arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

رد پای قاچاقچیان گراس در آتش سوزی های میانکاله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پنج مورد آتش سوزی جداگانه هفته گذشته در تالاب میانکاله دست های پنهان قاچاقچیان ماده مخدر ' گراس ' را بر ملاء کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، دوستداران طبیعت و اهالی روستاهای همجورا تالاب میانکاله در شرق مازندران هفته گذشته ، از شنبه تا پنجشنبه ، به طور مداوم شاهد آتش سوزی در این منطقه حفاظت شده بودند که هر بار چندین هکتار از پوشش گیاهی و درختی را تبدیل به خاکستر می کرد.
 
مسئولان محلی و برخی منابع در حفاظت محیط زیست مازندران هم هر بار به صورت پوشیده از عمدی بودن این آتش سوزی ها سخن به میان آوردند ولی جزئیاتی ارائه نکردند.
با این وصف ، منابع محلی در روستای ' زاغمرز ' در حاشیه تالاب میانکاله که در خاموش کردن تمامی آتش سوزی های هفته گذشته پیشگام بودند ، به خبرنگار ایرنا گفتند که علت اصلی این آتش سوزی ها ناشی از اختلاف قاچاقچیان گراس بوده است.
آنان مدعی هستند که قاچاقچیان در بخش هائی از این منطقه گیاه گراس کشت کردند و اکنون به خاطر بروز اختلاف درونی دست به آتش زدن محوطه کشت شده کردند که در نتیجه آن به درختان اناز و پوشش گیاهی سازیل نیز سرایت کرد.
طبق آمار محیط زیست مازندران در پنج مرحله آتش سوزی هفته گذشته دستکم 14 هکتار از اراضی جنگلی شامل درخت اناز و سازیل که جان پناه پرندگان مهاجر برای تخم ریزی است ، از بین رفت.
مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت اصلی این آتش سوزی ها را عامل انسانی دانست.
 
حسینعلی ابراهیمی عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا احتمال عمدی بودن این آتش سوزی را رد نکرد ولی دست داشتن قاچاقچیان را نیازمند بررسی های بیشتر دانست .
وی گفت : البته تعدادی درختچه گراس در منطقه توسط نیروهای حفاظت کشف شد ، ولی چگونگی رشد این درختچه ها و سایر مسایل پشت پرده آن نیاز به بررسی بیشتر دستگاههای امنیتی و انتظامی دارد.
 
مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار داشت : پرونده این آتش سوزی با رویکرد منشاء انسانی و عمدی به دستگاه قضایی استان ارسال شد و به نظر می رسد به دلیل برخی مسایل مطرح از جمله موضوع درختچه های گراس کشف شده ، برای تحقیقات بیشتر در اختیار نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گیرد.
 
وی از کمبود امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در گسترده ترین پناهگاه حیات وحش مازندران گله کرد و خواستار توجه جدی تر برای رفع این کمبودها شد.
شبه جزیره میانکاله با 68 هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
 
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانکاله در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است.
نظرات بینندگان