arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

آیا دستورالعمل پیشنهادی جدید سازمان بورس در راستای حمایت از حقوق سهامداران خرد است ؟!

سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و نقدشوندگی بازار ،پذیرش اوراق بهادار در بورس و فرابورس و... دستورالعمل پیشنهادی جدیدی را منتشر کرده است و از کلیه فعالان بازار سرمایه دعوت به عمل آورده است تا نظرات و پیشنهادهای خود را تا روز چهارشنبه 31 خرداد 1396 درخصوص مواد اصلاحی دستورالعمل های مذکور از طریق ثبت در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران ارسال نمایند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و نقدشوندگی بازار ،پذیرش اوراق بهادار در بورس و فرابورس و... دستورالعمل پیشنهادی جدیدی را منتشر کرده است و از کلیه فعالان بازار سرمایه دعوت به عمل آورده است تا نظرات و پیشنهادهای خود را تا روز چهارشنبه 31 خرداد 1396    درخصوص مواد اصلاحی دستورالعمل های مذکور از طریق ثبت در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران ارسال نمایند.
 
مطابق این دستورالعمل زمانی که شایعات و اطلاعات خلاف واقع در بازار وجود داشت سازمان یا بورس مربوطه می تواند درخواست ارائه گزارش شفاف سازی نماید ، چنانچه ناشر پاسخی ندهد بورس مربوطه عدم پاسخگویی ناشر را افشا می کند.
 
درصورتیکه نماد در 5 روز معاملاتی بیش از 20 درصد ( در بازار پایه بیش از 40 درصد ) افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد نماد متوقف شده و با ارائه اطلاعیه شفاف سازی توسط ناشر ، نماد بازگشایی می شود .  
 
زمانی که ناشر از ارائه اطلاعیه شفاف سازی خودداری کند ، بورس ها عدم ارائه اطلاعیه شفاف سازی را اطلاع رسانی عمومی می کنند و نماد در روز بعد بازگشایی می شود .
 
در خصوص نمادهایی که در طول 15 روز معاملاتی بیش از 50 درصد ( برای بازار پایه بیش از 60 درصد ) افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد نماد متوقف می شود و چنانچه اطلاع رسانی از سوی ناشر نشود عدم ارائه اطلاعات افشا می شود .
 
درباره موارد عنوان شده ، تلاش برای کاهش توقف نمادها در بازار سرمایه قابل تقدیر است اما چنانچه این تلاش ها در مسیری قرار بگیرد که مسئولان بازار سرمایه در خصوص سوداگری های احتمالی ، خود را مبرا نمایند یا برنامه ی مشخصی در جهت مقابله با دستکاری های احتمالی قیمت نداشته باشند اتفاق عجیبی است که به نظر می آید با دستورالعمل پیشنهادی جدید در شرف اجرا ست .
 
این که در این دستورالعمل پیشنهادی جدید  ، در خصوص جریمه ناشری که اقدام به ارائه اطلاعیه شفاف سازی  در زمان مقرر نمی کند  سوال بزرگی است که از سوی متولیان بازار سرمایه بدون پاسخ باقی مانده است .
 
همچنین در این دستورالعمل ، مواردی در خصوص تعلیق و لغو پذیرش شرکت ها عنوان شده است ولی برای شرکت یا مدیران مربوطه مجازاتی در نظر گرفته نشده است و همچنان به نظر می آید حقوق سهامداران خرد با این رویه تضعیف می شود .
نظرات بینندگان