arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۶

خرازی: هیچ هژمونی را در منطقه نمی‌پذیریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با انتقاد از رفتارهای سعودی تصریح کرد: ما علاقه‌مند به آرامش در منطقه غرب آسیا هستیم و هیچ‌گونه هژمونی را نمی‌پذیریم.

به گزارش انتخاب به نقل از شورای راهبردی روابط خارجی، سید کمال خرازی در حاشیه اجلاس صلح جهانی پکن (Global Peace Forum) و نشست سیکا (CICA - سازمان‌های غیر حکومتی و نقش پروژه «یک کمربند، یک جاده»، «ابتکار چین جهت توسعه بین‌المللی از طریق احیای جاده ابریشم قدیم»)، امروز نشستی با خبرنگاران داشت.

در ابتدای نشست، خرازی با بیان مقدمه‌ای، به نقش ثبات‌بخش ایران در منطقه غرب آسیا پرداخت و اظهار داشت: درحالی‌که بعضی از کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی با ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی موجب گسترش تروریسم در منطقه و جهان و بی‌ثباتی حکومت‌ها می‌شوند، ایران با مقابله با گروه‌های تروریستی ازجمله داعش و جبهه النصره و دیگران نقش ثبات‌بخشی در منطقه دارد.

وی افزود: ایران با کمک به کشورهای عراق و سوریه که به درخواست دولت‌های آن‌ها صورت گرفته، از سقوط این نظام‌ها جلوگیری کرد و توانست با کمک نیرو‌ها و مردمان این کشور‌ها با گروه‌های تروریستی تکفیری مقابله کند.

خرازی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تغییر در کشور‌ها از طریق زور و همکاری با گروه‌های تروریستی به سرانجام نمی‌رسد، بلکه مردم باید از طریق روش دموکراتیک و گفتگو به تغییرات مورد دلخواه و به‌ویژه صندوق‌های رأی برسند.

وی با اشاره به قیام‌های عربی در شش سال گذشته، اقدامات بی‌ثبات کننده عربستان و برخی از دیگر کشورهای منطقه را محکوم کرد و اظهار داشت: حکومتی که مردم مصر با قیام مسالمت‌آمیز ایجاد کرده بودند، با کمک سعودی‌ها منجر به کودتای نظامی در این کشور شد.

در این نشست مطبوعاتی، خرازی به نقش بی‌ثبات کننده آمریکا به‌ ویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ نیز پرداخت و اظهار داشت: باوجود توافق ایران و ۱ + ۵ در مورد مسئله هسته‌ای که از تشنج‌های منطقه‌ای می‌کاست، دولت جدید آمریکا با تحت‌فشار قرار دادن ایران به دنبال وضع تحریم‌های جدید است که نشان می‌دهد این کشور به تعهدات بین‌المللی خود وفادار نیست.

وی با اشاره به عدم تعهد آمریکا به توافق با کوبا و وضع قوانین جدید و همچنین نادیده گرفتن تعهدات آمریکا در قبال توافق اقلیمی پاریس، به بی تعهدی این کشور تأکید کرد.

خرازی روابط چین و ایران را روابط بسیار خوب و رو به توسعه بیشتر تلقی کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با روسیه و چین ادامه خواهد داد، ضمن اینکه هیچ‌گونه اعتمادی به گفتگو و رابطه با ایالات‌متحده آمریکا به خاطر بدعهدی‌ها در مورد کشور‌ها و ازجمله ایران نخواهد داشت.

وی درباره بحران قطر نیز اشاره کرد که عربستان سعودی به دنبال هژمونی در منطقه است، ضمن اینکه برخی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله کویت، قطر و عمان که کشورهای عضو این شورا هستند، این هژمونی را پذیرا نیستند و از این‌جهت در جنگ یمن دخالت نکردند. آن‌ها می‌خواهند روابط خوبی با ایران داشته باشند و ما هم علاقه‌مند به آرامش در منطقه هستیم و هیچ‌گونه هژمونی را نمی‌پذیریم.
نظرات بینندگان