arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۶

لاوروف: ایران، روسیه و ترکیه برای تنظیم توافق مناطق امن سوریه همکاری می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو، تهران و آنکارا به عنوان بانیان مذاکرات سوری-سوری آستانه برای تنظیم موافقت نامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه همکاری می کنند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، لاوروف در گفت و گو با خبرنگاران افزود: دور جدید مذاکرات آستانه که برای ماه جولای در پایتخت قزاقستان برنامه ریزی شده است به گفت وگو در باره ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه با حمایت دولت این کشور و معارضان مسلح پیوسته به روند صلح اختصاص خواهد داشت.
 
وزارت امور خارجه روسیه به تازگی این اطلاعات را تائید کرد که زمان جدید آغاز دور آینده مذاکرات دو روزه آستانه 13 تیر است.
بنا به اعلام روز سه شنبه پایگاه وزارت خارجه روسیه، لاوروف گفت: نظریه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه نیاز به بررسی بیشتر جزئیات دارد. در زمان حاضر مذاکرات در سطح کارشناسان برای روشن شدن بیشتر مسائل موافقت نامه ایجاد این مناطق جریان دارد و به تازگی نشست کارشناسی در مسکو برگزار شد و گزینه های مختلف مطرح است.
 
وی افزود: این مسائل تا اندازه زیادی فنی، حرفه ای و نظامی است و در زمان حاضر تمامی طرف ها، مناطقی را که باید در موافقت نامه جدید به عنوان محدوده کاهش تنش تعیین شود، بررسی می کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود به کاهش شدید اقدامات جنگی در سوریه نیز اشاره و اضافه کرد: زمانی که ایده ایجاد محدوده های کاهش تنش مطرح شد، در مناطق مربوطه شاهد کاهش فعالیت های نظامی و خشونت بودیم.
وی افزود: امیدوارم نتایج دور جدید مذاکرات آستانه بر تلاش های مشترک حل و فصل بحران سوریه تاثیر بگذارد و به مذاکرات ژنو که برگزاری آن برای نیمه دوم ماه جولای تحت نظارت سازمان ملل برنامه ریزی شده است، کمک کند.
 
لاوروف خاطرنشان کرد: در دور آینده مذاکرات آستانه نمایندگان سازمان ملل ازجمله استفان دی میستورا نماینده دبیر کل این سازمان در امور سوریه شرکت خواهند کرد.
وی در پایان گفت: مذاکرات ژنو و استانه هماهنگ و به موازات یکدیگر برگزار می شود که امید را برای پیشبرد موثر روند حل و فصل بحران سوریه بوجود می آورد.
 
تاکنون چهار دور نشست سوری آستانه در دی ماه، بهمن و اسفند 95 و اردیبهشت ماه 96 با حضور هیات های دولت سوریه، معارضان مسلح پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر و کشورهای ایران، ‌روسیه و ترکیه به عنوان تضمین کنندگان صلح برگزار شده است.
نتیجه اصلی مذاکرات دور چهارم امضای تفاهم نامه برای استقرار ثبات در مناطق امنیتی و کاهش تنش بود.
 
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت و در چهارمین دور از این مذاکرات، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش زودهنگام خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
 
ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.
بنا به این تفاهم نامه، کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) متعهد می شوند، همه تدابیر لازم را در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گیرند و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروههای معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.
نظرات بینندگان