arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

بهترین و بدترین خوراکی‌ها در فصل گرما

احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده که با آغاز فصل گرما میل به مصرف غذای گرم کاهش پیدا می‌کند و بدن از خوراکی‌های خنک بیشتر استقبال می‌کند. معمولا افراد در گرمای زیاد بی‌اشتها می‌شوند، اما باید با رعایت تغذیه درست مواد و ویتامین‌های کافی را در گرمای تابستان نیز بخوبی به بدن رساند. تغذیه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سبک زندگی سالم انسان‌هاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده که با آغاز فصل گرما میل به مصرف غذای گرم کاهش پیدا می‌کند و بدن از خوراکی‌های خنک بیشتر استقبال می‌کند. معمولا افراد در گرمای زیاد بی‌اشتها می‌شوند، اما باید با رعایت تغذیه درست مواد و ویتامین‌های کافی را در گرمای تابستان نیز بخوبی به بدن رساند. تغذیه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سبک زندگی سالم انسان‌هاست.

به گزارش انتخاب به نقل از جام جم آنلاین، از طرفی شرایط آب و هوایی یکی از عوامل تاثیرگذار بر سبک زندگی و تغذیه افراد است. در طبیعت نیز خوراکی‌ها و مواد غذایی متنوعی به فراخور هر فصل رشد پیدا می‌کند. رعایت تغذیه مناسب به فراخور شرایط آب و هوایی و استفاده از مواد غذایی در فصل خود به حفظ سلامت و شادابی بدن کمک می‌کند.

رطوبت بدن را از دست ندهید
هنگام گرم شدن هوا بدن به کمک سیستم تعرق، دمای خود را پایین می‌آورد تا خنک بماند. در این حالت اگر آب کافی به بدن نرسد، بدن به اصطلاح دهیدراته می‌شود. در این شرایط املاح بدن نیز همراه با آب تا حد زیادی دفع می‌شود که لازم است با تغذیه مناسب، املاح و مواد از دست رفته بازیابی شوند.

با وجود نیاز بدن به آب بیشتر در فصل گرما، هنگامی که زمان زیادی را زیر نور مستقیم خورشید گذرانده‌اید و بدن در گرم‌ترین حالت قرار دارد، به هیچ عنوان نوشیدنی بسیار خنک یا به اصطلاح تگری ننوشید. توجه به این نکته هنگام افطار حائز اهمیت است. در این شرایط شوکی به بدن وارد می‌شود و دمای بدن ناگهانی افت پیدا می‌کند و تلاش می‌کند تا دما را به حالت تعادل بازگرداند. فرد در این حالت بیشتر احساس گرما می‌کند و به همین دلیل مصرف نوشیدنی ولرم توصیه می‌شود. زمانی که طول روز بیشتر است و ساعت‌های بیشتری را زیر نور مستقیم آفتاب به سر می‌برید، بخصوص اگر زمان زیادی بیرون از منزل باشید، احتمال تهدید سلامت بیشتر وجود دارد. در این شرایط بدن با واکنش‌هایی مثل دهیدراته شدن، ایجاد حساسیت‌های پوستی و کمبود ویتامین و مواد معدنی روبه‌رو می‌شود و عدم رسیدگی به آنها باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

بنابراین اولین و بهترین توصیه برای فصل گرما مصرف مایعات فراوان پس از افطار است. انواع آبمیوه‌ها و دیگر نوشیدنی‌ها هیچوقت تاثیر نوشیدن آب را ندارد. با این وجود آبلیموی تازه، شربت سکنجبین و خیار و استفاده از تخم شربتی در آب، تاثیر مثبت در آبرسانی به بدن دارد. با وجود همه این توصیه‌ها اگر همچنان اصرار به مصرف چای به جای آب دارید، چای سبز انتخاب مناسبی برای پایین آوردن دمای بدن و همچنین تنظیم متابولیسم بدن است. در مجموع چای نوشیدنی بدون کالری و همراه آنتی‌اکسیدان است و نوشیدن آن در حد معمول می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

سبزیجات تابستانی مصرف کنید، اما با احتیاط!
مصرف سبزیجات تازه به حفظ سلامت پوست، گوارش، قلب و عروق و در کل سلامت بدن کمک می‌کند. با این وجود در تابستان مصرف سبزیجات باید با احتیاط باشد. لازم است سبزیجات را پیش از مصرف بخوبی با آب و نمک ضدعفونی کنید و در مصرف سبزیجات خارج از منزل بسیار احتیاط کنید. اگر سبزیجات با آب آلوده شسته شوند، باعث بروز بیماری‌های عفونی و گوارشی می‌شوند که گاهی بسیار خطرناک و حتی غیرقابل درمان هستند.

انواع کدو و بخصوص کدو سبز منبعی سرشار از منگنز و ویتامین سی است، کلسترول خون را پایین می‌آورد و ترکیب خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها دارد. می‌توانید در فصل تابستان وعده‌های صبحانه، ناهار و شام متنوعی با کدو تدارک ببینید. کدو سبز یکی از بهترین سبزیجات تابستانی است. کرفس و رازیانه ازجمله منابع غذایی هستند که به تصفیه بهتر دستگاه گوارش و خارج شدن آب اضافه بدن، بدون دهیدراته کردن بدن کمک می‌کنند. بروکلی یکی از سبزیجات مناسب فصل گرما و سرشار از ویتامین C است که می‌توان آن را خام مصرف کرد یا در غذاهای مختلف از آن استفاده کرد.

