arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

پنجمین آتش سوزی هفته در میانکاله مهار شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ارتش و نیروهای مسلح سوریه یورش گروه تروریستی تکفیری داعش به مواضع خود در شهر دیرالزور و اطراف آن را دفع کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، تاره ترین آتش سوزی در میانکاله پنجشنبه شب در منطقه ' سیم توری ' رخ داد و بر اساس اعلام مسئولان پنج هکتار از پوشش سازیلی و درختان انار و دیگر بوته های گیاهی را سوزاند.

نخستین آتش سوزی روز شنبه هفته جاری از ضلع شمالی و شرقی ' تالاب لپو ' در مجاورت میانکاله آغاز شد و یک هکتار از پوشش درختی و گیاهی را خاکستر کرد.

این آتش سوزی با حضور ماموران آتش نشانی، محیط بانان، منابع طبیعی و انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز مهار شد.

دومین آتش سوزی نیز عصر یکشنبه زبانه کشید و خاموش کردن آن تا روز دوشنبه زمان برد و در این آتش سوزی 11 هکتار از پوشش درختی و گیاهی منطقه در آتش سوخت.

محل آتش سوزی دوم در منطقه ' پروانه بادی ' و ' ترشی پز کومه ' بود و با توجه گستردگی آن ، خاموش کردنش به درازا کشید.

آتش سوزی سوم در ' قلعه پلنگ ' که منطقه ای در حدود 2 کیلومتری پس از ورودی منطقه حفاظت شده میانکاله است اتفاق افتاد و در این آتش سوزی هم یک هکتار دیگر از منطقه سازیلی و انارستان میانکاله تبدیل به خاکستر شد.

آتش سوزی چهارم روز گذشته پنجشنبه در ضلع جنوبی ' تالاب لپو ' رخ داد که یک هکتار از اراضی جنگلی دچار حریق شد و پس از آن در همان روز برای پنجمین بار آتش به جان منطقه ' سیم توری ' رسید که پنج هکتار از اراضی و پوشش گیاهی منطقه طعمه حریق شد و و مهار آن تا شب گذشته به طول انجامید.

** عمدی بودن آتش سوزی ها
کارشناسان محیط زیست ، دوستداران طبیعت و تشکل های مردم نهاد علت تمامی آتش سوزهای میانکاله را دخالت های انسانی اعلام کرده اند.

برخی منابع آگاه همچنین از عمدی بودن این آتش سوزی ها با هدف انتقام گیری از محدودیت های اعمال شده به منظور حفاظت از محیط زیست مانند جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز سخن به میان آورده اند.

جمال ابوطالبی عبدالملکی، عضو شورای اسلامی روستای ' زاغمرز ' که در همجواری تالاب میانکاله واقع است به خبرنگار ایرنا گفت :

مهم ترین عامل این آتش سوزی ها دخالت انسانی است و به همین دلیل با وجود تلاش های انجام شده در مهار آتش سوزی های روزهای گذشته ، هر روز شاهد آتش سوزی در مناطق مختلف هستیم.

وی با تاکید بر لزوم تجهیز کامل پایگاه آتش نشانی منطقه ، افزود : باید امکانات آتش نشانی در این منطقه با توجه به حساسیت موضوع بیش از پیش باشد و برای حفاظت از شبه جزیره میانکاله به عنوان ذخیره گاه بین المللی بیش از گذشته تلاش شود.

مدیر انجمن دوستداران محیط زیست سبز زاغمرز با اعلام اینکه در مهار تمام این آتش سوزی های منطقه مردم و دوستداران طبیعت در کنار نیروهای امدادی ، محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی بودند ، گفت : با توجه به وجود این پناهگاه میانکاله و وجود شرکت های بزرگ در حاشیه خزر، تجهیز امکانات آتش نشانی و افزایش تعداد خودروهای آتش نشان از نیازهای مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت : تمامی این آتش سوزی ها با تلاش ماموران ، یگان حفاظت و پرسنل محیط زیست و همکاری آتش نشانی ، بندر امیرآباد ، مرزبانی و ستاد بحران شهرستان بهشهر مهار شد که امیدواریم با تجهیز کامل آتش نشانی در منطقه در مواقع بروز خطر و حریق، با فوریت بیشتری اقدام شود.

تالاب و منطقه حفاظت شده میانکاله یکی از هشت ذخیرگاه زیست کره جهان است.

شبه جزیره میانکاله با 68هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود که بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است.

تالاب میانکاله در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است.
نظرات بینندگان