arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بیشترین علت ابتلای انسان ها به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر تماس با دام یا مصرف گوشت های آلوده حاصل ذبح دام های غیرمجاز است.

به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، دکتر حسن قاسمی فرد افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که علائم واضح و مشخصی در دام ندارد و صرفاً بصورت یک تب مختصر و زودگذر در دام ها ایجاد می شود که غالبا دامداران متوجه آن نمی شوند،  بنابراین یک تهدید جدی برای بهداشت عمومی و سلامت انسانها بشمار می آید.

وی ادامه داد: ویروس بین دام های آلوده و کنه ها بدون علامت در گردش است و تا 800 روز (طول عمر کنه) در کنه آلوده زنده می ماند. ویروس عامل بیماری در کنه تکثیر شده و به راحتی می تواند با خونخواری از انسان های در معرض خطر و دام ها آنها را آلوده کند.

وی افزود: ویروس عامل بیماری بسیار شکننده بوده و در خارج از بدن میزبان برای مدت طولانی نمی تواند بقاء خودش را حفظ کند و نکته قابل ذکر اینکه کنه ها می توانند عامل بیماری را از طریق تخم به نسل بعدی خودشان انتقال دهند.

قاسمی فرد اظهار کرد: بیشترین علت ابتلای انسان ها در اثر تماس با دام یا مصرف گوشت های آلوده حاصل از ذبح دام های غیر مجاز است .

وی در بحث پیشگیری از این بیماری عنوان کرد:  بهسازی دامداری های سنتی و اماکن دامی، سم پاشی بدن دامها ( حمام دادن و شستشوی بدن ) و سم پاشی جایگاه نگهداری دام و اماکن دامی، عدم جداسازی کنه ها با دست از روی دامها ، حفاظت فردی در تماس با دامها از جمله ممانعت از ذبح های غیر مجاز بهداشتی در خارج از کشتارگاهها و استفاده از دستکش و ماسک در تمیز کردن گوشت توسط خانمهای خانه دار ، نگهداری گوشت و احشا به مدت 24 ساعت پس از ذبح در سردخانه یا یخچال در دمای 4- 0 درجه و مصرف گوشت و احشاء لاشه دامها به صورت پخته جزو مهمترین راه های پیشگیری از انتقال بیماری از حیوان به انسان است.

وی تصریح کرد: این اداره کل در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال 95 تعداد هشت هزار و 700 راس دام سنگین را سم پاشی و همچنین تعداد 60هزارو 900 راس دام سبک بصورت حمام یا شستشوی بدن با سموم تهیه شده از محل اعتبارات استانی اقدام کرده است.
نظرات بینندگان