گوجه فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C و ذرت شیرین تازه مثل عینک آفتابی طبیعی عمل می‌کند و فیلتری طبیعی برای امواج مضر نور خورشید است. در مجموع استفاده از سبزیجات با برگ‌های تیره در سالاد از پوست شما در فصل گرما حفاظت می‌کند و پوست را شاداب نگه می‌دارد. یکی از نقش‌های مهم سبزیجات تیره رنگ کاهش حساسیت پوست نسبت به اشعه فرابنفش خورشید است.

این مواد غذایی را مصرف نکنید
استفاده زیاد از مواد غذایی چرب، سرخ کردنی، سوخاری، غذاهای سنگین و نوشیدنی‌های گازدار در فصل‌های گرم توصیه نمی‌شود. مصرف چربی زیاد باعث کاهش سرعت گوارش و در نتیجه هضم کندتر غذا می‌شود و به همین دلیل دمای داخلی بدن بالا می‌رود. در مقابل مصرف غذاهای ساده و سبک باعث می‌شود بدن انرژی کمتری برای هضم مواد غذایی مصرف و دمای بدن کاهش پیدا کند. علاوه بر این، نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار، نیاز بدن به مایعات را بیشتر می‌کند، اما میان نوشیدنی‌های کافئین‌دار، چای می‌تواند عطش بدن را تا حدودی کاهش دهد.

افزایش میزان متابولیسم بدن با افزایش گرمای بدن ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل مصرف پروتئین می‌تواند در فصل گرما کاهش یابد و انواع حبوبات و مواد مغذی جایگزین پروتئین حیوانی که متابولیسم را بالا می‌برد، شود. انواع لوبیاها، عدس، لپه، نخود و سایر حبوبات نیز منابع غنی از پروتئین هستند که فیبر موجود در آنها باعث به وجود آمدن احساس سیری بیشتر می‌شود. پروتئین لبنیات، بخصوص ماست نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز در فصل تابستان باشد.

سالاد ماکارونی یا سالاد سیب‌زمینی نیز انتخاب‌های نامناسبی برای فصل تابستان هستند. علاوه بر این که هر دو این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند، معمولا این سالادها با مقدار زیادی سس مایونز آماده می‌شوند که چربی فراوانی دارد. مصرف غذاهای شور نیز باعث بالا رفتن فشار خون و تشنگی بیشتر در این فصل می‌شود. در نهایت بهتر است در فصل تابستان و هنگام ماه مبارک رمضان تعداد وعده‌های غذایی بین افطار تا سحر را بیشتر و حجم هر وعده را کاهش داد.

بهترین انتخاب‌های خوراکی فصل گرما
در گرما و رطوبت تابستان، بدن ما بیش از هر زمان دیگر به مصرف خوراکی‌های خنک علاقه‌مند می‌شود. علاوه بر این در این فصل تنوع میوه‌ها و سبزیجات تازه فراوان است. مصرف مواد غذایی دارای آب بیشتر مانند ماست، خیار، گوجه فرنگی، هندوانه، سیب، هلو و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر به مقابله بدن با گرما بیشتر کمک می‌کند. همچنین مواد غذایی کم‌کالری غنی از فیبر، کلسیم و ویتامین‌ها می‌تواند انتخاب خوبی برای وعده افطار و سحری در تابستان باشد.

مصرف انواع سالادها همراه کاهو، کلم، کرفس، سبزیجات تابستانی و سالاد میوه از میوه‌های رنگارنگ تابستانی تنوع خوبی به وعده‌های خنک تابستانی می‌دهد. میوه‌های بهاری و تابستانی که برای مصرف در فصل گرما توصیه می‌شوند، خواص دیگری نیز در بر دارند. برای مثال توت‌فرنگی میوه‌ای ایده‌آل برای چشم‌ها، سلامت پوست و سلامت قلب و عروق است. در مجموع میوه‌های به رنگ قرمز مثل گیلاس، آلبالو، هلو و شلیل منابع خوبی از ویتامین و آنتی اکسیدان به شمار می‌روند.

هندوانه میوه‌ای با درصد قابل توجهی آب است و در سلامت قلب و عروق و استخوان‌ها تاثیر زیادی دارد. این میوه تابستانی بدن را خنک و هیدراته نگه می‌دارد. از هندوانه می‌توانید به عناوین مختلف ازجمله مخلوطی در سالاد، آبمیوه و وعده افطار همراه با نان و پنیر استفاده کنید. گلابی نیز میوه‌ای سرشار از فیبر است و می‌تواند از پیشرفت دیابت نوع 2 بخوبی جلوگیری کند. مصرف این میوه پرخاصیت را نیز در فصل گرما فراموش نکنید.
 
نظرات بینندگان