arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

عملکرد تامل برانگیز کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 1 واحد افزایش یافت و به رقم 904 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 115 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب» ؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات یکشنبه 21 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 14 واحد افزایش داشت و به رقم 79870 واحد رسید. در این راستا، نمادهای وامید با 25 واحد ، اخابر با 22 واحد ، فولاد با 16 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و شتران با 11 واحد ، شبندر با 11 واحد ، رمپنا با 8 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 182 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل ( آیفکس ) 1 واحد افزایش یافت و به رقم 904 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 115 میلیارد تومان رسید.
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی ثاژن ( سخت آژن ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 200 میلیون تومان ، فارس ( صنایع پتروشیمی خلیج فارس ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 900 میلیون تومان ، کسرام ( پارس سرام ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 100 میلیون تومان ، شتران ( پالایشگاه نفت تهران ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان ، ذوب ( ذوب آهن اصفهان ) بارقم تقریبی 2 میلیارد و 600 میلیون تومان  ، شپلی ( پلی اکریل ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 100 میلیون تومان است.
 
در بازار چه خبر بود ؟
 
در کلیت این روزهای بازار سرمایه برنامه ی مشخص و مدونی برای تشویق سرمایه گذران درجهت تزریق نقدینگی به  بازار سرمایه وجود ندارد به نحوی که بازار بورس اینروزها به شدت ازکمبود نقدینگی رنج می برد.
 
در کنار این ضعف بزرگ ، عملکرد تامل برانگیز کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در نوع خود جالب توجه است.
 
بررسی ها نشان می دهد در این نهاد ، سیاست های کلی توسط هیئت مدیره تنظیم و توسط دبیرکل اجرا می گردد که کانون کارگزاران بورس با هیئت مدیره جدید آن به ریاست حمیدرضا مهرآور عملکرد ضعیفی را به نمایش گذاشته است.
 
 از جمله موضوعات فعالیت این نهاد ،  پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ های خدمات اعضای کانون به سازمان است  که در این راستا کانون کارگزاران بورس  در خواب خرگوشی به سر می برد.
 
شاید از جمله مواردی که این عملکرد ضعیف کانون کارگزاران بورس را بتوان توضیح داد این است که حمیدرضا مهرآور خود مدیرعامل کارگزاری بانک سامان است.
 
 از اینرو به علت منافعی که همین شرکت های کارگزاری از نرخ بالای کارمزدها بهره مند می شوند ، این موضوع  به طرز تامل برانگیزی توسط این نهاد کنار گذاشته شده است.
 
ازجمله اهداف تشکیل کانون کارگزاران بورس ، کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارآ در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است.
 
 موضوعی که سوداگری های گاه و بیگاه توسط کد های خاص در بازار سرمایه در ماه های گذشته نشان داده است که این نهاد  ، نسبت به آن بی تفاوت است به نحوی که ظن برخی  از اهالی بازار ، نوک اتهامات را به سمت سازمان بورس و اوراق بهادار و کانون کارگزاران بورس  نشانه رفته است.
 
از دیگر اهداف تشکیل کانون کارگزاران بورس افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضا است ولی بررسی ها نشان می دهد سیل صدور گواهینامه های حرفه ای بورسی و تسهیل در دریافت گواهینامه معامله گری  و الزام مجدد دریافت کنندگان گواهینامه ها حرفه ای بازار سرمایه  برای تمدید اعتبار آن  با پرداخت مبالغ گزاف ، نشان دهنده ی اهداف اقتصادی است که این نهاد غیرانتفاعی دنبال می کند.
 
در بازار پایه فرابورس که دامنه نوسان آن در حدود 10 درصد است ، نمادهای معاملاتی خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) با حجم معاملات بیش از 1 میلیون برگه سهم در فیمت 11656 ريال و شستان ( پتروشیمی گلستان ) با حجم معاملات تقریبی 15میلیون برگه سهم در قیمت 1258 ريال صف خرید شدند.
 
در پایان معاملات امروز نمادهای کی بی سی ، کتوکا ، خراسان به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای دفرا ، دسبحا ، سدبیر جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه ، حق تقدم شركتهاي كشاورزي و دامپروري مگسال (زمگساح)، حق تقدم بهنوش ايران (غبهنوشح) با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي متوقف شدند .


نظرات بینندگان