arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۶

هشدار درباره مصرف زیاد شکر در زنان باردار / افزایش احتمال آسم و آلرژی کودک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهش جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از معمول شکر توسط مادر در دوران بارداری موجب افزایش احتمال ابتلای کودک به آسم و آلرژی می‌شود.

به گزارش انتخاب و به نقل از تک تایمز، نقش رژیم غذایی مادران در رشد کودک قبل از تولد چیزی است که به طور جدی مورد انتظار مادران است. در حال حاضر محققان ارتباطی بین مصرف قند بالا در دوران بارداری و نهایتا افزایش خطر ابتلای کودک به آسم و آلرژی یافته‌اند.

پیش از این اعتقاد داشتند که کاهش مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها باعث افزایش شیوع آسم و ضعف بنیه می‌شود. براساس این فرضیه، میزان مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در کشورهای غربی کاهش یافت و منجر به کاهش قدرت سیستم دفاعی ریه مردم غرب و آسیب‌پذیری ریوی آنها شد.

با این حال بین سال‌های 1970 تا 2000، مصرف شکر تصفیه شده در آمریکا با رشد 25 درصدی همراه بوده است.

محققان در حال حاضر به فرضیه دیگری رسیده‌اند که این مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها نیست که در دهه‌های اخیر باعث شیوع آسم و ضعف بنیه شده است، بلکه مصرف بیش از حد معمول شکر توسط مادر در دوران بارداری خطر ابتلا به این عوارض را افزایش می‌دهد.

محققان زنانی را که از یکم آوریل 1991 تا 31 دسامبر 1992 باردار بودند، تحت نظر گرفتند. این زنان رژیم غذایی خود را طی 32 هفته بارداری ثبت کردند. در این برنامه غذایی آنها مصرف 43 گروه غذایی در هفته و همچنین مصرف روزانه چای و قهوه خود را ثبت کردند.

با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، محققان توانستند میزان مصرف شکر آزاد مادران را براساس مصرف کل انرژی و مصرف روزانه مواد مغذی، تخمین بزنند. مصرف شکر آزاد به معنی در نظر نگرفتن مصرف قند موجود در شیر، سبزیجات و میوه‌ها است.

کودکان در سن 7.5 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند که کدام یک از آنها مبتلا به آسم شده‌اند و در 12 ماه گذشته شرایطی مثل اگزما، خس خس سینه یا تب یونجه را تجربه کرده‌اند.

براساس اطلاعات محققان، 12.2 درصد از کودکان دچار آسم، 10.7 درصد از آنها دچار خس‌خس سینه شده بودند. 8.8 درصد نیز تب یونجه را تجربه کرده بودند و 2/16 درصد اگزما و 21.5 درصد ضعف بنیه داشتند.

در مقایسه با مادرانی که دارای رژیم غذایی کم قند بودند، کودکانی که میزان مصرف شکر مادرشان 38 درصد بود، بیشتر در معرض ابتلا به یک آلرژی شدید قرار داشتند و مادرانی که 73 درصد مصرف شکر داشتند، احتمال ابتلای کودکشان به دو یا چند آلرژی شدید بیشتر بود.

محققان بر این باورند که مصرف بالای قند ممکن است در طول رشد بافت ریه تاثیرات التهابی داشته باشد که بر خطرات و آسیب‌پذیری‌های آلرژن‌ها تاثیر می‌گذارد.

آلرژن، نوعی آنتی ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می‌شود. آلرژن‌ها طیف وسیعی دارند که می‌توانند در مواد مختلف وجود داشته باشند.

برای مثال پروتئین آلفا اس یک کازئین موجود در شیر گاو است که می‌تواند منجر به آلرژی به شیر شود. یا آلرژن‌های دارویی که می‌توانند منجر به آنافیلاکسی شود. معمولاً آلرژن‌ها از طریق ایمونوگلوبولین E منجر به ایجاد واکنش‌های ازدیاد حساسیت می‌شوند.

به دلیل این یافته‌ها، محققان بر این باورند که مصرف بالای قند در دوران بارداری بر روی احتمال ابتلای کودک به آسم تاثیر بگذارد. این امر به ویژه در غرب مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که هر دو میزان مصرف قند و تشخیص آسم در دوران کودکی شایع است.

شاید این پژوهش دلیل دیگری باشد برای این که ما روی وارد کردن مواد مختلف به بدنمان دقت بیشتری به خرج دهیم، مخصوصا زنانی که در دوران بارداری به سر می‌برند.

این پژوهش در حال حاضر در مجله "European Respiratory" منتشر شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان