arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۶

رشد ٦٠ درصدی اخذ مالیات از خودرو/ سهم ٢٢ درصدی ارزش افزوده از درآمدهای مالیاتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به کل درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۴ (۷۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) ۲۸ درصد رشد داشته است. سهم درآمد مالیاتی در درآمدهای کشور نیز معادل ۶۹.۵ درصد بوده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره وضعیت بودجه عمومی دولت که توسط بانک مرکزی ارائه شده است، مجموع درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که سهم ۶۹.۵ نیم درصدی از  درآمدهای کشور را به خود اختصاص داده است. گفتنی است درآمدهای مالیاتی سال ۱۳۹۵، نسبت به سال قبل ۲۸.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ایران جمع مالیات‌های مستقیم در سال ١٣٩٥ معادل ۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است و سهم آن در کل درآمدهای مالیاتی معادل ۴۸ درصد برآورد شده است. مالیات‌های مستقیم نسبت به سال ۹۴، ۱۵ درصد افزایش یافته است.

در گروه مالیات های مستقیم، مالیات اشخاص حقوقی در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که سهم ۳۱.۳ درصدی در کل درآمد مالیاتی را به خود اختصاص داده است. درآمد اشخاص حقوقی در سال ۹۵، ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته است. همچنین مالیات بر درآمد در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که سهم آن در کل درآمدهای مالیاتی معادل ۱۴ درصد بوده و نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

مالیات بر درآمد نیز معادل ١٤ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم ١٤ درصدی در درآمدهای مالیاتی داشته است و نسبت به سال گذشته ٢٧ درصد رشد کرده است.

مالیات بر ثروت نیز معادل ۲۶۰۰ میلیارد تومان اخذ شده است و سهم آن در کل درآمدهای مالیاتی معادل ۲.۶ درصد بوده است. گفتنی است مالیات بر ثروت نیز نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در مجموع جمع مالیات‌های غیر مستقیم در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم ۵۱ درصدی از کل مالیات‌های اخذ شده به خود اختصاص داده است و نسبت به سال گذشت ۴۳.۸ درصد رشد داشته است.

در این گروه مالیات بر واردات هم در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اخذ شده است که سهم ۱۸ درصدی از کل مالیات اخذ شده را به دوش کشیده است. گفتنی است مالیات این بخش نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته است. در میان گروه‌های مربوط به مالیات بر واردات مالیات بر واردات خودرو، معادل ۲۶۶۰ میلیارد تومان بوده است که سهم ۲.۶ درصدی از مالیات کل را بر عهده داشت. این بخش نسبت به سال گذشته با رشد ۶۰ درصدی روبرو شده است.

مالیات بر کالاها و خدمات نیز در سال ۱۳۹۵ معادل ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم ۳۳ درصدی را در کل درآمدهای مالیاتی به خود اختصاص داده است. مالیات این گروه نیز نسبت به سال گذشته ۳۶.۹ درصد افزایش یافته‌اند.

همچنین در سال ١٣٩٥ حدود ٢٢ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده أخذ شده است که سهم آن در درآمد مالیاتی ٢٢ درصد بوده و نسبت به سال گذشته ١٣.٩ درصد رشد کرده است.
نظرات بینندگان