arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
گزارش مفصل نیویورک تایمز:

اسناد افشا شده وزارت خارجه عربستان نشان می دهد سعودی به شدت مراقب ایران است / هر جایی که تهران پا می گذارد، عربستان به سرعت در آن جا حضور پیدا می کند / روایتی از پیشنهاد سفارت عربستان در تهران برای تاسیس تلویزیون فارسی

چندین دهه است که عربستان میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی اش را به سازمان های جهادی در سراسر جهان میدهد و بی سر و صدا سعی میکند از دیپلماسی برای ارتقا جایگاهش استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسناد افشا شده وزارت خارجه عربستان نشان می دهد سعودی به شدت مراقب ایران است / هر جایی که تهران پا می گذارد، عربستان به دنبال آن می رود / روایتی از پیشنهاد سفارت عربستان در تهران برای تاسیس تلویزیون فارسی

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: چندین دهه است که عربستان میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی اش را به سازمان های جهادی در سراسر جهان میدهد و بی سر و صدا سعی میکند از دیپلماسی برای ارتقا جایگاهش استفاده کند.

به گزارش «انتخاب»؛ اما هزاران سند که اخیرا توسط ویکی لیکس منتشر شده جزییات جالبی را درباره اهداف عربستان در سالهای اخیر افشا میکند و نشان میدهد آنها نه تنها به دنبال توسعه نسخه خود از اسلام اهل تسننند بلکه تلاش میکنند دشمن اصلی شان یعنی ایران شیعه را نیز تضعیف کنند.

اسناد وزارت خارجه سعودی نشان میدهد که آنها حساسیت زیادی درباره ایران به ویژه در سیاست هایشان در آفریقا و آسیا و اروپا از طریق دیپلمات هایشان دارند و این دیپلمات ها فعالیت های ایران را با حزییات زیاد دنبال میکنند و نهادهای عالی کشور تلاش هایی برای محدود کردن دامنه توسعه شیعه در جهان دارند.

دامنه این عملیات به توضیح هشدار های عربستان نسبت به توافق هسته ای ایران با جهان کمک میکند. سران سعودی از اینکه با برداشته شدن تحریم های ایران این کشور به پول بیشتری دست پیدا کرده و قدرت بیشتری برای تجهیز نیروهای نیابتی اش در جهان داشته باشد نگرانند. اما اسناد نشان میدهد که عمق رقابت ها بیش از چیزی است که به نظر می رسد و ریشه عمیقی در ایدئولوژی های مذهبی دو کشور دارد.

اسناد نشان میدهد که یکدستگاه عریض و طویل در درون دولت عربستان به ماموریت های این چنینی اختصاص دارد.

ابتکارات اخیر شامل قرار دادن حقوق بازنشستگی برای واعظان ادیان خارجی و ساخت مساجد و مدرسه و مراکز تحصیلی و تضعیف مقامات خاجی و رسانه های خبری ای است که برای عربستان تعدید به شمار می آیند.

یک خط ارتباطی میان سفارت عربستان و پاکستان یادآور شده که رییس دانشگاه اسلامی بین المللی اسلام آباد سفیر ایران را برای هفته فرهنگی به دانشگاه دعوت کرده است.

در آن زمان سلمان وارد عمل شده و یک میلیون دلار به یک موسسه اسلامی در هند کمک کرده است.

به گفته اسامه حسن محقق مطالعات اسلامی در بنیادی در لبنان گفته ما درباره هزاران و هزاران فعالیت سازمان ها و مبلغانی حرف میزنیم که در حوزه نفوذ عربستانند چرا که مستقیم یا عیر مستقیم از آنها پول میگیرند. این فاکتور مهمی برای نقوذ غیر قابل انکار غربستان است.

در حالی که اسناد هیچ چیزی از حمایت عربستان از فعالیت های نظامی نشان نمی دهد منتقدان بر این استدلالند که عربستان کمپینی را علیه شیعیان ایجاد کرده است که منجر به تخریب اصل پلورالیسم در اسلام شده.

