arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

ایران شاهراه هوایی ایرلاین‌های جهان

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در دولت یازدهم با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، خیلی از مسیرهای بسته هوایی باز شده است؛ مسیرهایی که قبلا باید دور می‌زدند و به دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود داشت، بسته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در دولت یازدهم با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، خیلی از مسیرهای بسته هوایی باز شده است؛ مسیرهایی که قبلا باید دور می‌زدند و به دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود داشت، بسته بود.
 
به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، با قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با قطر، پروازهای هواپیمایی قطر از حریم هوایی این کشورها دستخوش تغییر شده است. در این شرایط، بهترین مسیر برای ایرلاین‌های قطری در مسیر اروپا و آفریقا، ایران است و بنا به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با افزایش تنش میان برخی کشورهای عربی و آفریقایی با کشور قطر و ممنوعیت پرواز شرکت هواپیمایی قطر از آسمان این کشورها، ترافیک هوایی در آسمان ایران 100 تا 150 پرواز افزایش یافته است.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر در هر شبانه‌روز حدود ۹۵۰ پرواز عبوری از آسمان ایران تردد می‌کنند که با استفاده ایرلاین‌های قطری از آسمان ایران برای پروازهای اروپا و آفریقا، ‌روزانه نزدیک به 150 پرواز نیز به پروازهای عبوری از آسمان کشورمان ‌افزوده می‌شود.
 
یک مقام مسوول در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص میزان درآمد شرکت فرودگاه‌ها از پروازهای عبوری خارجی از آسمان ایران، گفته است:« این درآمدها به دلایل امنیتی قابل ذکر نیست، چون کشورهای همسایه با اطلاع از رقم ایران، نرخ عبور از آسمان خود را به صورت رقابتی با ایران کاهش می‌دهند که منجر به کاهش درآمدهای کشور می‌شود.»
 
اما براساس دستورالعملی که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به شرکت‌های هواپیمایی دنیا اعلام می‌کند، برای عبور از ایران باید به ازای وزن هواپیما و میزان مسافتی که در آسمان ایران طی می‌کنند، ماهانه به این شرکت شارژ پرداخت کنند. براساس این دستورالعمل، به ازای هر هزار کیلوگرم از وزن ایرلاین‌های خارجی هنگام تیک‌آف، ۴ هزارم دلار در هر کیلومتر اخذ می‌شود. به عبارت دیگر تقریبا به ازای هر هزار کیلوگرم از وزن هواپیما، ایران از آنها ۱۶ تومان (با احتساب هر دلار تقریبا ۴ هزار تومان) در هر کیلومتر، به‌عنوان حق شارژ ماهانه اخذ می‌کند.
 
با توجه به اینکه بیشتر هواپیماهای متعلق به قطرایرویز، بویینگ ۷۷۷ و ایرباس ۳۲۰ از مجموع ۱۷۵ فروند هواپیمای متعلق به قطر ایرویز هستند، همچنین وزن این ۲ مدل هواپیما هنگام برخاستن از باند در صورت پر‌بودن، به ترتیب ۳۵۱ هزار و ۸۰۰ و همچنین ۳۶۲ هزار و ۸۷۳ کیلوگرم است و نیز با توجه به اینکه مسافت جنوب خلیج‌فارس تا شمال غرب ایران و ورود هواپیماهای قطری به آسمان ترکیه، کمی بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود، به‌طور تقریبی، میانگین درآمد شرکت فرودگاه‌های ایران از هر سورت پروازی، ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر هواپیما خواهد بود. با توجه به اینکه در صورت انتقال مسیر پروازی ایرلاین‌های قطری به آسمان ایران، روزانه ۲۰۰ سورت پروازی به آسمان ایران منتقل می‌شود، درآمد شرکت فرودگاه‌ها از این انتقال مسیر، در هر ۲۴ ساعت، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. براین اساس، شارژ ماهانه‌ای که قطری‌ها بابت تردد از آسمان ایران می‌پردازند، ۵۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
فرصتی که برای آسمان ایران ایجاد شده است
 
در همین خصوص، مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری با خبرآنلاین با اشاره به فرصتی که هم‌اکنون برای آسمان ایران ایجاد شده، اظهار داشت:« در حال حاضر تنها مسیر دسترسی قطر به سایر نقاط جهان به لحاظ هوایی از طریق آسمان ایران است که این فرصت برای دستگاه ارائه خدمات هوانوردی یا ناوبری در کشور ایجاد شده است.»
 
