arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

ادامه شاخص سازی در بورس این بار به مدد نماد فارس

در بازار فرابورس شاخص کل با 2 واحد افزایش به رقم 903 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 117 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی : در پایان معاملات امروز  شنبه 20 خرداد ماه  1396 ، شاخص کل بورس 97 واحد افزایش داشت و به رقم 79855 واحد رسید. در این راستا، نمادهای فارس با 36 واحد ، آپ با 15 واحد ، رمپنا با 15 واحد ، بیشترین تاثیر مثبت و  پارسان با 21 واحد ، اخابر با 13 واحد ، شتران با 5 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 93 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار فرابورس شاخص کل با 2 واحد افزایش به رقم 903 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 117 میلیارد تومان رسید.
 
در بازار چه خبر بود ؟
 
بازار سرمایه  که این روزها از یک سو با کمیود نقدینگی و فضای رکود نسبی ، دست پنجه نرم می کند و از سوی دیگر  سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت تشویق سرمایه گذاران برای مشارکت در این بازار برنامه مدون و مشخصی ندارد و یا دست کم ارائه نمی دهد ،  انجام بعضی از اقدامات توسط شرکت بورس تهران در نوع خود بسیار تامل برانگیز است .
 
اینکه در چنین شرایطی متولیان بازار سرمایه تمرکز خود را به جای پویای بازار و اتخاذ سیاست هایی که نهایتا منتج به مشارکت هرچه بیشتر عموم سرمایه گذاران در این بازار شود و نقدینگی مناسب را برای این بازار بسیار مهم در اقتصاد کشور به ارمغان آورد ، فقط بروی تعیین  عدد شاخص کل تمرکزکنند در نوع خود جالب توجه است.
 
عدد شاخص کل وضعیت کل بازار بورس تهران را نشان می دهد به نحوی که هرچه عدد شاخص کل مثبت تر باشد نشان دهنده وضعیت خوب و بهتر  بازار بورس است و هرچه این عدد منفی تر باشد نشان می دهد این بازار از وضعیت مناسبی تا چه اندازه برخوردار نیست.
 
در گزارش دهی به مدیران بالادستی در خصوص بازار سرمایه ، معمولا از عدد شاخص کل استفاده می شود.
 
نماد معاملاتی فارس از جمله نمادهای بسیار تاثیرگذار در تعیین عدد شاخص کل است به نحوی که هر تغییری در قیمت پایانی این نماد ، شاخص کل بورس را دستخوش تغییرات قابل توجهی می کند.
 
در ادامه ، انجام معاملات خاص با حجم معاملات حدود 4 میلیون برگه سهم در قیمت های مثبت در نماد فارس  ، ضمن افزایش دادن عدد شاخص کل به میزان 36 واحد از جمله مواردی است که مسئولین بازار سرمایه کشور تلاش می کنند وضعیت این بازار را خوب جلوه دهند.
 
سوال بزرگی که مطرح می باشد این است که آیا چنین اقداماتی مصداق فریب افکار عمومی نیست که توسط شرکت بورس تهران و با بی تفاوتی سازمان بورس و اوراق بهادار  صورت می پذیرد ؟!
 
بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی ثعمرا ( توسعه و عمران شاهد ) با رقم تقریبی 6 میلیارد 500 میلیون تومان ، همراه ( شرکت ارتیاطات سیار ایران ) با رقم تقریبی 4 میلیارد و 500 میلیون تومان ، فولاژ ( فولاد آلیاژی ایران ) بارقم تقریبی 4 میلیارد و 500 میلیون تومان ، شبندر ( پالایشگاه نفت بندرعباس ) با رقم تقریبی 3 میلیارد و 300 میلیون تومان، خصدرا ( صنعتی دریایی ایران ) با رقم تقریبی 3 میلیارد تومان ، وبیمه ( سرمایه گذاری صنعت بیمه ) با رقم تقریبی 2 میلیارد و 300 میلیون تومان ، است .

در پایان معاملات امروز ، نمادهای معاملاتی قشیر ،خراسان ، کی بی سی ، اوراق مشاركت طرح قطار شهري شهرداري تبريز، اوراق اجاره شركت واسط مالي ارديبهشت دوم به تابلوی معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای معاملاتی خاذین ، رتکو جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه ، خاذینح ( حق تقدم شرکت سایپا آذین ) با توجه به توقف نماد اصلی ، حپارسا جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام  ، اوراق صكوك اجاره شركت واسط مالي ارديبهشت يكم در نماد صايتل به منظور پرداخت اجاره بهاي ماهانه و اوراق مرابحه شركت بنا گستر کرانه در نماد معاملاتي کرانه991 به منظور پرداخت اقساط سه ماهه متوقف شدند.
نظرات بینندگان