arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

حمله قالیباف به منتقدان خط ۷ مترو / کسی که از عدم موفقیت یک مجموعه خوشحال می‌شود؛ انسان‌ نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران نسبت به انتقادات وارده به خط 7 مترو واکنش نشان داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز در مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی صد و پانزدهمین ایستگاه مترو شهر تهران با بیان اینکه ایستگاه شهید محلاتی از خط 3 مترو صبح امروز افتتاح شد، گفت: معمولا ساخت پروژه‌های عمرانی برای کسبه‌ها و همسایه‌ها مشکل ایجاد می‌کند که از همه مردم بابت زحماتی که این کار عمرانی ایجاد کرده عذرخواهی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند را شاکریم که در یک دهه گذشته تلاش کردیم که با استفاده از تجربیات صاحبنظران در عرصه مدیریت شهری و استفاده از تجربیات خوب در دنیا شهر را با خرد جمعی اداره کنیم، اظهار کرد: سعی کردیم که در دوران مدیریت شهری گوش شنوایی برای حرف‌ها و انتقادات باشیم و تلاش کردیم قدر تجربه پیشکسوتان را بدانیم.

شهردار تهران با بیان اینکه برخی شهرداری را با یک وزارتخانه مقایسه می‌کنند اما شهرداری به دلیل تنوع خدمات به یک دولت کوچک شبیه است گفت: حتی برخی خدماتی را از شهرداری طلب می‌کنند که بر اساس قانون در حیطه وظایف ما نیست اما مگر می‌شود به مردم گفت: که وظیفه ما نیست؟!

او با بیان اینکه اداره شهر امروز بسیار سخت و پیچیده است ادامه داد: در همه پروژه‌ها کمترین هزینه و زمان مربوط به انجام کارهای عمرانی است و بیشترین وقت و هزینه صرف تملک‌ها می‌شود به گونه‌ای که برخی مواقع چند برابر هزینه عمرانی باید صرف خرید زمین‌های تملکی کرده و این در حالیست که همیشه هم پول مشکل را حل نمی‌کند. چرا که در برخی مواقع معارضین تاسیساتی هستند و نمی‌توانید این مشکلات را نیز به مردم منتقل کنید و با همه این سختی‌ها حتی تابلو اتمام پروژه نیز نصب کردیم تا مردم بدانند که چقدر در کارهایمان مصمم هستیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران نه تنها در حوزه زیرساختی و عمرانی دستاوردهای زیادی داشته بلکه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی نیز فعالیت چشمگیری داشته گفت: در بحث ساماندهی کودکان کار و بدسرپرست، افزایش تعداد مساجد، تعداد سالن‌های سینما و تئاتر و همچنین افزایش تعداد کتابخانه‌ها نقش زیادی داشته‌ایم به گونه ای که اقتصاد سینما را شهرداری تهران متحول کرد و در سال 84 تنها چند کتابخانه وجود داشت که در این 12 سال تعداد کتابخانه‌ها را به بیش از 100 عدد افزایش داشتیم و باید بگویم که نیم بیشتری از زیرساخت‌های این شهر در 12 سال اخیر ساخته شد. به گونه‌ای که چند سال قبل ساخت خط 3 یک شوخی خنده دار و بزرگ بود و همگان می‌پرسیدند که چگونه می‌توان شمال و جنوب شهر تهران را با یک خط مترو به هم متصل کرد اما حالا می‌بینید که با ساخت این خط مترو شمال و جنوب پایتخت به یکدیگر متصل شده است.

وی با بیان اینکه در طول 12 سال گذشته به خاطر مشکلات مالی، همواره از دریافت کمک‌های مالی محروم بوده‌ایم و هیچ وقت دولت‌ها به عهد خود در مورد مترو عمل نکردند گفت: در این دوره مدیریت شهری توفیق نداشتیم آنچنان که در شأن مردم است خدمت کنیم اما دقت داشته باشید بیش از آنچه که در توان و بضاعت داشتیم سعی کردیم تا شهر را آباد کنیم.

وی با اشاره به حواشی خط 7 مترو با بیان اینکه سیاه نمایی کردن کارها بی انصافی است تصریح کرد: اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست بلکه ضایع کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل کاری انجام نداده است گفت: باید اعلام کنم در حالیکه 70 کیلومتر مترو تنها در 22 سال ساخته شده بود، در عرض 12 سال 300 کیلومتر مترو ساختیم و این در حالیست که از کوچکترین حمایت‌ها نیز برخوردار نبودیم و 12 سال قبل داشتن اتوبوس کولردار و BRT یک شوخی بود و در شرایطی که بر اساس قانون دولت باید سهم 82 درصدی خود از محل خرید اتوبوس را بپردازد اما شاهد هستیم که در طول هشت سال اخیر حتی یک عدد اتوبوس هم به شهرداری داده نشده است و این در حالیست که در تهران حتی یک کیلومتر تونل ترافیکی وجود نداشت و تنها یک تونل رسالت آن هم به طور نیمه کاره و تونل امیرکبیر رها شده بود و حالا شاهدیم که برخی یک عکس از محدوده کارگاهی ایستگاه بریانک را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و می‌گویند که این همان ایستگاهی است که افتتاح شده؟! اما انصاف داشته باشید و انصاف چیز خوبی است چرا که محیط کارگاهی ایستگاه با محیط مسافرگیری متفاوت است و حق این است که از ایستگاه مترو عکس بیاندازید نه محیط کارگاهی و این اقدامات ضایع کردن فرد نیست بلکه ضایع کردن دستاوردها است و ضمن اینکه لازم نیست تلاش کنید برای اثبات کارآمدی خود دیگران را ناکارآمد جلوه دهید و کسی که از عدم موفقیت یک مجموعه متعلق به شهر خوشحال می‌شود انسان نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه در نظر داریم تا پایان این دوره مدیریت شهری پروژه‌های نیمه تمام را تعیین تکلیف کنیم گفت: تلاش داریم پروژه نیمه تمامی باقی نماند و حتی اعلام کردم که هر پروژه‌ای که به اتمام رسید آن را به بهره برداری برسانید به گونه‌ای که پل تقی آباد 50 روز بود که فعالیت می‌کرد اما بعد از آن مراسم افتتاحیه‌اش برگزار شد.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای ترافیک یکی از موضوعات مورد بحث جمع آوری پل گیشا بود گفت: تونل متروی خط 6 و 7 از آن محدوده می‌گذرد و قرار است یک تونل دیگر به جای پل گیشا ساخته شود اما به دوستانمان اعلام کردیم به شرطی پل را جمع کنید که تا اول مهر تونل گیشا ساخته شود و حتی اگر احساس می‌کنید که ظرف مدت سه ماه این تونل به بهره برداری نمی‌رسد ساخت آن را به مدیریت بعدی بسپارید.

قالیباف با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ام که دوستانمان در دولت قول دادند که در خرید واگن کمک کنند گفت: راحت‌ترین بخش خرید واگن است و این همه زحمت برای ساخت مترو انجام شده و اگر دولت کمک می‌کرد هر دو و نیم دقیقه یک قطار وارد خط 3 می‌شد و روزانه می‌توانستیم چند میلیون از سفرهای شهری با خودروی شخصی جلوگیری کنیم.
نظرات بینندگان