arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۶
اظهارات مهم سخنگوی دولت در مورد «عملکرد بانک مرکزی» که برجسته نشد؛

نوبخت: بانک مرکزی به جای اینکه به دلهره عمومی دامن بزند، ‌مشکل موسسات را حل کند/ بانک مرکزی بگوید این خوب است و آن بد است، که چه بشود؟/ بانک مرکزی باید مشکل را حل کند و قبل از این که مردم متوجه شوند، اقدام کند + جوابیه دفتر سخنگوی دولت

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نسبت به وضعییت بانک های دولتی و غیردولتی ورشکسته اطلاع رسانی نمی کند، گفت: وظیفه بانک مرکزی اطلاع رسانی به عنوان مرجع نظارتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
نوبخت: به جای اینکه بانک مرکزی به دلهره عمومی دامن بزند، ‌وظیفه دارد که مشکل موسسات را حل کند/ بانک مرکزی بگوید این خوب است و آن بد است که چه بشود/ بانک مرکزی باید مشکل را حل کند و قبل از این که مردم متوجه شوند، اقدام کند 
 
روز گذشته ، دکتر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اظهارات دلسوزانه، منطقی و مهمی در مورد عملکرد بانک مرکزی مطرح کرد که بدلیل واکنش به «حمله موشکی سپاه پاسداران به تروریست های داعش»، به حاشیه رفت و چندان توسط رسانه ها برجسته نشد که به دلیل اهمیت آن، اهم این اظهارات در ادامه می آید.
 
به گزارش سرویس اقتصادی «انتخاب» ، وی درباره ورشکستگی برخی بانک‌ها اظهار داشته است: بانک مرکزی مرجع نظارتی بر بانک‌ها است. بانک مرکزی باید به صورت ایجابی عمل کند و در رفع مشکلات موسسات مالی اقدام کند، قصد ما تعطیل کردن آنها نیست بلکه رفع مشکلات است، بانک مرکزی به جای دامن زدن به دلخوری و دلهره، باید رفع نگرانی کند.به همین جهت ادغام موسسات خودش در جهت رفع دلهره‌هاست.
 
نوبخت افزود: بانک مرکزی بگوید این خوب است و آن بد است که چه بشود. بانک مرکزی باید مشکلات را حل کند. اگر بانک مرکزی آنها را رها کند نمی‌توان اقدام کرد ، این بانک باید درست عمل کند که در حال حاضر انجام می‌دهد. بانک مرکزی باید قبل از این که مردم متوجه شوند اقدام کند. البته رسانه‌ها هم باید درست اطلاع‌رسانی کنند قوی‌ترین بانک‌های جهان هم وقتی مردم سپرده‌هایشان را بیرون بکشند ورشکست می‌شود و ما باید در جهت آرامش این فضا اقدام کنیم.
 
به گزارش انتخاب ، سخنگوی دولت در مورد وضعیت موسسه مالی ثامن اظهار کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم دو تعهد ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و سازمان‌هایی که فاقد مجوز لازم و کافی هستند و همچنین تقویت نظام بانکی و ادغام بانک‌ها و موسسات را بر عهده گرفته است که این تعهدات هم در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است. البته در راه ادغام موسسات مالی یک مقاومت‌هایی انجام می‌شود که آثارش را بر روی سپرده گذاران به جا می‌گذارد.
 
نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نسبت به وضعییت بانک های دولتی و غیردولتی ورشکسته اطلاع رسانی نمی کند، گفت: وظیفه بانک مرکزی اطلاع رسانی به عنوان مرجع نظارتی است.

نوبخت با اشاره به اینکه تحریک سپرده‌گذاران برای جلوگیری از اقدامات بانک مرکزی قابل قبول نیست،‌ خاطر نشان کرد: بانک مرکزی هم باید برنامه‌های خود در جهت تقویت نظام بانکی و ادغام موسسات مالی را به مردم دقیق اطلاع رسانی کند. من به همه سپرده گذاران در این موسسات اطمینان می‌دهم که نگران نباشند
 
جوابیه دفتر سخنگوی دولت
 
ساعتی پس از انتشار خبر فوق، دفتر سخنگوی محترم نوبخت، جوابیه ای ارسال کرد که محتوای آن، عیناً تایید خبر «انتخاب» است. ضمن اینکه متن اظهارات دکتر نوبخت، عیناً از نوار پیاده شده و همینطور مورد تایید دیگر رسانه ها است.
 
با این حال، برای احترام به قانون و همینطور جناب دکتر نوبخت سخنگوی دولت ، متن توضیحات ایشان، عینا در ادامه می آید:
 
متن این جوابیه در ادامه می آید:

بسمه تعالی
مدیرمسئول محترم پایگاه خبری انتخاب
با سلام و احترام

با عنایت به گزارش آن رسانه مورخ ۱ تیرماه ماه 1396در خصوص خبر دو روز قبل نشست خبری جناب آقای دکتر نوبخت؛ سخنگوی محترم دولت و القای موضوع انتقاد دکتر نوبخت از بانک مرکزی به اطلاع می رساند توجه دقیق به فرازهای سخنان سخنگوی محترم دولت نشان میدهد که موصوع و محور اصلی سخنان ایشان نه تنها انتقاد از بانک مرکزی نبوده بلکه ضمن حمایت از اقدامات بانک مرکزی در خصوص ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و اطمینان بخشی به سپرده گذاران مهمترین نکات و اهم اولویت های این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است لذا مقتضی است وفق ماده 23 قانون مطبوعات در اولین فرصت توضیح ذیل برای تنویر افکار عمومی منتشر گردد.

دفاع سخنگوی دولت از اقدامات بانک مرکزی در جهت رفع نگرانی سپرده گذاران

همانگونه که در متن خبر منتشر شده آن رسانه و سایر رسانه ها مشاهده می شود سخنگوی محترم دولت در پاسخ به سئوال
خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی نسبت به وضعیت بانکهای دولتی و غیر دولتی ورشکسته اطلاع رسانی نمی کند گفته است:
بانک مرکزی بر اساس شاخص های اقتصادی وضعیت بانکها را رصد می کند و اگر مشاهده کند که در آینده وضعیت نامناسبی خواهند داشت وارد عمل می شود و اینکه بانک مرکزی بخواهد بگوید فلان بانک وضع مناسبی ندارد، درست نیست.

بانک مرکزی باید وضعیت بانکها را نظارت و هدایت کند و به جای دامن زدن به دلهره عمومی باید نابسامانی ها را برطرف کند که ادغام موسسات گامی در جهت رفع دلهره سپرده گذاران است.

سخنگوی محترم دولت همچنین مجدد بر وظایف ذاتی بانک مرکزی تاکید داشته که همیشه مورد توجه این بانک بوده است نه عملکرد آن را زیر سئوال برده باشد.

دفتر سخنگوی دولت
نظرات بینندگان