arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۶

چاووش‌اوغلو: بحران قطر باید دوجانبه حل شود/ عبدالرحمن: مدرکی دال برحمایت قطر از تروریسم ارائه نشد

عبدالرحمن در این نشست ضمن تشکر از حمایت آنکارا از دوحه، گفت طی دیدار با چاووش‌اوغلو درباره مسائل دیگر مانند بحران سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور گفت‌وگو کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیران خارجه ترکیه و قطر نشست خبری مشترک در آنکارا برگزار کردند.

به گزارش انتخاب، «محمد عبدالرحمن بن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر که به آنکارا سفر کرده در نشست خبری مشترک با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود شرکت کرد.

عبدالرحمن در این نشست ضمن تشکر از حمایت آنکارا از دوحه، گفت طی دیدار با چاووش‌اوغلو درباره مسائل دیگر مانند بحران سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه 40 روز از اعمال محاصره کشورهای عربی بر قطر گذشته، تاکید کرد اما هنوز هیچ مدرکی دال بر حمایت دوحه از تروریسم ارائه نشده است.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تصریح کرد پایگاه نظامی ترکیه در قطر به هیچکسی ارتباطی ندارد.

عبدالرحمن با بیان اینکه قطر تا کنون به روش سازنده با کشورهای عربی همکاری کرده، گزارشات مبنی بر مفید نبودن سفر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به منطقه را تکذیب کرد.

چاووش‌اوغلو نیز با بیان اینکه روابط آنکارا و دوحه در سطح بسیار خوب هستند، گفت ترکیه از بحرانی که برای قطر پیش آمده ناخشنود است و امیدوار است بتواند آن را بصورت دو جانبه حل کند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه قطر به هیچ‌وجه مورد تایید ترکیه نیست، افزود آنکارا از نقش میانجی‌گری کویت در حل بحران قطر حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد که برای تشکیل شورای عالی همکاری استراتژیک میان آنکارا، دوحه و یک دولت سوم آماده می‌شود و همچنین از تلاش‌های وزیر خارجه آمریکا برای حل بحران قطر حمایت می‌کند.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه استقلال قطر نباید نقض شود، تصریح کرد شروط کشورهای عربی برای دوحه، نقض قوانین بین‌المللی است.

 

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روز 15 خرداد در بیانیه‌های جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام و این کشور را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کردند.

از آن زمان تا کنون مقامات ترکیه‌ای تلاش‌هایی را برای حل مشکل قطر، با مذاکره با سران کشورهای عربی آغاز کرده‌اند. همچنین پارلمان ترکیه تصویب کرده تا نیروهای نظامی این کشور در قطر مستقر شوند.

صبح روز جمعه نیز نماینده کویت لیستی از شروط 13گانه شورای همکاری خلیج فارس جهت برقراری مجدد روابط با قطر را به دوحه رساند. شروطی که از نظر بیشتر تحلیلگران سیاسی، اجرای آنها تقریبا غیرممکن است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان