arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۶

عقب گرد محور سعودی از شرط تعطیلی شبکه الجزیره

برخی منابع خبری از آمادگی عربستان و متحدانش برای صرف نظر از درخواست تعطیلی شبکه الجزیره و اکتفا به تغییرات اساسی در آن حکایت دارد؛ موضعی که از زمان آغاز بحران بی سابقه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی منابع خبری از آمادگی عربستان و متحدانش برای صرف نظر از درخواست تعطیلی شبکه الجزیره و اکتفا به تغییرات اساسی در آن حکایت دارد؛ موضعی که از زمان آغاز بحران بی سابقه است.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه الاخبار، در گامی که از زمان آغاز بحران بین عربستان و متحدانش با قطر بی سابقه به شمار می آید، برخی خبرها از آمادگی این کشورها برای صرف نظر از درخواست تعطیلی شبکه الجزیره و اکتفا به تغییرات اساسی در آن حکایت دارد.

دست های خا لی تیلرسون در بازگشت به آمریکا

این تحول در حالی اعلام شده است که سفر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به کشورهایی که طرف این بحران به شمار می آیند و نیز کویت، بدون هیچ پیشرفت و دستاوردی به پایان رسید.

در این میان تیلرسون در سکوت قطر را ترک کرد، به این ترتیب که پس از دیدار با تمیم بن حمد امیر قطر از هرگونه پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران خوددای کرد و با این کار احتمالات بدبینانه مبنی بر پایان بی حاصل دیدارهای آمریکایی- خلیجی را قوت بخشید.

آمریکا برای حل بحران جدی نیست

به نظر می رسد تیلرسون از سفر به عربستان، کویت و قطر دست خالی به کشورش باز می گردد و به این ترتیب اعتقاد به جدی نبودن واشنگتتن برای پایان دادن به اختلاف بین متحدان عرب منطقه خلیج فارس قوت می گیرد.

در این میان روزنامه تایمز روز گذشته خبری را منتشر کرد که به نظر می رسد یکی از نتایج گفت وگوهای آمریکایی – خلیجی باشد.

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است، امارات و سپس سایر طرف های درگیر با قطر از درخواست تعطیلی شبکه الجزیره قطر به عنوان یکی از شروط پایان تحریم این کشور صرف نظر کردند.

صرف نظر از یکی از شروط اصلی

این اقدام بی سابقه به شمار می آید، زیرا محور سعودی این شرط را یکی از درخواست های اصلی در مجموعه تعهدات مورد انتظار از قطر برشمرده که غیرقابل گفت وگو بود.

تایمز در گزارش خود به اظهارات نوره الکعبی وزیر مشاور امور پارلمان امارات در گفت وگو با این روزنامه استناد کرده است که در آن گفت: کشورش تغییرات ریشه ای و باز نگری در ساختار شبکه الجزیره و نه تعطیلی آن خواستار است

همچنین در این گزارش به نقل از یک منبع سعودی آمده است، امکان ادامه فعالیت کارمندان الجزیره و تامین مالی آن از سوی قطر وجود دارد اما این شبکه نباید به بلندگوی افراطی ها تبدیل شود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان