arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۶

وزیر ارشاد: سهم بازی‌های ایرانی از بازار داخلی تا ۵ سال دیگر به ۵۰درصد می‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر ارشاد ضمن اشاره به دستاوردهای بازی‌سازان ایرانی در حوزه ورود به بازارهای جهانی، وعده داد تا ۵ سال آینده سهم بازی‌های ایرانی از بازار داخلی به ۵۰ درصد برسد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز جمعه ۱۶ تیرماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجاری بازی‌های رایانه‌ای تهران (تی‌جی‌سی) در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران گفت: انصاف این است که بنده امروز با بازدید از این نمایشگاه احساس غرور کردم. به این دلیل که همه حاضران در این رویداد از جوانان هستند و این جوانی خود مولد امید است.

وزیر ارشاد افزود: بازی رایانه‌ای در کشور هنوز ناشناخته است و ما باید این ظرفیت را به جامعه خود بشناسانیم. چراکه این حوزه هم اقتصادی است و هم از نظر فرهنگی یک ظرفیت مهم است و می‌تواند مفاهیم ارزشمندی را به خانواده‌ها جوانان و حتی کودکان منتقل کند. در همین نمایشگاه شاهد عرضه بازی‌هایی در حوزه دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و مفاهیمی از این دست هستیم و این اتفاق مبارکی است.

صالحی امیری ادامه داد: ما در قبال این رویداد باید سه رویکرد مشخص داشته باشیم. اول حمایت مالی است چرا که مهمترین نیاز جوانان حاضر در این میدان مشکلات مالی است و ما وظیفه داریم نگرانی آن‌ها را رفع کنیم تا بتوانند خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند. نکته دوم این است که این رویداد فضای لازم برای تولید بیشتر و اشغال بازار داخلی را هم فراهم آورده است. بازار داخلی ما امروز عمدتا در اشغال بازی‌های خارجی است و ما باید در یک فرآیند ۵ ساله، نیمی از بازار داخلی را به اشغال بازی‌های تولید داخل درآوریم و این شدنی است.

وی در توضیح این ایده گفت: امروز ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار داخلی در اختیار بازی‌های ایرانی است و باقی آن را بازی‌های خارجی به خود اختصاص داده‌اند، در این زمینه همکاران ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برنامه‌ای ۵ ساله را تدوین کرده‌اند که ان‌شالله می‌توانیم سهم خود را به مرز ۵۰ درصد برسانیم و حتما آن موقع شاهد اتفاق مهمی در این حوزه خواهیم بود.

وزیر ارشاد در ادامه به نکته سوم در زمینه حمایت از بازی‌های داخلی پرداخت که خود آن را مهمتر از دو نکته قبل توصیف کرد و گفت:‌باید زمینه رقابت بازی‌های داخلی با بازی‌های خارجی و ورود به بازارهای جهانی را برای تولیدات داخلی فراهم بیاوریم.   نمایشگاه تی‌جی‌سی نشان داد که برخی از جوانان ما توانسته‌اند در این زمینه گام‌های مهمی را برداند و به تعبیری ما در آستانه ورود به بازارهای جهانی بازی‌های رایانه‌ای هستیم. یکی از بازی‌سازان در همین نمایشگاه به بنده اعلام کرد طی یکسال ۱۵۰ هزار دلار فروش بین‌المللی از بازی خود داشته و این یعنی جوانان ظرفیت این حضور را دارند.

صالحی امیری افزود: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای هم حمایت حقوقی است، هم حمایت مستقیم مالی است و هم تلاش برای تصاحب بازار داخلی توسط محصولات ایرانی است.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی‌بر اینکه لازمه تحقق این اهداف به خصوص کاهش سهم بازی‌های خارجی از بازار داخلی اجرایی شدن قانون کپی‌رایت است و آیا قرار است این قانون در بازه ۵ ساله اجرایی شود، گفت: در خصوص کپی‌رایت ما به تازگی همایش ملی مالکیت معنوی را برگزار کردیم و یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌هایی که به صورت جدی به‌دنبال تصویب قانون کپی‌رایت است، وزارت ارشاد است. اخیرا با کمیسیون قضایی مجلس جلسه‌ای داشتیم و خواستیم لایحه‌ای را که در این زمینه به مجلس ارائه کرده‌ایم را در اولویت قرار دهند و از طرف رئیس کمیسیون هم به بنده وعده داده شد در اولین فرصت احتمالا در همین هفته پیش رو این لایحه در مجلس تصویب شود و امیدوارم تا پیش از پایان امسال قانون مالکیت معنوی یا همان کپی‌رایت در ایران مصوب شود.

صالحی‌امیری ادامه داد: شرط ورود به بازارهای جهانی چه در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و چه در حوزه‌های دیگر مانند کتاب و نشر، حتما پیوستن به قانون کپی‌رایت است.

وزیر ارشاد درباره اخذ عوارض از بازی‌های خارجی عرضه شده در بازار داخلی هم گفت: در این زمینه پیش‌نویسی تهیه شده و اخیرا در جلسه شورای برنامه‌ریزی وزارت‌خانه جلسه‌ای در این مورد داشتیم و قرار بر این شد که بحث به هیأت دولت برود. قرار بر این است مجموعه قوانین مرتبط با حوزه بازی‌ها من جمله همین بحث عوارض را به دولت ببریم و در صورت تصویب حتما این مسیر را ادامه خواهیم داد.
نظرات بینندگان