arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

ادامه شاخص سازی های گسترده و عجیب در بورس

استفاده از عدد شاخص کل بورس برای گزارش دهی به مدیران بالادستی و مسئولین کشور و همچنین افکار عمومی همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : استفاده از عدد شاخص کل بورس برای گزارش دهی به مدیران بالادستی و مسئولین کشور و همچنین افکار عمومی همچنان ادامه دارد.
 
درخصوص عدد شاخص کل ذکر این نکته حائز اهمیت است که عدد مثبت نشان دهنده ی وضعیت مناسب بازار سرمایه و عدد منفی نشان دهنده وضعیت کلی منفی در این بازار است. بنابراین هرچه عدد شاخص کل مثبت تر باشد بدان معنی است که وضعیت کلی بازار بورس مثبت تر بوده و هرچه این عدد منفی تر باشد بدان معنی است که بازار سرمایه از وضعیت نامناسب تری برخوردار است .
 
امروز یکشنبه 21 خردادماه 1396 معاملات بازار سرمایه به نحوی پیش رفت که کلیت بازار در قیمت های منفی معامله شد ولی با مثبت کردن نمادهای وامید ، اخابر ، فولاد ، فملی ، وغدیر و پارسان از طریق انجام معاملاتی با کدهای خاص ، شاخص کل بورس را به اندازه 15 واحد مثبت جلوه دادند .
 
آنچه در این میان عجیب به نظر می رسد اصرار شرکت بورس تهران به مدیرعاملی حسن قالیباف اصل به دستکاری شاخص کل بورس است. ظاهرا برخی تنها وظیفه خود را مثبت نشان دادن وضعیت کلی بازار سرمایه می دانند و از وظایف اصلی این بازار آگاه نیستند. سئوالی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده، این است که آیا اینگونه دستکاری های گسترده در شاخص کل بورس که به عنوان دماسنج اقتصادی کشور قلمداد می شود مصداق فریب مسئولین کشور و افکار عمومی نیست ؟! در نهایت، این شاخص سازی گسترده در بورس و فریب افکار عمومی تا چه زمانی می خواهد ادامه یابد ؟!
نظرات بینندگان