arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۶

رییس سازمان سینمایی: پای مجوزها می‌ایستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدمهدی حیدریان در واکنش به نامه انتقادی جمعی از نمایندگان مجلس درباره اکران دو فیلم سینمایی ضمن تأکید بر احترام به قانون تاکید کرد باید مراقب باشیم خلاقیت را قربانی نکنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره نامه اعتراضی تعدادی از نمایندگان مجلس به اکران دو فیلم سینمایی گفت: حتما این حق نمایندگان مجلس است که درباره فعالیت‌های فرهنگی نقد و نظر داشته باشند و حتما در مقابل، ما نیز به‌عنوان فعالان فرهنگی این حق را داریم که کارها و محصولات‌مان ابتدا دیده شوند و بعد مورد نقد قرار بگیرند. ما نمی‌توانیم به خصوص در حوزه فرهنگ بدون اشراف کافی اظهارنظر کنیم.

وی با اشاره به فرآیندهای قانونیتاکید کرد: بالاخره در قانون شوراهایی در نظر گرفته شده تا مرجع رسیدگی به اشکال ها و ایرادهای کارهای ما باشد و وقتی این فرآیند قانونی طی شده است، هرگونه اعتراض و نقد به آن هم باید از طریق مسیرهای قانونی صورت بگیرد. کمااینکه رسانه‌ها در این زمینه نقش صاحب نظر و کارشناس را دارند و به خوبی هم فعالیت‌های ما را رصد و نقد می‌کنند.

حیدریان ادامه داد: تا زمانی که ما نتوانیم برای تولیدکنندگان فرهنگی امنیت خاطر فراهم بیاوریم، حتما خلاقیتی رخ نمی‌دهد و در نبود خلاقیت همه درگیر مسایل حاشیه‌ای می‌شویم؛ اتفاقی که همین امروز شاهدش هستیم و باید مراقب باشیم خلاقیت را قربانی نکنیم. در نبود خلاقیت است که پناه بردن به حواشی و بازی با خطوط قرمز، تبدیل به ضرورت حیات می‌شود. ما باید تأمین خاطر ایجاد کنیم و قطعاً در این زمینه حرف‌ها و نقدهای معقول را هم باید شنید و رعایت خطوط قرمز و احترام به ارزش‌ها را هم از یاد نبرد. باید شرایطی ایجاد کنیم که تولیدکنندگان بدانند به صورت خلاقانه می‌توانند به موضوعات مختلف ورود کنند و حتما این نافی نقد کارشناسانه نیست.

رییس سازمان سینمایی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اکران نیمه تمام فیلم‌های مورد نقد از سوی نمایندگان مجلس هم بیان کرد: حتما من چنین تصوری ندارم. همان روز انتشار نامه جمعی از نمایندگان، اظهارنظر یکی دیگر از نمایندگان در نقد این نامه هم منتشر شد که نکات درست و قابل تأملی در آن مطرح شده بود. بالاخره این یک نقد از درون مجلس است که باید به آن توجه داشته باشیم.

حیدریان ادامه داد: وقتی یک ارگان قانونی به دلیل همان دغدغه‌ای که امروز نمایندگان به آن اشاره می‌کنند، برای یک اثر از دو ارگان قانونی امنیتی استعلام گرفته و بعد از جلساتی که برگزار شد اعلام کردند نگرانی ما در این مورد برطرف شده و هیچ مشکلی وجود ندارد، طبیعتا باید به آن احترام گذاشت. اگر ما دلسوز فرهنگ هستیم که حتما همه‌مان هستیم، باید بتوانیم مسایل را ابتدا درون خود مطرح کنیم. واقعا نمایندگان محترم مجلس پیش از این نامه‌نگاری با کارگردان یا تهیه‌کننده این فیلم‌ها صحبتی داشته‌اند؟ وقتی نه فیلم را دیده‌ایم، نه با کارگردان و تهیه‌کننده آن صحبت می‌کنیم و به جای آن اعتراض خود را رسانه‌ای می‌کنیم مردم حتما نسبت به ما قضاوت خواهند داشت و این قضاوت حتما مثبت نخواهد بود.

حیدریان درباره اینکه آیا سازمان سینمایی همچنان پای مجوز صادرشده برای این آثار ایستاده و خواهد ایستاد هم گفت: حتما اینگونه است و سابقه ما تا به امروز هم نشان داده که اینگونه عمل خواهیم کرد.
نظرات بینندگان