arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۶

حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های اوکراین/ چرنوبیل هم هدف قرار گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حمله گسترده سایبری به سایت‌های نهادهای دولتی و شرکت‌های بزرگ اوکراین باعث قطع کنترل کامپیوتری دستگاه نظارت بر میزان تشعشات نیروگاه اتمی چرنوبیل شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، در نتیجه حمله سایبری گسترده به شرکت‌های بزرگ غیردولتی و نهادهای دولتی اوکراین، نیروگاه اتمی چرنوبیل هم هدف قرار گرفت.

آنطور که نشریه ایندیپندنت گزارش داده، سامانه نظارت بر میزان تشعشعات این نیروگاه مورد حمله قرار گرفته و از کار افتاده است.

کل سایت نیروگاه هم از دسترس خارج شده ولی مدیران این نیروگاه اعلام کرده‌اند که متخصصان بخش کنترل تشعشع، پس از این حمله، دستگاه کنترل را از حالت کنترل کامپیوتری خارج کرده و آن را به صورت دستی کنترل می‌کنند.

نقص در نیروگاه چونوبیل از آن جهت حائز اهمیت است که نقص پیشین در این نیروگاه در اردیبهشت سال 1365 و انفجار یکی از راکتورهای آن، به فاجعه‌ای انسانی در غرب شوروی سابق و حتی بخش‌هایی از اروپا منجر شد؛ 31 نفر فوراً در این انفجار جان باختند اما تاکنون قریب به 5 میلیون نفر در فهرست افراد مبتلا به پیامدهای این فاجعه ثبت شده‌اند.

«آنتون جراشچنکو» از مشاوران رئیس‌جمهور اوکراین، حمله سایبری امروز را بدترین حمله تاریخ اوکراین اعلام کرده و گفته که در این عملیات خرابکارانه، از ویروس «واناکرای» (WannaCry) استفاده شده است.

جراشچنکو بدون اشاره به مسئول احتمالی این حمله سایبری گفته: «هدفشان ایجاد بی‌ثباتی در کشور ماست.»
نظرات بینندگان