arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
روزنامه الحیات:

محوری جدید در منطقه با حضور این کشورها شکل گرفته: ایران، ترکیه و قطر / آیا روسیه هم به این جبهه ملحق می شود؟

دوحه به دنبال بین المللی کردن بحران است تا ببیند در این میان چه چیز عایدش می شود و به بهره برداری از ارتباطات دوستانه اش با خارج چشم دوخته است. ولی نکته ای که به آن توجه نداشت این بود که این ارتباطات در حجم و اندازه ارتباطات دوستانه عربستان و امارات با جامعه بین المللی نیست. از این رو ماشین تبلیغاتی خود را مامور کرد به اتهاماتی که علیه قطر مطرح شده بود پاسخ دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محوری جدید در منطقه با حضور این کشورها شکل گرفته: ایران، ترکیه و قطر / آیا روسیه هم به این جبهه ملحق می شود؟

الحیات متعلق به عربستان نوشت: دوحه به دنبال بین المللی کردن بحران است تا ببیند در این میان چه چیز عایدش می شود و به بهره برداری از ارتباطات دوستانه اش با خارج چشم دوخته است. ولی نکته ای که به آن توجه نداشت این بود که این ارتباطات در حجم و اندازه ارتباطات دوستانه عربستان و امارات با جامعه بین المللی نیست.  از این رو ماشین تبلیغاتی خود را مامور کرد به اتهاماتی که علیه قطر مطرح شده بود پاسخ دهد. 

به گزارش «انتخاب»؛ در مسیری موازی، دوحه هرچه در توان داشت برای جدا کردن ملت خود از مجموعه کشورهای عضو شورای همکاری به کار گرفت به طوری که چنین وانمود کرد فراخواندن سفرا اقدامی است که به طور مستقیم مردم قطر و مقابله با خیزش آنان را نشانه رفته است. 

هدف از این اقدامات، توجیه کردن هرگونه سیاست جدیدی است که قطر برای مقابله با برادرانش به کار می گیرد. اکنون اضلاع محور جدید در منطقه را ترکیه و ایران و قطر تشکیل می دهند و تلاش می شود عراق نیز به این محور افزوده شود تا بعدا روسیه تصمیم نهایی خود را بگیرد. با تشکیل چنین محوری، این سئوال باقی می ماند که با توجه به این بحران، چه در انتظار منطقه است؟ 

بدون شک دوحه به منظور کاهش فشارها یا ایجاد فضایی برای مهار کردن تحولات، به توصیه جنبش هایی که آنان را پناه داده است تلاش خواهد کرد مدت زمان بحران را به بهانه «پایداری و ایستادگی» طولانی کند. ولی با توجه به سردرگمی سیاست قطر، چنین شرایطی دستاورد چندانی برایش نخواهد داشت. آمریکا شیخ تمیم را به سفر به خاک خود دعوت کرده است ولی او می داند با رفتن به آمریکا در دام این کشور خواهد افتاد که او را مجبور خواهد کرد به شروطی گردن نهد که ممکن است سخت تر از شروط کشورهای عربی باشد. کاخ سفید با درک این مسئله، بار دیگر میانجی گری کویت را از سر گرفت که این مسئله به نوبه خود ممکن است نوعی آرامش خاطر به قطر بدهد ولی تغییر شرایط، به نتیجه سفر وزیر امور خارجه قطر به مسکو بستگی دارد. 

روس ها همچنان محتاط هستند هرچند سخنان آنها تا حدی به موضع قطر گرایش دارد ولی آنها تاکنون تصمیم نهایی خود را اتخاذ نکرده اند. 


نظرات بینندگان