arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۶

ورود سازمان بازرسی به موضوع قطع درختان خیابان ولیعصر تهران/ مقصر: مترو و گودبرداری‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان بازرسی کل کشور بر لزوم توجه بیشتر نسبت به حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر تاکید کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، در پی انتشار نقل قولی از رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با قطع برخی از درختان خیابان ولیعصر تهران در رسانه‌ها، جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند با توجه به‌ اهمیت موضوع و شهرت جهانی این خیابان که پس از ثبت ملی، به عنوان یک گذر تاریخی جهت ثبت جهانی مطرح است، سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته با تعیین تیم بازرسی، به صورت اختصاصی نسبت به بررسی و تهیه گزارش در خصوص حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر اقدام کرده و نتیجه گزارش مذکور به همراه پیشنهادهای لازم‌الاجرا طی نامه‌ای به تاریخ 27-11-95 برای ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده و در آن نامه با اشاره به قدمت و شهرت جهانی درختان خیابان ولیعصر کلانشهر تهران بر لزوم توجه بیشتر نسبت به حفظ و نگهداری آنها تاکید شده است.

در بخشی از گزارش هیات بازرسی ضمن انتقاد از روند رو به افزایش زوال درختان شهر تهران تاکید شده است: ضعف نظارت در حفظ و نگهداری درختان خیابان ولیعصر موجب افزایش قطع درختان شده است؛ به طوری که بیش از 20% درختان خشک شده و بیش از 15% از مجموع درختان روبه زوال است و در محدوده میدان منیریه بیش از 40% درختان قطع شده است. آمار احصاء شده و روند رو به افزایش زوال درختان مبین مدیریت غیرمنسجم است.

همچنین هیئت بازرسی در گزارش خود عملکرد شرکت مترو را برخلاف آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها دانسته و در انتقاد از این عمل این شرکت آورده است: شرکت مترو تهران بدون برنامه‌ریزی مطالعاتی در حفظ و نگهداشت درختان و اخذ نظر تخصصی از سازمان بوستان‌ها اقدام به قطع درختان کرده است.

در بخش پیشنهادات لازم الاجرای گزارش هیئت بازرسی همچنین تأکید شده است: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با قید تسریع در تکمیل و نصب تراشه‌های الکترونیکی درختان خیابان ولیعصر اقدام کرده و شهرداری نیز نسبت به تهیه و ارایه نسخه‌ای از شناسنامه تنظیمی درختان به مالک یا ذی‌نفع اقدام نموده و نسبت به جانمایی روی نقشه و سامانه‌های مربوطه (GIS و ...) اقدام لازم را معمول نماید.

هیئت بازرسی‌کننده در این گزارش، یکی از علل زوال درختان خیابان ولیعصر تهران را بکارگیری از روش نی‌لینگ در حین گودبرداری پروژه‌های عمرانی دانسته است؛ لذا از شهرداری تهران خواسته شده ضمن تهیه دستورالعمل ضوابط گودبرداری، نسبت به شناسایی روش‌های جایگزین اقدام کند.

در بند دیگری از این گزارش از سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خواسته شده است: با استفاده از روش‌های نوین و مکانیزه، سرکشی‌های میدانی و مستمر، وضعیت درختان ولیعصر را کنترل و نظارت کرده و نسبت به اعلام متخلفین به مراجع قضایی اقدام نماید.

ضمناً در بخشی از این گزارش با تاکید بر لزوم انجام اقداماتی‌جهت حفظ و جلوگیری از خشک‌ شدن درختان خیابان ولیعصر آورده شده: عدم حذف درختان خشک باعث تجمع بیماری و آفت‌های بسیاری در میان درختان شده است.
نظرات بینندگان