arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

مسئولان بورسی به مدیریت خود در بازار سرمایه نمره قبولی می دهند ؟!

در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 4 واحد افزایش یافت و به رقم 895 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 89 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات  دوشنبه 29 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 130 واحد کاهش داشت و به رقم 78860 واحد رسید. در این راستا، نمادهای همراه با 35 واحد ، فارس با 33 واحد ، اخابر با 17 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شپنا با 28 واحد ، شبندر با 20 واحد ، وتجارت با 20 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 110 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 4 واحد افزایش یافت و به رقم 895 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 89 میلیارد تومان رسید.
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای اپرداز ( آتیه داده پرداز ) با رقم تقریبی 5 میلیارد تومان ، ثاباد ( توریستی و رفاهی آبادگران ایران ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 800 میلیون تومان ، آپ ( آسان پرداخت پرشین ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 800 میلیون تومان ، بترانس ( ایران ترانسفو ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 700 میلیون تومان ، همراه ( شرکت ارتباطات سیار ایران )  بارقم تقریبی 3 میلیارد و 500 میلیون تومان  ، وهنر ( گروه توسعه هنر ایران ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 500 میلیون تومان است.
 
در بازار چه خبر بود ؟
 
ادامه ریزش شاخص کل بورس در شرایطی همچنان ادامه دارد که عموم سهامداران هر روز شاهد کاهش سرمایه خود در بازار سرمایه هستند.

در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته از شبکه 2 سیما به روی آنتن رفت مباحثی در خصوص بازار سرمایه  عنوان شد.

امیر هامونی مدیرعامل  شرکت  فرابورس ایران به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار  در این برنامه حضور یافت و شاهین چراغی به عنوان نماینده سهامداران حقیقی مهمان تلفنی این برنامه بود پ.

در ادامه این برنامه هامونی با اظهار نظری عجیب در خصوص توقف طولانی مدت نمادها در بازار سرمایه عنوان داشت که همیشه بین شفافیت و نقدشوندگی تعارض وجود داشته است به نحوی که یا باید شفافیت را فدای نقدشوندگی کنیم یا نقدشوندگی   را فدای شفافیت.

این در حالی است که توقف نمادها در بورس های مطرح دنیا به طور معمول حداکثر چندین ساعت به طول می‌انجامد.

 واقعیت امر چنین است که معمولا در بازارهای مطرح بورس در دنیا ، در مواقعی مانند برگزاری مجمع‌عمومی عادی یا زمانی  که بنا به تشخیص کمیته‌های نظارت بورسی ، افت و خیز قیمت سهام در حین انجام معاملات بسیار هیجانی باشد، نماد مذکور حداکثر به مدت چند ساعت متوقف می‌شود.

نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که مبالغ هنگفتی برای بازدید عده ای  از بورس های مطرح دنیا هزینه می شود که کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار متولی این امر است.

ولی متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که مسئولین این بازار در طرح وتعریف مسائل اولیه بازهم مشکل دارند به نحوی که شفافیت و نقدشوندگی را در تعارض با یکدیگر می بینند و متاسفانه بابت این هزینه های گزاف هنوز  خروجی موثری وجود ندارد.

هامونی در ادامه بیان داشت بحث نظارت و دستکاری های احتمالی که روی برخی از سهم ها انجام می شود را پیگیری می کنیم ودر تکمیل سخنان وی ، قالیباف مجری برنامه اظهار داشت که موضع سازمان بورس در این خصوص قاطع است.

بررسی ها در خصوص دستکاری های احتمالی قیمت های سهام  در بازار سرمایه با گفته های هامونی در تضاد است.

برای نمونه می توان به تحرکات قیمتی در نماد کترام ( تکسرام ) اشاره کرد.

این شرکت که در تاریخ 15 فرودین ماه سال جاری در اطلاعیه شفاف سازی که در سامانه کدال ( سامانه اطلاع رسانی رسمی  بازار سرمایه ) منتشر کرد بر عدم تغییر پیش بینی درآمد هرسهم شرکت تاکید کرد.

با اینحال قیمت سهام این شرکت به رشد قیمت خود در بازار ادامه داد به نحوی که تنها در 28 روز معاملاتی قیمت سهام این شرکت در حدود 200 درصد رشد کرد.

بعد از این رشد خیره کننده در چنین بازه ی زمانی کوتاهی ،  سهام این شرکت با افت قیمت مواجه شد.

در معاملات روز گذشته بعد از افت قیمتی این نماد ،  باردیگر این نماد بورسی مورد عنایت افراد خاص قرار گرفت به نحوی که قیمت سهم از صف فروش به سمت صف خرید حرکت کرد و بازده ی خالص 8.5 درصدی را در یک روز نصیب بازیگردانان این سهم  کرد.

این چنین رشد قیمتی با وجود اظهاراتی که شرکت مربوطه در اطلاعیه شفاف سازی عنوان داشته ، نمونه ای از موارد بیشماری می باشد که با صحبت های هامونی در تضاد است .

در پایان معاملات امروز نماد سدبیر به تابلوی معاملات بازگشت و در مقابل نمادهای معاملاتی کنور ، والبر ، کپارس ، قصفها ، شفارا ، کدما ، تکنار جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه ، غگل جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه ، قلرست ، فولاد ، کماسه با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم  ، خراسان ، شپاس جهت برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده صاحبان سهام متوقف شدند.
نظرات بینندگان