arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۶

خطر ابتلاء به بیماری‌های روده‌ای با مصرف آب یا غذای آلوده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: افراد در تمام سنین در صورت مصرف آب یا غذای آلوده در معرض ابتلاء به بیماری‌های روده ای هستند.

به گزارش انتخاب، رسول انتظار مهدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: علل شایع بیماری‌های روده‌ای شامل باکتری‌ها، سموم باکتریایی، ویروس‌ها و انگلها هستند که به طور طبیعی در محیط یافت می شوند.

وی افزود: علائم و نشانه های بالینی این بیماری ها اغلب شامل اسهال، تهوع، استفراغ و کرامپ های شکمی است که به طور متوسط در مدت 24 تا 48 ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه پیدا می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد: افراد در تمام سنین در صورت مصرف آب یا غذای آلوده در معرض ابتلاء به بیماری‌های روده‌ای هستند اما کودکان کم سن و سال و افراد سالمند به دلیلی شرایط فیزیولوژیک خاص بیشتر در معرص ابتلاء به این بیماری ها هستند.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به بیماری های روده ای استان طی سال گذشته و در مقایسه با کشور، تصریح کرد: بر اساس شاخص های کشوری نمونه برداری از بیماران اسهالی با درجه کم آبی متوسط و شدید صورت می گیرد که میانگین شاخص نمونه گیری از موارد اسهالی در سال 95 در استان مشابه میانگین کشوری است.

انتظار مهدی در خصوص درمان بیماری های رودهای گفت: هدف از درمان در بیماران مبتلا جایگزینی آب و الکترولیتهای از دست رفته از طریق اسهال و استفراغ است که آب و الکترولیت های از دست رفته را در 80 درصد می توان با محلول او.آر.اس خوراکی جبران کرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که دهیدراتالیون شدید باشد باید کم آبی را از طریق محلول های وریدی جبران کرد که البته در برخی موارد نیز آنتی بیوتیک تجویز می شود.
نظرات بینندگان