عربستان سعودی ماموریت های بین اامللی مذهبی اش را انکار نمیکند و حتی دشمنی اش با ایران نیز بر کسی پوشیده نیست. اما به گفته منتقدان این اسناد مایه شرمساری است.

بخشی از این اسناد به حملات الکترونیک ماه مارس وزارت خارجه مربوط است که این وزارت خانه مدعی بود توسط هکر های مورد حمایت ایران در یمن انجام شده است. ویکی لیکس به این حمله زمانی که انجام شد اشاره کرده است.

در حالی که عربستان میگوید بخشی از این اسناد ساختگی هستند بسیاری از نام ها و شماره تلفن ها و شماره های افزاد و نام انجمن خا و موسسات در این اسناد درست بوده و به تایید خبرنگاران در نیویورک تایمز رسیده است.

یک رابط در سفارت عربستان در بوداپست درخواست کمک مالی برای باز کردن یک مرکز اسلامی در آنجا کرده بود. این نیروها بیشتر بین سالهای 2010 تا 2015 افزایش یاقته اد.

وزارت خارجه درخواست کمک های مالی را به مقامات رباض اطلاع میداده و بعضا نهاد های اسلامی جهانی مانند اتحادیه جهانی کشورهای اسلامی که تحت حمایت عربستان است نیز کمک هایی را در راه استراتژی های عربستان می کردند. دیپلمات های سعودی در سراسر جهان نیز در پروژه ماموریت داشتند. این مقامات با هم جمعی از سران کشورهای اسلامی و نهاد های اسلامی را در سراسر جهان گرد آورده بودند که سمپات عربستانند و حوزه نفوذ عربستان را تشکیل میدهند.

برای مثال شیخ سحیب حسن محقق اسلامی هندی در عربستان تحصیل کرده و چهار دهه در کنیا و بریتانیا به عنوان مبلغ کار کرده، رابط عربستان در سفارت این کشور در لندن بوده است واین به تایید پسر او نیز رسیده است.

در پیام های دیپلماتیک ترس عربستان از نفوذ ایران و توسعه نفوذ شیعه در جهان روشن است.

سفارت عربستان در تهران روزانه گزارش هایی را از اخبار محلی را به مرکز انتقال میداد. یکی از رابط ها به عربستان پیشنهاد داده بود که تصویرش را با ایجاد یک تلویزیون فارسی زبان و تشویق سفر مبلغان حامی عربستان به ایران بهبود ببخشد.

در جایی دیگری جزییات نگرانی ها درباره اینکه ایران به دنبال نفوذ در تاجیکستان برای صدور انقلاب مدهبی و توسعه ایدئولوژی اش در کشورهای منطقه است خبر داده بود.

سفیر عربستان در تاحیکستان به مقامات تاجیک پیشنهاد داده بود که با گرفتن پول از عربستان، دیگر از ایران مبلغی دریافت نکنند.

ترس از نفوذ ایران در کشورهایی با اقلیت مسلمان نظیر چین نیز هیات عربستانی را برای پیشنهاد برنامه های کارکردی برای مقابله با توسعه نفوذ شیغه در چین تشویق کرده بود. اسنادی از فلیپین که تنها 5 درصد از جمعیت آن مسلمانند نشان میدهد تلاش هایی برای توقف حضور ایران کلید زده شده بود.

از سال 2010 تا 2013 عربستان سعی کرده شبکه فارسی زبان ماهواره ای العالم را تحت فشار بگذارد. این تلاش ها شامل صدور حکم حکومتی توقف پخش این شبکه و تحت فشار قرار دادن عرب ست برای پایین آوردن این کانال از ماهواره و همچنین استفاده از ابزارهای فنی برای تضعیف سیگنال این شبکه در بحرین و شرق عربستان است. جایی که جمعیت شیعیان بیشتر از اهل تسنن است و این جمعیت از تبعیض رنج میبرند.

