arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

شاخص کل بورس 180 واحد سقوط کرد / آمارهای تامل برانگیز از نمایش عدد شاخص کل + سند

در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 2 واحد کاهش یافت و به رقم 900 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 172 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات  شنبه 27 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 180 واحد کاهش داشت و به رقم 79285 واحد رسید. در این راستا، نمادهای وبانک با 19 واحد ، فارس با 12 واحد ، شبندر با 10 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و فولاد با 36 واحد ، خودرو با 21 واحد ، حکشتی با 18 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 84 میلیارد تومان رسید.

در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 2 واحد کاهش یافت و به رقم 900 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 172 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای ثعمرا ( توسعه و عمران شاهد ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 600 میلیون تومان ، کماسه ( تامین ماسه و ریخته گری ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 100 میلیون تومان ، ذوب ( ذوب آهن اصفهان ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 600 میلیون تومان ، بفجر ( پتروشیمی فجر ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 400 میلیون تومان ، فباهنر ( مس شهیدباهنر )  بارقم تقریبی 2 میلیارد و 400 میلیون تومان  ، خودرو ( ایران خودرو ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

در بازار چه خبر بود ؟

در ابتدای معاملات امروز بازار سرمایه ، انجام معامله بلوکی در نماد وبانک ( سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ) که از نمادهای تاثیرگذار در تعیین عدد شاخص کل است در  قیمت 2193 ريال و به حجم 2 میلیون سهم در ساعت 9 و 9 دقیقه و 28 ثانیه ، ضمن بالا بردن 19  واحدی شاخص کل ، بار دیگر اهالی بازار سرمایه را شگفت زده کرد.

 
شاخص کل بورس 180 واحد سقوط کرد / آمارهای تامل برانگیز از نمایش عدد شاخص کل بورسنکته قابل تامل در اصرار به انجام چنین معاملاتی اشاره به اظهارات شاپور محمدی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در 19 دی ماه سال گذشته می باشد که باحضور در تالار حافظ در در گفت و گوهای خود با خبرنگاران این چنین عنوان داشته است « شخصاً تا کنون سه بار ابلاغ کرده ام که هر کسی در سازمان یا خارج از سازمان، خارج از ضوابط قانونی و در بازار خرد اقدام به بلوک زنی کند باید اخراج شود » .

سوال مهم و اساسی  از ریاست جوان سازمان بورس و اوراق بهادار این است که این سریال تلخ بلوک زنی در جهت جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل که از  مصادیق دستکاری در بازار است ، تا چه زمانی می خواهد ادامه یابد ؟!

نکته قابل تامل دیگر انتشار خلاصه وضعیت بازار سرمایه در یک دوره چهارساله است که توسط مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است.

در این گزارش عدد شاخص کل بورس در ابتدای سال 1392 با عدد شاخص کل در پایان سال 1395 مقایسه شده و در انتها با ارائه یک نمودار ، وضعیت بازار را نسبت به گذشته بهتر نشان داده شده است ( تصویر زیر )
 
شاخص کل بورس 180 واحد سقوط کرد / آمارهای تامل برانگیز از نمایش عدد شاخص کل بورس
 
اما واقعیت چیست ؟
 
در ابتدای سال 1392 عدد شاخص کل 38041 واحد بود که این عدد در 15 دی ماه همان سال به رقم 89500 واحد نیز رسید که نشان از یک بازده ای خیره کننده ی  آن سال در بازار سرمایه است.
 
از اواخر سال 1392 شاخص کل بورس در یکه مدار نزولی قرار گرفت به نحوی که بعد از سپری شدن حدود 4 سال ، هنوز نتوانسته است به پیک عددی شاخص کل در سال 1392 برسد.
 
تصویر زیر مقایسه عدد شاخص در 15 دی ماه  سال 1392 با پایان سال 1395 است :
 
 شاخص کل بورس 180 واحد سقوط کرد / آمارهای تامل برانگیز از نمایش عدد شاخص کل بورس


تصویر زیر مقایسه عدد شاخص کل در 15 دی ماه سال 1392 با عدد امروز شاخص کل است :
 
شاخص کل بورس 180 واحد سقوط کرد / آمارهای تامل برانگیز از نمایش عدد شاخص کل بورس
اگر بخواهیم واقعیت های بازار سرمابه را بهتر نشان دهیم  ، از مهمترین دلایل بازده ای خیره کننده شاخص کل بورس  ، خوشبینی ها نسبت به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید  است که حتی این شاخص در 15 دی 1392 رکورد تاریخی خود را نیز به ثبت رساند.

از بعد از 15 دی ماه سال  1392 بازار سرمایه وارد دوران نزول و رکود خود گردید که همچنان این نزول ادامه دار است.

مواردی که از سوی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به آن اشاره ای نشده است و  فقط  تلاش شده که کلیت بازار سرمایه را مثبت نشان دهند.

در پایان معاملات امروز نمادهای بشهاب ، ولیز ، دسبحا ، دفرا ، شکربن ، خریخت به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی تکنو ، بفجر ، وتوکا  ، خدیزل جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه ، قپیرا با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم ، ثنور جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شد.


نظرات بینندگان