arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۶

اردوغان: مخالفت قطر با شروط اعراب اقدامی مناسب بود / درخواست تعطیلی پایگاه نظامی ما در قطر، بی احترامی بود؛ این ماجرا خیلی زشت است

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه صبح امروز پس از ادای نماز عید سعید فطر در مسجد معمار سنان در منطقه آتاشهیر استانبول در سخنانی مخالفت قطر با درخواست کشورهای عربی را اقدامی مناسب خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه صبح امروز پس از ادای نماز عید سعید فطر در مسجد معمار سنان در منطقه آتاشهیر استانبول در سخنانی مخالفت قطر با درخواست کشورهای عربی را اقدامی مناسب خواند. 

به گزارش انتخاب، وی ضمن حمایت از موضع قطر در قبال شروط 13 ماده ای برای این کشور گفت: ما از واکنش قطر به تصمیم 13 گانه برخی کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط استقبال می کنیم. ما این رویکرد 13 ماده ای را نقض حقوق بین المللی می دانيم. چنین حمله ای به حاکمیت مردم یک کشور در حقوق بین الملل غيرقابل توجیه و نادرست است. این اقدام در واقع حمله ای به حاکمیت یک کشور است. 

وی افزود: مداخله ای مبنی بر توقف همکاری های دفاعی میان ترکیه و قطر پس از سال 2014 رویکردى بسیار بسیار زشت است. 

رئيس جمهور ترکیه ادامه داد: پیشنهاد ایجاد پایگاهی نظامی در عربستان سعودی را نیز ارایه و طی تماس تلفنی با ملک سلمان این موضوع را مطرح کردم. وی گفت که این پیشنهاد را بررسى خواهد كرد، اما ریاض تاکنون پاسخی نداده است، ولى درخواست تعطيلى پایگاه نظامی ما در قطر بی احترامی به ترکیه است. برای همکاری های دفاعی با یک کشور از کسی اجازه نخواهیم گرفت. ترکیه یک کشور عادی و یک دولت عادی نیست. درخواست از ترکیه برای خارج کردن نیروهایش بی احترامی است. 

اردوغان در رابطه با تحریم های اعمال شده علیه قطر گفت: امروز دولت قطر با انواع مختلف تحریم ها مواجه است و حمایت ما از این کشور علیه این تحریم ها ادامه دارد. تحریم و محاصره قطر با نقض قوانین بین المللی ادامه دارد و باید فورا پایان یابد. 

رئيس جمهور ترکیه گفت: چنین تحریم‌هایی قطعا جايى در حقوق بین‌الملل ندارد. در همین رابطه از میانجیگری کویت حمایت کرده و خواهيم كرد. امیدوارم عربستان سعودی با توجه به جایگاه خود این بحران را حل کند. انتظار داشتيم اين امر در عید فطر تحقق يابد. 

نظرات بینندگان