وی افزود:« دوستان ما در شرکت فرودگاه‌ها این قابلیت و توانمندی را دارند که خدمات مورد نیاز هواپیماهای قطر را برای پرواز در آسمان ایران ارائه دهند. بر این اساس، در این چند روز گذشته همان‌طور که شنیدید، تعدادی از هواپیماهای قطر که مسیرشان را ناگریز بودند تغییر دهند، توانستند از آسمان ایران عبور کنند.»
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد:« به‌هرحال ما این قابلیت و توانمندی را در عرصه ارائه خدمات هوانوردی در آسمان کشور داریم و میزان سودی که این پروازها برای آسمان ایران دارد، قابل توجه خواهد بود.»
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق می‌تواند آسمان ایران را نجات دهد؟ گفت:« نجات دادن آسمان ایران تعبیر درستی نیست که ما بخواهیم از این موضوع استفاده کنیم.»
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود:« در بحث استفاده از مسیرهای هوایی یا راه‌های هوایی کشور یک‌سری محدودیت‌هایی را در گذشته داشتیم که در حال حاضر نیز کم و بیش وجود دارد، اما در دولت یازدهم با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، خیلی از مسیرهای بسته هوایی باز شده است؛ مسیرهایی که قبلا باید دور می‌زدند و به دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود داشت، بسته بود، اما هم‌اکنون این مسیرها به صورت مستقیم باز شده و قابل استفاده است.»
 
اسعدی‌سامانی با اشاره به اظهارنظر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درباره افزایش جریان ترافیکی ۱۰۰ تا ۱۵۰ پروازی در آسمان ایران، عنوان کرد:« همین باز شدن مسیرهای هوایی باعث شده که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل این‌که برای مسیر خود میزان سوخت را محاسبه می‌کنند، زمان کمتری برای عبور از آسمان ایران برایشان صرف شود، بنابراین انگیزه و رغبت بیشتری برای استفاده از مسیر هوایی ایران پیدا می‌کنند.»
 
وی تصریح کرد:« در بحث قطر نیز در واقع پروازهای قطری که منتقل به آسمان ایران می‌شوند، مسیرشان طولانی‌تر می‌شود و به طور قطع هزینه‌شان افزایش پیدا می‌کند.»
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی متذکر شد:« قطری‌ها شاید الان ناگزیر باشند از این مسیر استفاده کنند، اما اگر شرایط تغییر پیدا کند، به دلیل هزینه فایده‌ای که در مسیرهای پروازی محاسبه می‌کنند، به طور قطع گزینه دیگری را انتخاب خواهند کرد.»
 
اسعدی‌سامانی خاطرنشان کرد:« اما با توجه به شرایطی که پیش آمده، ما این توان و آمادگی را برای ارائه سرویس هوانوردی به آنها داریم و خوشبختانه دوستان نیز توانستند سرویس‌های مورد نیاز را ارائه دهند.»
 
مقصدهای پروازی جدید در ایران
 
در این میان، مدیرعامل شرکت قطر ایرویز در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفت:« مقصدهای جدیدی را در ایران به فهرست مقصدهای خودمان اضافه خواهیم کرد.»
 
اکبر الباکر در نمایشگاه هوایی پاریس عنوان کرد:« ما همچنان به مقداری زمان نیاز داریم، اما خیلی زود پروازها را جابجا خواهیم کرد.شرکت قطر ایرویز قصد دارد مقصدهای پروازی جدیدی نظیر اسکوپیه مقدونیه، لجوبلجانا اسلوونی، سارایوو بوسنی و هرزگوئن و مقصدهای جدیدی در ایران را به فهرست مقصدهای خود اضافه کند تا از ظرفیت هواپیماهای پهن پیکری که در نتیجه تحریم آزاد شده‌اند، در سایر خطوط بهره ببرد.»
نظرات بینندگان