arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

قطر چگونه از طریق ایران و ترکیه، محاصره عربستان و امارات را دور می زند؟ / قطری ها: افطارمان را با محصولات ایرانی باز می کنیم

مواد غذایی در بازار قطر جایگزین شده است، اما احتمال دارد مصالح ساختمانی که برای جام جهانی ٢٠٢٢ ضروری است، با کمبود رو به رو شود .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قطر چگونه از طریق ایران و ترکیه، محاصره عربستان و امارات را دور می زند؟ / قطری ها: افطارمان را با محصولات ایرانی باز می کنیم

لوموند نوشت: مواد غذایی در بازار قطر جایگزین شده است، اما احتمال دارد مصالح ساختمانی که برای جام جهانی ٢٠٢٢ ضروری است، با کمبود رو به رو شود .

به گزارش «انتخاب»، یک پیمانکار قطری اخیرا متعهد شد تا شصت هواپیما را برای حمل ٤ هزار گاو از آمریکا و استرالیا به کشورش که از شیر تازه محروم است، کرایه کند. این ابتکار که صفحه اول رسانه های دوحه را در سیزدهم ژوئن به خود اختصاص داده بود، ترفند نمادینی است که این امیر نشین برای جبران کمبودهای ناشی از تحریم های عربستان سعودی و امارات متحده عربی به آن پرداخته است.

این دو پادشاهی که از مخالفت قطر با خط مشی ضد ایرانی و ضد اسلامی آنها خشمگین شده بودند، روز دوشنبه پنجم ژوئن مرزهای خود را با این پادشاهی کوچک بستند و بدین ترتیب کانون های اصلی تأمین مواد غذایی بسته شد. 

ترس از کمبود موادغذایی که هجوم به سوپرمارکت ها را آغاز کرد، مدت زیادی طول نکشید. فرآورده های لبنی که به طور اساسی هدف محاصره قرار گرفته بود، زیرا تقریباً به طور عمده از پادشاهی عربستان وارد می شد، به سرعت با نام تجاری ترکیه دوباره در قفسه ها پیدا شدند.
«قطر کوبا نیست»

پس از چند روز کانال های تامین مواد غذایی جایگزین از ایران، اردن و عمان از طریق هوایی و دریایی راه اندازی شد. با وجود نیش و کنایه جمیل الضیابی، سردبیر روزنامه سعودی عکاظ، مبنی بر این که او نگران «شکم های قطری» است که نمی توانند با این محصولات جدید سازگار باشند، این محصولات ایرانی بسیار زود مشتری های خود را به دست آورد. یک قطری می گوید: «در افطار غذاهایی را که با آن روزه را باز می کنیم، همان غذاهای بسیار اشتها برانگیز است. به هیچ وجه در فضای آخر الزمانی نیستیم.»

در مورد مصالح ساختمانی در شهر مسابقات (محل احداث ورزشگاه ویژه بازی ها المپیک) نیز همانند دوحه که جرثقیل ها نصب شده اند، سازگاری با شرایط جدید دشوار است. در حال حاضر بندر دوبی به روی این مصالح بسته شده است، بندر بزرگ محموله های جنوب پایتخت هنوز فعالیت ندارد. شرکت های ساختمانی قطر باید یک مرکز جایگزین پیدا کنند. یک مهندس توضیح می دهد: «تدارکات ما شب و روز کار می کنند تا کشتی ها را توسط کویت، مسقط یا حتی هند دوباره همراهی کنند. اگر تا دو هفته آینده راه حلی پیدا نکنیم، کمبود برخی محصولات آغاز خواهد شد، زیرا ذخایر ما محدود است.» 

مقامات برای اطمینان دادن به محافل تجاری و نیز فیفا که برگزاری جام جهانی فوتبال ٢٠٢٢ را به قطر سپرده است، ارتباط همه جانبه ای برقرار کرده اند. علی شریف العمادی، وزیر امور مالی، ضمن یادآوری این که بانک مرکزی ٣٤ میلیارد دلار ذخیره در اختیار دارد، گفت: «اقتصاد قطر بسیار قدرتمند است.» او افزود: «اگر ما باید یک دلار از دست بدهیم، آنها [سعودی و اماراتی ها] نیز از دست خواهند داد.»

یک وکیل تجاری غربی می گوید: «در حال حاضر تجارت حالت عادی دارد اما اگر بحران چندین ماه ادامه یابد، صورت هزینه بسیار هنگفت خواهد بود. قطر کوبا نیست. الگوی اقتصادی آن بدون تعامل با خارج پایدار نخواهد بود.»

نظرات بینندگان