arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

دیپلماتهای آمریکایی و کره شمالی بیش از یک سال مذاکرات محرمانه داشته‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته که آمریکایی‌ها در پیونگ یانگ و برخی کشورهای اروپایی با مقامات کره شمالی بیش از یک سال مذاکرات محرمانه داشته‌اند.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، در حالی که تنش‌ها در شبه جزیره کره ادامه دارد، رسانه آمریکایی از مذاکرات محرمانه مقامات رسمی و عیررسمی آمریکایی با کره شمالی خبر داده است.

وال استریت ژورنال گزارش داد: «برای بیش از یک سال، دیپلمات‌های آمریکایی مذاکرات محرمانه‌ای با مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کره شمالی در پیونگ یانگ و شهرهای اروپایی داشته‌اند».

این روزنامه آمریکایی از «امیدواری» دیپلمات‌های آمریکایی به آزادی زندانیان آمریکایی در کره شمالی و حتی ایجاد یک کانال دیپلماتیک برای مهار کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور خبر داده است.

خانم «چوی سون هی» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کره شمالی است که برای آمریکایی‌ها شناخته شده است و به زبان انگلیسی مسلط است. گفته می‌شود که او دسترسی و ارتباطات مستقیمی با رهبر کره شمالی دارد.

 وال استریت ژورنال با ذکر این موضوع نوشته که همین مساله «انتظارات را زیاد کرده که رژیم(کره شمالی) شاید در نهایت با دولت ترامپ درباره آینده سلاح‌های پیونگ یانگ تعامل کند».

در بخشی از این گزارش این رسانه آمریکایی از تلاش‌های سال گذشته فردی به نام «خانم دی ماجیو» برای ایجاد کانال‌های ارتباطی موسوم به «track two» در استکهلم با کره شمالی خبر داده شده است. البته در دیدارهای مقدماتی او با مقامات و دیپلمات‌های کره شمالی،‌ هیچ مقام آمریکایی حضور نداشت.

 منظور از اصطلاح «track two» مذاکراتی است که در دیدارهای مقدماتی آن، مقامات آمریکایی با کشور مدنظر حضور ندارند و با پیش رفتن مذاکرات،‌آمریکاییها هم حاضر می‌شوند.

«دی ماجیو» فوریه 2016 دو بار به پایتخت کره شمالی سفر و با مقامات دیدار کرد تا زمینه برای کاهش تنش‌های هسته‌ای را فراهم کند.

وال استریت مدعی است:  دی ماجیو سابقه طولانی در مورد ایجاد کانال‌های ارتباطی بین کشورهای مورد تخاصم با آمریکا داشته و در همین ارتباط، پیش از آغاز رسمی مذاکرات هسته‌ای دولت اوباما با تهران در سال 2012،‌ دیدارهای زیادی با مقامات ایرانی هم داشت».

در ادامه گزارش این روزنامه بر نقش مهم «چوی سون هی» در مذاکرات کره شمالی و آمریکا در دولت‌های بیل کلینتون و جورج بوش تاکید شده است. اکنون سمت رسمی او،‌ مدیرکل دفتر آمریکای شمالی وزارت خارجه کره شمالی است.

«رابرت آیهورن» مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در این باره می‌گوید که «وقتی حاضران در مذاکرات track two با او(چوی سون هی) دیدار کردند، در واقع آنها به کسی دست می‌یابند که می‌تواند به صورت خیلی دقیق به ما بگوید که مقامات کره شمالی از ما خواهان شنیدن چه چیزی هستند».

وال استریت ژورنال همچنین از اقدامات «بیل ریچاردسون» فرماندار پیشین نیو مکزیکو و وزیر اسبق وزارت انرژی آمریکا در ارتباط با کره شمالی خبر داده است.

طبق گزارش این رسانه،‌ ریچاردسون از طریق کانالی جداگانه حدود 20 دیدار و نشست با دیپلمات‌های کره شمالی در نیویورک ترتیب داد. اقدامات او تقریبا همزمان با سفرهای دی ماجیو برای آزادی «اوتو وارمبیر» آمریکایی از کره شمالی انجام شد.

وارمبیر 22 ساله اخیرا از کره شمالی آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، ریچاردسون‌ ماه سپتامبر گذشته نماینده خودش را برای گفتگو درباره آزادی این آمریکایی به پیونگ یانگ فرستاده بود.

گفته می‌شود که ریچاردسون از دهه 1990 و زمانی که نماینده کنگره و سپس سفیر رئیس‌جمهور وقت بیل کلینتون در سازمان ملل بود، در مذاکرات با کره شمالی سابقه داشته است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد که به دنبال مراسم تحلیف ترامپ،‌ ادغام تماسهای رسمی و غیررسمی آمریکا با کره شمالی شروع شد.

«جوزف یون» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای کره شمالی اولین کسی بود که قرار بر دیدار او با دیپلماتهای کره شمالی در نیویورک طی ماه فوریه گذاشته شد اما در آخرین دقایق،‌ دولت ترامپ روادید سفر مقامات کره شمالی را لغو کرد.

این اقدام بر این اساس صورت گرفت که به اعتقاد دولت آمریکا کره شمالی در ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی دست داشت البته پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده است.

در ماه می بود که آقای یون در اسلو با خانم «چوی سون هی» دیپلمات ارشد کره شمالی دیدار کرد؛ ‌دیداری که خانم دی ماجیو و دولت نروژ ترتیب آن را داده بود. تمرکز بخش اعظم این نشست روی زندانیان آمریکایی بود.

این مقام کره شمالی در بازگشت از این سفر و در پکن گفته بود «اگر شرایط مهیا شود» آماده ملاقات با مقامات آمریکایی برای گفتگو درباره موضوع هسته‌ای هست.

آمریکایی‌ها گفتند که این مقام کره شمالی با تاکید قاطع بر اینکه کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد،‌ از آمادگی کشورش برای احتمال محدود کردن این برنامه تاکید کرد».

رابرت آیهورن در این زمینه گفت: «آنها(مقامات کره شمالی) گامها و اقدامات جزئی ما از قبیل محدود کردن یا فریز کردن(برنامه هسته‌ای) به عنوان یک اقدام موقت را رد نکردند. آنها به این اقدامات حمله نمی‌کنند اما البته این را هم نمی‌گویند که قابل قبول است».

طبق گفته وزارت خارجه آمریکا، ششم ژوئن کره شمالی،‌ یون(نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا) را برای نشستی مستقیم با سفیر کره شمالی در سازمان ملل به نیویورک دعوت کرد.
نظرات بینندگان