arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

نخستین کنسرت شاهنامه خوانی ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری، نخستین کنسرت شاهنامه خوانی ایران را در پروژه "آواز پارسی" در راستای حفظ و حراست از زبان پارسی، به دور از الحان عربى، برگزار خواهند کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از عصرایران، شهرام ناظری که تصمیم دارد برای اولین بار این کنسرت را برگزار کند در این خصوص گفته است: فرهنگ موسیقی سنتی چندان شاهنامه‌ را نمی‌طلبد و باید به ادبیات فارسی اشراف کامل داشت تا بدانی غزل، مثنوی و اشعار فردوسی را چگونه بخوانی!

در همین زمینه حافظ ناظری نیز افزود: پروژه ی آواز پارسی، قدمی است در راستای حفظ و حراست از زبان و لحن پارسی، به دور از الحان عربی. این اولین اجرای شاهنامه فردوسی با موسیقی ملّی ایران است.

همانطور که می دانید، اجرای شاهنامه فردوسی در موسیقی ایرانی، برای نخستین بار توسط من و استاد شهرام ناظری، از سال ٢٠٠٧، در معتبرترین سالن های جهان آغاز شد و بازتاب خبری آن در بزرگ ترین رسانه های جهان منعکس شد. دلیل مورد استفاده قرار نگرفتن اشعار فردوسی این بوده است که کمتر کسی می‌تواند اشعار شاهنامه را همراه موسیقی بخواند زیرا اجرای اشعار حماسی فردوسی بسیار متفاوت تر از اجرای اشعار سایر شاعران بزرگ است.  

گفتنی است، کنسرت شاهنامه خوانی "آواز پارسی» ناظری ها از مردادماه در کشورمان آغاز خواهد شد و قرار است اتفاقات منحصر به فرد و تفاوت های بسیاری در نوع اجرا، دکور، صحنه و موسیقی برای عرضه به مخاطبان در نظر گرفته شود.
نظرات بینندگان