رییس شبکه العالم در بیروت متوجه این اقدامات عربستان در سال 2010 شده بود.

رییس یکی از ماهواره های اروپایی که خواسته نامش فاش نشود گفته وضعیت پخش ما عادی است . تنها مورد مخربی که با آن روبه رو هستیم درباره پخش در بحرین است.

سفارت عربستان در سریلانکا از دیدار سفیر ایران و گروهی از مخققان مذهبی خبر داد. در جای دیگری عربستان علیه مقامات خارجی ای که به نظر آنها تهدید بودند وارد عمل شد.

بعد از اینکه رییس دانشگاه اسلام آباد در پاکستان، ممتازاحمد سفیر ایران را دعوت کرد سفیرعربستان از احمد خواتست که او و همسرش را در ازای اقدام قبلی اش دعوت کند. احمد با درخواست سفیر برای رد دعوت سفیر ایران موافقت نکرد به طوریکه دیپلمات های سعودی اب الخلیل یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه را فراخواندند و جلسه ای تشکیل دادند تا در این جلسه رییس جدید دانشگاه را که با رویکردهای آنها هماهنگ تر باشد را انتخاب کنند.

یکی اعضای هیات علمی دانشگاه گفته که احمد استاد علوم سیاسی و دارای دکتری از دانشگاه شیکاگو بود که به دلیل تلاشش برای کاهش نفوذ سعودی در دانشکده با برخی اعضای محافظه کار دانشگده دچار چالش شده بود.

بعد از استعفای احمد در سال 2012 سفیر عربستان با کمک رییس جمهور وقت پاکستان آصف علی زرداری یک رییس دانشگاه که دارای تابعیت عربستان بود را به عنوان رییس دانشگاه انتخاب کرد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه گفته در نهایت آنها پیروز شدند.

عربستان منابع مالی زیادی برای تعلیم مبلغ و تعلیم دانشجویان مسلمان بین المللی برای آموزش وهابیت در دانشگاه های عربستان صرف کرده است. بر اساس این اسناد عربستان به برخی از اینها به صورت ماهانه جیره ای را برای تبلیغ در کشورشان می دهد. بر اساس این اسناد 14 مبلغ جدید در گینه مشغول به کار شده اند و 12 تن در تاجیکستان مشعول شده اند.

در جای دیگری از این اسناد گفته شده وزارت خارجه از یک موسسه اسلامی در نزدیک مرزهای ایران در افغانستان خواسته تا مبلغان محلی را در این نقطه مستقر کنند.

یکی از هزینه بر ترین پروژه های عربستان درهند است.

در این اسناد به اعطای 266 هزار دلار کمک به موسسات اسلامی و 133 هزار دلار برای برگزاری کنفرانس های اسلامی و ایجاد مراکز اموزشی برای زنان اشاره شده است.

حتی برخی کمک های بشر دوستانه نیز با اهداف فرقه ای از سوی عربستان انجام شده استو در سال 2011 وزارت خارجه عربستان دستور کمک های غذایی به قربانیان سیل تایلند داد و در این درخواست گفته شده بود این کار برای ایجاد اثرات مثبت بر مسلمانان و جلوگیری از توسعه نقوذ ایران در جهان انجام میگیرد.

در جاهای دیگر عربستان کارهای مذهبی اش را راهی برای ارتقای حسن شهرتش میداند. سفیر عربستان در مجارستان دستور کمک 54 هزار دلاری در سال به موسسات اسلامی و مراکز فرهنگی در این کشور را داده بود. در این اسناد گفته شده که این کار نیز برای تضعیف افراط گرایی و ایجاد اثرات مثبت بر تصویر عربستان و زیبا و میانه رو نشان دادن تصویر این کشور انجام می شد.


نظرات بینندگان