد.

عباس صداقت گفت: در این مرحله حدود 100 هزار نفر از اهدا کنندگان مستمر واکسینه خواهند شد.

وی با بیان اینکه انستیتو پاستور ایران توان تولید واکسن هپاتیت B مورد نیاز را دارد، افزود: با واکسینه شدن اهداکنندگان و ارتقا اگاهی مردم، مانند بسیاری از برنامه های بهداشتی و سلامتی کشور در حذف هپاتیت در منطقه هم می توانیم پیشرو باشیم.

صداقت به واکسینه شدن افراد متولد 1373 به بعد اشاره کرد و گفت: شبکه هپاتیت ایران و سازمان انتقال خون برنامه هایی برای گسترش برنامه واکسیناسیون هپاتیت B دارند.

وی با اشاره به شیوع هپاتیت C در بین اهداکنندگان مستمر خون گفت: شیوع هپاتیت C نیم درصد است در بین اهدا کنندگان 32 هزارم درصد است؛ شیوع هپاتیت B در ایران 1.5 درصد برآورد می شود که در بین اهدا کنندگان حدود 81 هزارم درصد تخمین زده می شود.

صداقت برلزوم شناسایی بیماران هپاتیت تاکید کرد و گفت: شناسایی بموقع سبب درمان موثر و کاهش عوارض قابل مدیریت است و آموزش و اطلاع رسانی از طرف اصحاب رسانه برای پیشگیری از ابتلا و مراقبت بهتر، بسیار موثر است.

سماواتی: سفیران سلامت پشتوانه تیم پزشکی هستند

در ادامه این نشست ساناز سماواتی، بازیگر که به عنوان سفیر سلامت در این برنامه حضور یافته بود، گفت: خوشحالم که امروز در کنار شما به عنوان سفیر سلامت حضور دارم. من به عنوان شهروند اطلاعات کمی درباره هپاتیت آ، بی و سی دارم و با شنیدن نام این بیماری آن را در برابر ایدز قرار می‌دهم و از آن می‌ترسم.

او افزود: من یک هنرمندم و تنها می‌توانم پشتوانه تیم پزشکی باشم. لازم است که به عنوان سفیر سلامت اطلاعاتی از این بیماری به زبان ساده در اختیار من گذاشته شود.

این بازیگر به لزوم آموزش پیشگیری از بیماری‌ها از سنین کودکی اشاره کرد و گفت: من از نسلی هستم که تمام آموزش‌های بهداشتی را از مهدکودک در ذهن دارم. بنابراین اگر قرار بر آموزش باشد باید آموزش‌های بهداشتی و پیشگری از بیماری‌ها را از سنین ۴ سالگی به کودکان آموزش دهیم.  

در پایان این نشست از کتاب هپاتیت که به چند زبان از جمله انگلیسی، تاجیکی، دری و ... ترجمه شده بود، به دست هنرمندان رونمایی شد.
نظرات بینندگان