arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۴۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶

غذاهای سالمی که برای قند خون مشکل ایجاد می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر شما همه کارها را درست انجام می دهید اما همچنان مشکل قند خون دارید در ادامه می خواهم غذاهای سالمی را به شما معرفی کنم که در طی این سال ها متوجه شدم معمولا افراد مبتلا به مشکلات بالا و پایین رفتن قند خون با خوردنشان دچار عدم تعادل می شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از باشگاه خبرنگاران، بعد از سال ها کار به عنوان دکتر پزشکی کاربردی هر نوع مشکل هورمونی که تصورش را بکنید دیده ام. تعادل ظریف سیستم هورمونی شما برای خلق و خو، سوخت و ساز، انرژی، میل جنسی و خوابتان ضروری است. رقص هماهنگ بین مغز، سیستم غدد درون ریز، هورمون ها، سلول ها است که زندگی تان را سالم و زیبا می کند. از دست رفتن این تعادل مقدس تمام جنبه های سلامت را از شما دور خواهد کرد.
 
وقتی هورمون های تیروئید، لپتین، انسولین و کورتیزول شما از کار بیفتند خودتان نیز از کار می افتید. یکی از نشانه های شایع عدم تعادل هورمونی و الگوهای مقاومتی قند خون خارج از کنترل است. بالا و پایین رفتن خارج از کنترل قند خون باعث می شود احساس بهم ریختگی کنید: تحریک پذیر، خسته و احساس خشم در نبود غذا به شکلی که نمی توانید جلوی خوردنتان را بگیرید. بسیاری از بیماران من سعی می کنند الگوی سالم غذا خوردن را در پیش بگیرند ولی با این حال همچنان مشکلات عدم تعادل هورمونی و قند خون را دارند.
 
پزشکی کاربردی پیش بینی می کند که بدنتان چه چیزی را دوست دارد از چه جیزی متنفر است. حتی اگر یک چیز به صورت کلی سالم باشد نمی توان آن برای شما بهینه دانست. همه می دانند خوردن غذاهای نا سالم برای تعادل هورمونی و قند خون اصلا مناسب نیست. اگر شما همه کارها را درست انجام می دهید اما همچنان مشکل قند خون دارید در ادامه می خواهم غذاهای سالمی را به شما معرفی کنم که در طی این سال ها متوجه شدم معمولا افراد مبتلا به مشکلات بالا و پایین رفتن قند خون با خوردنشان دچار عدم تعادل می شوند.
 
1- شهد آگاو
 
آگاو معمولا شیرین کننده ای سالم و جایگزینی مناسب برای قند به حساب می آید چون آن را انتخابی با گلیسمی پایین می دانند. شاخص گلیسمی کربوهیدرات ها را بر اساس اینکه چقدر سریع قند خون را بالا می برند رتبه بندی می کند. که به نظر من راهی بسیار ساده است برای اینکه متوجه شویم یک غذا بد است یا خوب.
 
از آنجا که شهد آگاو سرشار است از فروکتوز است در حالی که گلیسمی پایینی دارد آسیب به بدن را به تاخیر می اندازد. کمی زمان می برد که بدن فروکتوز را به گلوکز، گلیکوژن، لاکتات و چربی در کبدتان تغییر دهد. این روند برای کبدتان بسیار استرس زا است و می تواند با مشکل کبد چرب و مقاومت به انسولین مرتبط باشد.
 
2- غلات سالم: محصولات بدون گلوتن، غلات کامل، جوانه غلات
 
این را می دانیم که گلوتن برای بعضی افراد می تواند بد باشد. با این حال حتی غذاهایی که برچسب بدون گلوتن خورده اند نیز می توانند التهاب آور باشند. غلات بدون گلوتن، کامل یا جوانه ها پروتئین یکسانی نسبت به گلوتن دارند که می تواند با التهاب در ارتباط باشد و همچنان سرشار باشد از قند آمیلوز. مقدار اضافه این موارد می تواند منجر به بالا رفتن شدید قند خون، مقاومت به انسولین و التهاب شود، تمام علائم دیابت.
 
3- میوه هایی که فروکتوز بالایی دارند
 
میوه ها حاوی قند طبیعی هستند اما برای کسانی که مشکل قند خون دارند همچنان می توانند دردسر ساز شوند. اینکه میوه را غذایی سالم در نظر بگیریم ساده است چون غذایی کامل و فرآوری نشده به حساب می آید. اما یک چیز خوب هم بیش از حدش ممکن است طوری دیگر خود را نشان دهد. اگر مشکل قند خون دارید بسیار مهم است میوه هایی مانند سیب، هندوانه، گلابی و گیلاس را محدود کنید. اما از میوه ها نترسید چون جنبه های درمانی بسیاری دارند. فقط کافی است تعادل و مقداری که به خوبی برایتان کار می کند را بدست بیاورید.
 
4- حبوبات
 
لوبیا حاوی مقدار زیادی نشاسته و فیبر است که به صورت کلی سالم است. برای افرادی که مشکل قند خون دارند همیشه اینطور نیست. بعلاوه پروتئین های لکتین و فیتاتها در حبوبات می تواند باعث نفخ و گاز و ادامه التهاب شود. من متوجه شدم این مشکل بیشتر در افرادی خود را نشان می دهد که سعی می کنند سالم غذا بخورند مخصوصا گیاه خوارانی که برای دریافت پروتئین زیاد از حبوبات استفاده می کنند. حبوبات غذایی سالم است اما چون برای یک فرد به خوبی جواب داده دلیل نمی شود برای همه همین باشد.
 
5- مقدار زیادی سبزیجات نشاسته ای
 
بدنتان خیلی سریع کربوهیدرات ها را به گلوکز تغییر می دهد. با اضافه کردن زیاد سبزیجات نشاسته ای ممکن است بدون اینکه بخواهید به افزایش قند خونتان کمک کرده باشید. غذاهایی مانند سیب زمینی، چغندر و کدو حلوایی همگی غذاهایی سالم هستند اما افرادی که مشکل قند خون دارند توانسته اند با محدود کردن این غذاها دوباره حساسیت به انسولین خود را بازگردانند. همانطور که در قسمت میوه ها اشاره شد همین که حساسیت به انسولین و تعادل هورمون ها بازگشت می توانید مقدار مصرف این غذاهای بسیار سالم را نیز افزایش دهید.
نظرات بینندگان