arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۶

مسمومیت غذایی در کمین مردم/ فصل گرما سرآغاز شیوع مسمومیت غذایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در فصل گرما مسمومیت های غذایی بیشتر می شود که به همین علت، مردم استان باید مراقب باشند تا دچار این مسمومیت ها نشوند.

به گزارش انتخاب مریم عباسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رعایت نکردن مسائل بهداشتی در تهیه و مصرف موادغذایی و کم توجهی در نگهداری صحیح موادغذایی در منزل و رستوران‌ها مهم‌ترین عامل بروز مسمومیت‌ غذایی است.

وی اظهار کرد: مسمومیت غذایی نوعی بیماری است که در اثر مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی حاوی میکروب‌های مضر در بدن ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: بعضی اوقات و در شرایط خاص باکتری‌ها در غذا سم تولید می‌کنند و سم آنها سبب مشکل و بیماری می‌شود.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: برای جلوگیری از مسمومیت با توجه به ماه مبارک رمضان و برپایی مراسم افطاری در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها به منظور پیشگیری از شیوع بیماری مسمومیت غذایی (یرسینیوز)، از مصرف مواد غذایی گوشتی مانند انواع برگرهای مرغ و گوشت مغز پخت نشده و انواع سالادهای سبزیجات مانند سالاد کاهو و اندونزی در صورتی که اصول بهداشتی در تهیه آن ها از جمله شستشوی کامل و صحیح سبزیجات رعایت نشده، جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: همچنین امکان انتقال این بیماری از طریق مصرف لبنیات غیر پاستوریزه مانند انواع پنیر تازه وجود دارد.

عباسی، خوردن یا تماس با غذاهای آلوده مانند گوشت خام، نوشیدن آب تصفیه نشده، محصولات لبنی شیر غیر پاستوریزه و سالاد سبزیجات راه های انتقال این بیماری در افراد بزرگسال است.

وی ادامه داد: نوزادان نیز از طریق عدم رعایت بهداشت فردی و عدم شستشوی دست توسط والدین یا مراقبین آنها و از طریق اسباب‌بازی، شیشه شیر یا پستانک به این بیماری مبتلا می‌شوند.

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی گفت: عامل این بیماری «یرسینیا آنتروکولیتیکا» بوده که در انسان ایجاد بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای (گاستروآنتریت) با نشانه‌های دل درد شدید، اسهال، استفراغ، سردرد و تب خفیف می‌کند.

عباسی اضافه کرد: همچنین در بعضی بیماران آپاندیسیت کاذب (بیماری آپاندیس) نیز ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: نوزادان و سالمندان بیشتر از همه در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

به گزارش ایرنا، فصل تابستان از هفته گذشته آغاز شده و از چند هفته پیش از آغاز این فصل، گرمای هوا به میزان محسوسی بالا رفته است.

بروز مسمومیت های غذایی در سال های گذشته نیز صدها خانواده را در آذربایجان غربی به مراکز درمانی کشاند.
نظرات بینندگان