arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۶

علاوی: فاجعه‌ای اجتماعی آینده عراق را تهدید می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون رئیس‌جمهور عراق در واکنش به گزارش اخیر یونیسف تاکید کرد، فاجعه‌ای اجتماعی آینده عراق را تهدید می‌کند.

به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با اشاره به گزارش اخیر منتشر شده از سوی یونیسف درباره کودکان عراقی این گزارش را "وحشتناک" توصیف و تاکید کرد،‌ آنچه در این گزارش آمده از وقوع یک فاجعه اجتماعی که آینده عراق را تهدید می‌کند، خبر می‌دهد.

علاوی در ادامه اقدامی بین‌المللی و فوری برای از بین بردن رنج‌ها و مشکلات کودکان عراقی را خواستار شد.

وی گفت: گزارش یونیسف حاوی اطلاعاتی ترسناک و خطرناک از شرایط کودکان عراقی است که هرگز نمی‌توان از آنها گذشت.

علاوی در ادامه بر لزوم رسیدگی جدی به این اطلاعات و تعیین طرح‌هایی فوری جهت حل مشکلات کودکان عراقی تاکید کرد و گفت: شرایطی که عراق طی سه سال گذشته شاهد آن است مشخصا بر میلیون‌ها کودک عراقی نمایان خواهد شد و تاثیر منفی بر رفتارهای آنها خواهد گذاشت و این امر نسبت به وقوع فاجعه‌ای اجتماعی در آینده که اثرات آن تمامی ابعاد زندگی عراقی‌ها را فراخواهد گرفت، هشدار می‌دهد.

معاون ریاست جمهوری عراق در ادامه از دستگاه‌های دولتی و مسئولان مربوطه خواست، تلاش‌های خود را در راستای کاهش رنج و سختی کودکان عراقی در مناطق آزاد شده و اردوگاه‌های آوارگان افزایش دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: کوتاهی مسئولان و ارگان‌های مربوطه در مورد مسئولیت‌هایشان به منزله ارتکاب جرمی در حق عراق و آینده این کشور است.

علاوی در ادامه اقدام فوری سازمان ملل با حمایت از جامعه جهانی را جهت از بین بردن سختی‌ها و رنج‌های کودکان عراقی و رفع فوری پیامدهای منفی اشغال شهرهایشان توسط داعش و درگیری‌ها را خواستار شد.

هیات سازمان ملل در عراق (یونامی) به تازگی از کشته شدن بیش از هزار کودک عراقی از سال ۲۰۱۴ در پی افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها در این کشور و نیاز بیش از پنج میلیون کودک عراقی به کمک‌های انسانی فوری خبر داد.

در گزارش این هیات آمده است، براساس ارزیابی‌های یونیسف، پس از گذشت سه سال از تنش‌ها در عراق، کودکان در این کشور در محاصره گردابی بی‌پایان از خشونت‌ها و مقر رو به رشد هستند.

هیات مذکور در ادامه از کشته شدن ۱۰۷۵ کودک در این درگیری‌ها خبر داد و اعلام کرد که از این تعداد ۱۵۲ کودک در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴ کشته شدند.

در ادامه گزارش مذکور به زخمی شدن و معلولیت ۱۱۳۰ کودک اشاره شد که از این تعداد ۲۵۵ کودک ظرف شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ دچار آسیب‌های جسمی شده‌اند و نیز بیش از ۴۶۵۰ کودک نیز از خانواده‌هایشان جدا شده و اکنون به دور از خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند.

هیات یونامی در ادامه گزارش خود به وقوع ۱۳۸ حمله علیه مدارس عراق و ۵۸ حمله علیه بیمارستان‌های این کشور اشاره و اعلام کرد، سه میلیون کودک عراقی به شکل منظم به مدرسه نمی‌روند و نیز ۱.۲ میلیون کودک عراقی نیز در پی درگیری‌ها از رفتن به مدرسه و تحصیل باز مانده‌اند.

در پایان این گزارش آمده است، از هر چهار کودک عراقی یک کودک در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و پنج میلیون کودک نیز در عراق به کمک‌های فوری انسانی نیاز دارند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان