arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۶

امارات: "قطر" با افشای شروط به‌دنبال شکست میانجیگری است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت امارات اعلام کرد که دولت قطر با افشای شروط کشورهای تحریم کننده این کشور برای عادی سازی روابط به‌دنبال به شکست کشاندن میانجیگری کویت است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات روز جمعه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: اقدام قطر در درز دادن خواسته های چهار کشور (تحریم کننده قطر شامل مصر، امارات، عربستان و بحرین) با هدف به شکست کشاندن میانجیگری کنونی کویت برای حل و فصل بحران قطر با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه ما به "ناپختگی برادر خود عادت کرده ایم"، گفت: خواسته هایی که برادر ما (قطر) درز داد؛ به روشنی بیانگر عمق بحران است. این بحران نتیجه زیانی است که سیاست های قطر در طول سالهای توطئه به بار آورده است. این امر هزینه دارد و بازگشت به (حسن) همجواری هم هزینه خودش را.
 
قرقاش گفت: درز این خواسته ها تلاش برای به شکست کشاندن میانجیگری است. عاقلانه تر بود که قطر با خواسته ها و دغدغه های همسایگانش با جدیت برخورد  کند زیرا بدون این امر، جدایی اتفاق افتاده است.
 
وی گفت: بحران بی اعتمادی درقبال برادر (قطر) واقعی است و این امر ناشی از رویکرد (قطر) بین ناپختگی سیاسی و توطئه کردن خطرناک است که شامل حمایت سیستماتیک از اهداف افراط گرایی و سازمان های تروریستی می باشد.
 
وی تاکید کرد که نمی توان قبول کرد که قطر به نقش خود به عنوان اسب تروا و منبع حمایت مالی و تریبون تبلیغاتی و سیاسی برای مقاصد افراطی در محیط پیرامونی خود در منطقه خلیج فارس ادامه دهد. بازگشت قطر به آغوش همسایگانش مشروط است.
 
قرقاش گفت: برادر (قطر) باید درک کند که راه حل بحران در تهران یا بیروت یا آنکارا یا پایتخت های غربی و رسانه ها نیست بلکه در اعتماد آفرینی دوباره برای محیط پیرامونی و همسایگانش است.
 
امارات، عربستان، مصر، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی دوشنبه هفته گذشته روابط دیپلماتیک با قطر را بعد از دو هفته کشمکش رسانه‌ای، قطع کردند.
 
این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.
 
در مقابل، قطر نیز گفت که این کشورها خواهان اعمال قیمومیت بر قطر هستند اما این کشور مستقل است و از کسی دستور نمی گیرد.
 
 درپی تشدید تنش ها و بسته شدن حریم هوایی و دریایی و زمینی این کشورها با قطر، امیر کویت برای میانجیگری وارد عمل شد.
 
کویت امروز فهرست شروط کشورهای یاد شده برای قطر جهت از سرگیری روابط را تحویل این کشور داد که در آن از جمله از دوحه خواسته شده است تا روابط خود با ایران را قطع و شبکه الجزیره را ببندد و به روابط خود با اخوان المسلمین پایان داده و پایگاه نظامی ترکیه در قطر را برچیند.
 
کشورهای یاد شده 10 روز مهلت برای قطر جهت پاسخ به این شروط تعیین کرده اند. مسئولان اماراتی هنوز واکنشی به این فهرست نشان نداده اند.
 
 
منبع: میزان
نظرات بینندگان