arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

تلاش قطر برای بازگشایی آسمان همسایگانش بی‌نتیجه ماند

تلاشهای قطر برای توسل به آژانس هواپیمایی سازمان ملل متحد (ایکائو) به منظور وادار ساختن همسایگانش برای گشایش فضایی هوایی‌شان به روی پروازهای شرکت هواپیمایی ملی این کشور بی‌نتیجه ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تلاشهای قطر برای توسل به آژانس هواپیمایی سازمان ملل متحد (ایکائو) به منظور وادار ساختن همسایگانش برای گشایش فضایی هوایی‌شان به روی پروازهای شرکت هواپیمایی ملی این کشور بی‌نتیجه ماند.

به گزارش انتخاب، دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند: عربستان سعودی اعلام کرده است بسته شدن فضای هوایی به روی پروازهای قطری بخشی از یک مناقشه سیاسی بزرگتر است که ایکائو نمی‌تواند آن را حل کند.

در مدت دو روز مذاکرات فنی، وزیران حمل و نقل و مقامات هواپیمایی کشورهای متعدد حاشیه خلیج فارس و مصر به همراه مقامات ارشد ایکائو حضور داشتند.

ایکائو نمی‌تواند مقرراتش را به دولتها تحمیل کند اما رگولاتورهای ۱۹۱ کشور عضو این سازمان تقریبا همیشه استانداردهایی که این سازمان برای هواپیمایی بین المللی تعیین می‌کند را بکار گرفته و اجرا می‌کنند.

قطر پس از اینکه همسایگان این کشور در راستای تحریمهای اقتصادی، فضای هوایی خود را به روی پروازهای قطری بستند، از ایکائو درخواست کرده بود مداخله کند.

مذاکرات ایکائو نخستین گردهمایی رده بالای کشورهای حاضر در بحران خلیج فارس بود اما هیچ مذاکرات مستقیمی میان قطر و همسایگانش وجود نداشت.

در حالی که این اختلاف هوایی ممکن است در نشست برنامه ریزی شده شورای حکومتداری ایکائو در هفته جاری مطرح شود اما هنوز هیچ تصمیمی درباره اختلاف فضای هوایی خلیج فارس گرفته نشده است و هیچ کس انتظار یک راه حل را در هفته جاری ندارد.

قطر از ایکائو خواسته بود با استفاده از مکانیسم حل اختلاف در کنوانسیون شیکاگو، این مناقشه را حل کند. بند ۸۴ این کنوانسیون می‌گوید اگر دو کشور نتوانند اختلاف مربوط به کنوانسیون را از طریق مذاکرات حل کنند، یکی از آنها می‌تواند از شورا برای حل و فصل آن درخواست کند.

بر اساس گزارش رویترز، سفیر قطر در کانادا که ریاست هیات نمایندگان این کشور برای مذاکرات را برعهده داشت و همچنین هیچ یک از اعضای هیات سعودی و ایکائو در این باره اظهارنظر نکردند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده اند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان