arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

نیویورک تایمز: راه حل بحران قطر چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی نوشت راه برون رفت از بحران قطر اجرای پیشنهاد جمهوریخواه کنگره و توقف فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای منطقه است.

به گزارش انتخاب، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با عنوان «راهی برای خروج از مخمصه قطر» نوشت که از زمان وقوع اختلافات خطرناک میان قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی سه هفته می گذرد و این اختلافات، توجه از جنگ با داعش و سایر چالش های جدی منطقه را منحرف کرده است اما نشانه زیادی از عزم برای حل این اختلافات دیده نمی شود.

این روزنامه در ادامه به پیشنهاد مطرح شده توسط «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه آمریکا برای پایان بن بست قطر و اینجاد نوعی مصالحه بین کشورهای عربی اشاره کرد و نوشت که پیشنهاد کورکر توقف فروش سلاح به کشورهای سراسر منطقه است.

تائید اولیه فروش های سلاح آمریکا باید توسط کورکر که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد و همچنین «بن کاردین» دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا و سران جمهوریخواه و دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان انجام شود.

کورکر در نامه خود به «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که تا زمان حل بحران قطر، فروش های آتی سلاح های آمریکایی به حالت تعلیق در خواهد آمد.

نیویورک تایمز نوشت که در حال حاضر تیلرسون ابزار جدیدی برای حل بحران قطر در اختیار دارد هر چند به کارگیری روش پیشنهادی کورکر در تعلیق فروش سلاح به کشورهای منطقه ممکن است تاثیر فوری نداشته باشد.

پیشنهاد کورکر برای تعلیق فروش سلاح به کشورهای منطقه در حالی مطرح شده است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طرح فروش 510 میلیون دلار تجهیزات و مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان سعودی و فروش 12 میلیارد دلاری سلاح به قطر و تحویل جت های اف 15 به دوحه را در پیش رو دارد.

این روزنامه نوشت که عربستان سعودی از سلاح های آمریکایی برای جنگ داخلی در یمن استفاده می کند و بنابراین، سعودی ها و امارات در نهایت مجبور می شوند که برای ادامه جنگ یمن، به دنبال سلاح های بیشتری باشند و در مقابل، آمریکا باید به درخواست سلاح آنها نه بگوید. جنگ یمن یک فاجعه بشری است که به یک راه حل سیاسی فوری نیاز دارد.

ترامپ با جانبداری از سعودی ها، به بحران قطر دامن زد

این روزنامه در ادامه نوشت که خود ترامپ نیز تا حدی مقصر بن بست پیش آمده در قبال قطر است زیرا از سعودی ها در مقابل قطر جانبداری کرد و تحریم های اعمال شده توسط کشورهای عربی و ریاض علیه دوحه را مورد تقدیر قرار داد.

ترامپ که به نظر می رسد توجهی به حقیقت وجود پایگاه های نظامی آمریکایی در قطر و نقش حیاتی این پایگاه ها در جنگ علیه داعش ندارد، بعد از تلاش تیلرسون جهت ایجاد آرامش میان قطر و کشورهای عربی،‌با متهم کردن قطر به حمایت مالی از تروریسم به درگیری های پیش آمده با دوحه دامن زده است.

نیویورک تایمز با اشاره به فهرست درخواست های ریاض و امارات از دوحه نوشت که به نظر می رسد هدف از طرح این درخواست ها صرفا تحقیر قطر بوده است و نه اساس گفت‌وگو.

این روزنامه نوشت که تردیدی نیست که قطر باید در موضی سرسختانه تر به مقابله با تروریسم و افراط گرایان بپردازد، اما عربستان سعودی و امارات و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز باید همین اقدام را انجام دهند.

با وجود اینکه نشانه ها حاکی از موافقت قطر با آمریکایی ها در زمینه اتخاذ اقدامات سخت گیرانه تر برای مقابله با تروریسم است و حتی قطر با حضور مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در بانک مرکزی خود جهت ردگیری حامیان مالی تروریست ها موافقت کرده است، اما وزیر خارجه عربستان سعودی موضعی سرسختانه تر علیه دوحه اتخاذ و اعلام کرده است که درخواست های طرح شده از سوی ریاض قابل مذاکره نیستند.

این روزنامه در پایان نوشت که اگر اجازه ادامه اختلافات میان کشورهای عربی با قطر داده شود، نتیجه خوبی از این اختلافات حاصل نخواهد شد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان