arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

ارتباط میزان پایین آهن و ریسک بیماری قلبی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افراد دارای میزان پایین آهن در معرض ریسک بالای بیماری قلبی قرار دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افراد دارای میزان پایین آهن در معرض ریسک بالای بیماری قلبی قرار دارند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، محققان بریتانیایی با آنالیز داده های ژنتیکی به تاثیر حفاظتی آهن در بیماری عروق کرونر پی بردند. آنها دریافتند میزان بالای آهن با کاهش ریسک بیماری عروق کرونر (CAD) مرتبط است. CAD نوعی بیماری قلبی-عروقی است که به دلیل بروز لختگی در عروق میزان رسیدن خون به قلب کاهش می یابد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، CVD علت اصلی مرگ در سراسر جهان است و سالانه موجب مرگ بیش از ۷ میلیون نفر می شود.

مطالعه قبلی نشان داده است وضعیت آهن بدن در ریسک ابتلا به CVD نقش دارد اما تاکنون نتایج پرچالشی در این زمینه مطرح شده است.

محققان اثبات کرده اند که میزان آهن تاثیر مستقیمی بر ریسک CVD دارد چراکه فاکتورهای دیگری نظیر سن و جنسیت هر دو تاثیرگذار هستند.

محققان دانشگاه امپریال لندن از متدی موسوم به «تصادفی مندلیان» استفاده کردند تا به رابطه مستقیم یا تصادفی بین میزان آهن و ریسک ابتلا به CVD را پی ببرند که آشکار شد وضعیت کمبود آهن با ریسک بالای این بیماری قلبی مرتبط است.

محققین با استفاده از تنوع ژنتیکی افراد به عنوان یک نمونه برای وضعیت آهن شان به بررسی ارتباط با بیماری قلبی پرداختند، و دریافتند که وضعیت آهن بالا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود.

به گفته محققان مردان به کمتر از ۹ میلی گرم آهن رژیمی در روز و زنان زیر ۵۰ سال به حدود ۱۵ میلیگرم آهن رژیمی روزانه نیاز دارند که عمدتاً از طریق رژیم غذایی قابل دریافت است.

نظرات بینندگان