arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۶

ترامپ: حکم دیوان عالی، یک پیروزی آشکار برای امنیت ملی آمریکا بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در واکنش به حکم دیوان عالی این کشور که مجوز اجرای بخش هایی از فرمان وی برای منع ورود اتباع شش کشور مسلمان را صادر کرد، آن را یک «پیروزی آشکار برای امنیت ملی آمریکا» دانست.
 
به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، وی مدعی شد: این حکم موجب می شود تا طرح منع موقت ورود پناهجویان و اتباع شش کشور تروریست خیز تا حد بسیار زیادی اجرایی شود.
ترامپ ادامه داد: به عنوان رئیس جمهوری، نمی توانم اجازه ورود افرادی را بدهم که قصد آسیب رساندن به ما را دارند.
دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه با قبول پرونده فرمان مهاجرتی ترامپ، اجازه اجرای بخش هایی از آن را تا زمان رسیدگی نهایی به این پرونده در ماه اکتبر صادر کرد.
بر این اساس، اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت 90 روز اجازه ورود به آمریکا را ندارند؛ مگر اینکه ارتباطی مشخص با افراد یا نهادها آمریکایی داشته باشند.
این ارتباط در چارچوب مواردی همچون داشتن روابط خانوادگی با اتباع آمریکایی یا درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور تعریف شده است.
فرمان دونالد ترامپ که بازنویسی شده فرمان لغو شده دیگری است، قرار بود از 16 مارس (26 اسفند) اجرایی شود اما با حکم دو قاضی از ایالت های مریلند و هاوایی، هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید.
دیوان عالی آمریکا که اکنون مسئولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده دارد، متشکل از 9 قاضی است که چهار تن از آنها دمکرات و بقیه جمهوریخواه هستند.
«نیل گورسچ» یکی از این قضات است که ترامپ او را برای جانشینی «آنتونین اسکالیا» قاضی جمهوریخواه که فوریه 2015 درگذشته بود، معرفی کرد.
با وجود مخالفت های بسیاری که با این انتصاب صورت گرفت، گورسچ سرانجام در ماه آوریل با حمایت اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا، به کرسی دیوان عالی تکیه زد.
قضات این دادگاه به صورت دائمی به این سمت منصوب می شوند.
نظرات بینندگان